Vårträff Gävle 2019

Information och diskussioner kring ÅHS

Vårträff Gävle 2019

Inläggav Bo Norvinge » 27 mar 2019, 19:30

Här kommer en rapport från Vårträffen 2019 i Gävle författad av Margareta Holmström, SÅ Gävleborg.

En solig lördag i slutet av mars bjöd ÅHS Fordonsgrupp Gävle-Dala in till vårträff i Gävle. Värd för träffen var Lars Jonsson på Jonsson Lastvagnar AB i Gävle. Träffen hade samlat ca 70 deltagare från hela Mellansverige. Efter kaffe, smörgås och lite mingel var det dags att dra igång.

Inledning
Eldsjälen bakom arrangemanget, Anders Näslund hälsade alla deltagare välkomna och lämnade sedan över ordet till Lars Jonsson. Lars presenterade sitt företag och drog en kort historik om företagets utveckling. Jonsson Lastvagnar AB representerar i huvudsak tre leverantörer av lastvagnar, nämligen Kaupe, Chereau och Pacton. Bolaget omsätter ca 90 mkr, och är hundraprocentigt ägt av Lars.
Gävleåkeriers utveckling på 1900-talet
Därefter var det dags för Anders Melin att berätta om sitt arbete med att dokumentera tre stycken Gävleåkeriers utveckling under 1900-talet. Anders deltog också vid Elmia i augusti 2018, och presenterade då sitt arbete vid Åkerihistoriska Sällskapets årsmöte.
Anders har en lång åkarhistoria inom sin släkt, men utbildade sig på Linköpings Tekniska Högskola.
I 38 år har han arbetat på Scania med bland annat produktutveckling.
Inledningsvis gjordes en sammanfattning av tidiga aktörer inom åkerinäringen. Bland annat nämndes
Gävle Lastbilcentral och Åkericentralen, som 1967 köptes upp av just Gävle Lastbilcentral.

Gustav Ehlins Åkeri AB
Först ut av de tre företagen var Gustav Ehlins Åkeri AB, ett välkänt gammalt Gävleföretag. Åkeriet upplevde ett expansivt 1950-tal, och under 1960-talet var åkeriet ett av Sveriges största, med cirka hundra anställda.
Johan Ehlin var en de åkare som var med och byggde upp åkeriorganisationen i både Gävleborg och hela riket. Johan och sonen Gustav deltog också aktivt i den så kallade Petsamotrafiken, där som mest ett fyrtiotal Gävleborgsåkerier var engagerade.
1942 tar Gustav över åkeriet, som då bestod av en bil, men snart utökades med ännu ej. Efter kriget fick åkeriet i uppdrag att lägga upp ett beredskapslager av kol och koks i Gävle hamn. och då växte företaget ytterligare med bl.a. transporter av pappersmassa från Marmaverken till Karskär. Under 1980-talet hände mycket inom företaget. Delar såldes ut och efter en likvidation 1985 delades återstående verksamhet upp på ett antal företag. Roland Jonsson, anställd i bolaget sedan många år, köpte ut industritransporterna under namnet Gustav Ehlins Åkeri & Charter AB. Detta bolag såldes senare till MaserFrakt AB.

Gösta Anderssons Åkeri AB
Detta åkeri startades 1900 av Göstas far PG Andersson, och Gösta övertog verksamheten 1936. I slutet av 1940-talet omfattade åkeriet ett 20-tal fordon, med bl.a. transporter av tvättmedel från Floras Tekniska Fabrik i Gävle. En grusverksamhet i Rörberg startades samt en betongstation i Varva i Gävle. Åkeriet var också sysselsatta med grundläggningsarbeten vid sidan av själva åkeridelen.
Även hästar fanns inom åkeriet, och den sista hästen fanns kvar ända till 1958.
1971 delades åkeriet upp i tre delar, AB Betongindustri köpte grus- och betongverksamheten, Gävle LBC köpte ett 40-tal anläggningsfordon och resterande 10 bilar och lastmaskiner levde vidare i Gestrike Industritransport AB GITAB, där även sonen Lasse Andersson fanns med.

Melins, ett hamnåkeri
Magnus Melin startade åkeriet 1901 och ägnade sig mest åt anläggningskörning, men hade också mycket jobb i Gävle hamn, där man med häst och vagn flyttade gods från båtarna vid kajen till hamnmagasinen.
1921 avled Magnus och åkeriet togs då över av sönerna David och Joel, vilket efter några månader valde att dela upp verksamheten på varsitt håll .
Joel ägnade också tid åt att engagera sig i bildande av Gävle Lastbilsägarförening och var också aktiv i Sveriges Lastbilsägarförbund. Den huvudsakliga åkeriverksamheten skedde i hamnen, och man investerade tidigt i den första gaffeltrucken där.
Joels fem söner var med i verksamheten, men 1957 delades åkeriet upp i fem delar med olika inriktningar. Någon av sönerna valde en annan yrkesbana, och Joel själv fortsatte åkeriverksamheten med bl.a. transporter åt Åhlén & Holm, Mats Haags Presenningsuthyrning och Televerket. Under dessa år hann Joel också med att engagera sig inom Svenska Åkeriförbundet, och var bland annat med och grundade inköpsorganisationen SÅIFA.
Joels son John drev sitt åkeri med bland annat livsmedelsdistribution och tanktransporter fram till 1990.

Avslutning av förmiddagsprogrammet
Föredragningen engagerade verkligen deltagarna på träffen, vilket bidrog till en hel del frågor och kommentarer. Anders kallade sig lite skämtsamt som ”kundens advokat på Scania”, vilket han förklarade med att ”hans erfarenhet från det lokala åkeriet har bidrag till den globala lastbilsutecklingen”.
Anders Näslund tackade Anders Melin för hans fina insats med ÅHS emblem. Även Lars Jonsson och Jörgen Thyr, eftermiddagens guide under rundresan i Gävle hamn, fick ett varsitt emblem.
Därefter passade Hans Norlund, Gävle på att greppa mikrofonen och tacka arrangören Anders Näslund för det stora jobb han lagt ned för ÅHS och detta arrangemang.

Studiebesök i Gävle hamn
Efter en gemensam lunch, fortsatta dagen med en guidad rundtur i Gävle hamn. Dagens guide var Jörgen Thyr, Sören Thyr AB i Gävle som på ett engagerat och kunnigt sätt visade deltagarna runt i hamnområdet.

Lite fakta om Gävle hamn, som ägs av Gävle kommun
• Terminaldriftsbolag: Yilport
• Ca 900 fartygsanlöp per år
• Ca 2 800 m kajer
• Ca 170 000 kvm magasin
• Ca 1 000 000 kvm lagringsytor och varulager
• 6 terminaler (containerterminal, bulkterminal, kombiterminal, terminal Granudden, terminal olja, terminal kemi)
• Ca 6 miljoner ton per år
• ISO-certifierade 9001 och 14001
• Ostkustens största och Sveriges tredje största containerhamn

Text: Margareta Holmström
Foto: Margareta Holmström och Anders Näslund

20190323_144653 (002).jpg
20190323_144653 (002).jpg (290.61 KiB) Visad 8429 gånger

20190323_143513 (002).jpg
20190323_143513 (002).jpg (325.1 KiB) Visad 8429 gånger

20190323_142920 (002).jpg
20190323_142920 (002).jpg (363.88 KiB) Visad 8429 gånger

20190323_143037 (003).jpg
20190323_143037 (003).jpg (330.96 KiB) Visad 8429 gånger

20190323_143150 (002).jpg
20190323_143150 (002).jpg (290.36 KiB) Visad 8429 gånger
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Vårträff Gävle 2019

Inläggav JagRullar » 31 mar 2019, 20:11

Trevligt reportage, välskrivet.

Lars-Gunnar :)
JagRullar
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 27 feb 2019, 23:20


Återgå till ÅHS – Åkerihistoriska Sällskapet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster