Frågor och Svar ang. avatar under ditt namn

Läs inläggen här innan du registrerar dig.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Frågor och Svar ang. avatar under ditt namn

Inläggav Lars-Gunnar » 28 jan 2008, 20:14

Fråga: Var/hur i forumet lägger man till en avatar?
Svar:
1. Klicka på din profil
2. Gå längst ner tills du ser detta meddelande:

Visar en liten bild precis under dina detaljer i dina inlägg. Endast en bild kan visas åt gången, bredden får inte vara större än 80 pixlar, höjden får inte vara större än 80 pixlar och filstorleken får inte vara större än 6 KB.

3. Ladda upp en avatar från din dator:
4. Klicka på ”Ladda upp”
5. Om du har fotot på datorn i ”Mina bilder” öppnas detta automatiskt.
6. Klicka på det foto du vill ladda upp, och det laddas automatiskt.

Fråga: Vad gör jag om fotot är för stort?
Svar:
1. Gör en kopia på originalet som du kan mixtra med. Högerklicka och välj ”Kopiera”, ”Klistra in”.
2. Döp om originalet som t.ex. heter Foto.jpg till oto.jpg annars frågar datorn om du vill ersätta originalet med kopian vilket om det sker ger en kopia och originalet blir ersatt.
3. Högerklicka på fotokopian
4. Välj ”Öppna med” PAINT
5. Klicka på BILD
6. Klicka på ”Ändra storlek/snedställ bild” och en dialogruta öppnas
7. Ändra värdena horisontalt och vertikalt. I rutorna står alltid 100 procent oavsett kortets storlek. Är den 3008x2000 bildrutor ändrar du till 2 i båda rutorna. Är kortet 150x200 bildrutor prova med 17x17. Om du skulle råka förminska för mycket avsluta PAINT och svara NEJ om du vill spara ändringen. På så sätt har inget hänt och du kan göra om proceduren. Det kan ibland krävas flera försök.
8. Kom ihåg, om kortet blir FÖR litet kan du inte förstora det.
9. När du är nöjd klacka på ARKIV sedan ”Spara som” och skriv t.ex. 1 i rutan. Då får första kortet nr 1, sedan nr 2 o.s.v. tills du är nöjd.

Fråga: Vad gör jag om avatarn är för liten?
Svar:
Om originalet är för litet t.ex. 25x25 bildpunkter går det att förstora men innehållet blir oigenkännligt. Bäst är en orginalstorlek på 150 x200 och uppåt.

Fråga: Hur vet jag hur många bildpunkter ett foto har?
Svar:
1. För muspekaren över fotot så visar den antal bildpunkter.
2. Alternativt högerklicka på fotot och välj EGENSKAPER
Lars-Gunnar
 

Återgå till Allmän information

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst