Medlemsskap i ÅHS.

Information och diskussioner kring ÅHS

Medlemsskap i ÅHS.

Inläggav Reid Hulting » 10 mar 2018, 18:30

Anmälde mig för många år sedan som medlem i ÅHS, samtidigt som jag tecknade mig för en prenumeration på Svensk Åkeritidning eftersom jag uppfattade det som ett krav för medlemskap. Så tidningen har jag haft sedan dess, men medlemsansökan försvann väl ut i cyberrymden någonstans. Så i början undrade jag ju, men lät det sedan bero.

Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2410
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Medlemsskap i ÅHS.

Inläggav herrstina- » 10 mar 2018, 21:18

Det är lite det som är problemet. Jag har många gånger undrat varför det finns en koppling mellan ÅHS och Sveriges Åkeriföretag. För den utomstående betraktaren verkar de där Åkeriföretagen mest fungera som en rejäl blytyngd runt halsen...

Intresset är inte så pass stort att man ens orkar föra ett uppdaterat register över medlemmarna, långt mindre orkar man skicka ut handlingar och inbetalningskort till de som önskar bli medlemmar.

Som jag ser det finns det två framtida varianter. Man kan skippa kopplingen mellan de båda intressena och skapa en fristående förening så man slipper störa de fina damerna och herrarna i Åkeriföretagen, som ändå har fullt upp med att planera banketter där dom ska dansa med varandras kvinnfolk.

Eller så brukar dom allvar och gör det dom har tagit sig på och ser till så aviseringar och registreringar fungerar, det vore väl det bästa. Gjorde man då det här forumet till någon form av språkrör för föreningen borde man på något sätt kunna använda Åkeriföretagens datorkraft för att bibehålla forumets funktioner.

Jag har betalt avgifter till de här Åkeriföretagen i snart 40 år, riktigt varför vet jag inte. Det kanske vore dags att även jag fick något för mina pengar nu...

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Medlemsskap i ÅHS.

Inläggav herrstina- » 10 mar 2018, 23:32

Fick du kalla fötter Bosse?

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Medlemsskap i ÅHS.

Inläggav Bo Norvinge » 10 mar 2018, 23:47

Ja, vid närmare eftertanke kan jag inte försvara registerhållningen. Inte ens den "nya" när jag tittade närmare på den.
Luften gick liksom ur.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Medlemsskap i ÅHS.

Inläggav Per Thomson » 11 mar 2018, 18:02

Noterat Stina och Reid!
Vi försöker att bättra oss.
Ja, medlemsregistret är en stor olycka och en följd av en pensionsavgång, byte av ansvariga i samband med minskning av personal samt till sist att ÅHS register skall överföras till SÅ:s register.
Den som känner till historien vet att ÅHS bildades mot bakgrund av att Tunga sektionen inom MHS lades ned. ÅHS fungerade till en början bra med stort engagemang, men kom därefter att få en mindre bra utveckling.
Med nuvarande stöd och ledningshjälp från SÅ ser det mycket ljust ut och vi jobbar på att få ett fungerande medlemsregister.
Det är inte lätt att driva föreningsarbete, mycket ideellt arbete måste till, ett arbete som nuvarande organisationsform underlättar. Genom att vara en del av SÅ har vi även möjligheter att göra oss hörda i samband med nya lagförslag som kan påverka förutsättningar för vår hobby och kulturverksamhet. Som en fristående ideell förening skulle vi inte ha samma möjligheter.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till ÅHS – Åkerihistoriska Sällskapet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron