N-Län

Ägarhistorik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

N-Län

Inläggav Bo Norvinge » 30 okt 2017, 19:43

Någon här som har Vem äger bilen/Bilkalendern för N-Län mellan åren 1935 och 1945 om det nu fanns.
Skulle behöva uppgifter om ett registreringsnummer då Landsarkivet i Lund blivit bestulen eller haft besök av någon som rört till det.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: N-Län

Inläggav S-V L44 » 31 okt 2017, 01:04

Möjligen behöver det inte vara så drastiskt som du skriver att
....Landsarkivet i Lund blivit bestulen eller haft besök av någon som rört till det......

Hallands läns (N-läns) fordonsarkiv före 1943 är lite speciellt organiserat jämfört med de andra sydsvenska länen. Även M-län är lite speciellt i vissa avseenden.
I N-län finns det tre grupper av arkivvolymer (lakan) som alla tre innefattar i stort sett samma nummer avseende "automobiler", dvs. personbilar, lastbilar och bussar.
Det finns i runda tal cirka 500 fordonshandlingar i varje volym.
Volym 8-17 avser registreringsnumren N1-N4297
Volym 9-22 avser registreringsnumren N1-N6100
Volym 23-34 avser registreringsnumren N1-N6100

Fr.o.m. 1943 gäller de nyare handlingarna, registerkorten. Gäller det en lastbil borde det vara förhållandevis enkelt att hitta den i N-läns arkiv efter 1943 eftersom man sorterat lastbilar för sig.

Kan det vara så att den arkivarie som du anlitat kanske missat att söka efter ditt fordon på minst fyra olika ställen i arkivet om du angett spannet 1935-1945?
Är man som arkivarie inte speciellt intresserad av fordonshandlingar, så kan man nog lätt missa ett och annat.

Personligen har jag gått igenom och fotodokumenterat nästan hela Malmöhus läns (M-läns) fordonshandlingar från 1907-1942 avseende personbilar, lastbilar och bussar.
Fr.o.m. 1942 till 1972 har jag kanske klarat av 90-95 % lastbilar och bussar samt de flesta personbilar som hade "låga" registreringsnummer. Efter ett visst registreringsnummer har jag genom "stickprov" antagit att det inte skall finnas några tunga lastbilar, men helt säker kan man naturligtvis aldrig vara. Jag vet t.ex. att det finns enstaka bussar som fick nummer som började på MB.
Under mina efterforskningar som hittills kanske resulterat i en kvarts miljon fotografier av handlingar har jag bara upptäckt enstaka felsorteringar och enstaka arkivboxar som varit rejält sammanblandade, bl.a. en kartong i Kristianstads län.
Så fort jag upptäckt felaktigheter har jag slagit larm till personalen.
En del felaktigheter tror jag faktiskt har åstadkommits antingen av landsarkivets personal och kanske i vissa fall t.o.m. av länsstyrelsens personal före dem. Felen kan då vara skapade för flera tiotal år sedan.
Visst det kan förekomma stölder (speciellt av MC- och traktorhandlingar enligt uppgift), men det är nog ändå kanske mest sammanblandning genom slarv av enskilda besökare.

Jag har själv en liten lista på 4-5 fordon som bevisligen funnits i M-län (verifierade via fotografier eller böcker, etc.), men vars handlingar jag ännu inte funnit.
Listan har tidigare varit något längre, men efterhand har jag funnit de bilarna på "fel" ställen.

För att komplicera saker och ting ytterligare (det gäller kanske inte just i ditt fall) så finns det arkivdiarier för en ganska stor andel bilar som av en eller annan anledning inte blev överförda till registerkort förrän ända fram till 1950 (dvs. handlingen utgör fortfarande ett "lakan" och dessa ligger i speciella volymer), register över exportvagnar som inte blev registrerade i Sverige utan fick exportvagnsskylt, vissa bilar kan återfinnas i reservregistret, en hel del bilar som fått registreringsnummer precis i övergången till det nya systemet och därmed är sorterade efter de nya numren (uppgifter om dessa sydsvenska fordon verkar t.ex. inte finnas i Ramsele, m.m., m.m..

I den databas över främst lastbilar som jag försöker skapa (och jag är en god bit på väg) så kan man också söka på chassinummer, motornummer (före 1952, sedan slutade man att göra notering om motornumret), ägare eller åtminstone ägarnas hemvist/orter (jag vet inte om datainspektionen tillåter mig att registrera privatpersoner än om de i de flesta fall avlidit). När databasen är färdig skall jag överlämna den till Landsarkivet så att de kanske skall kunna erbjuda ännu bättre service i framtiden.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: N-Län

Inläggav Bo Norvinge » 01 nov 2017, 16:02

Som tidigare sagt, ett imponerande arbete Kjell!
Det skulle vara fler som du. Finns tydligen, men de har jag förstått är som musslor och gläds enbart själva med vad de åstadkommer.

Får ta och lägga ärendet i min "hittas ej mapp" och göra ett nytt försök om några år när jag betat av bunten.
Om ingen råkar ha någon form av sammanställning över N-län förstås.

... eller så får jag vänta tills du betat av N-län i Lund :wink:
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: N-Län

Inläggav Bo Norvinge » 02 nov 2017, 21:16

Efter att tittat noggrannare på fordonshandlingen på lastbilen som 1946 hamnade i O-län visade det sig att jag läst fel. :oops:
Jag hade helt enkelt utläst M som N i registreringsnumret, vilket inte helt oväntat inneburit att de inte hittade någon rätt bil med det numret på Landsarkivet.
Pinsamt att jag läst fel och att jag spekulerat i både stöld och oreda när det i själva verket var mina egna problem med synen, canbus-ledningarna eller uppfattningsförmågan.

Nåväl, bilens historik från M-län och fram till skrotning är nu utredd tack vare Kjells hjälp.
Tack Kjell!

Ärendet kan nu läggas till handlingarna, men jag behåller tråden om någon mer N-länsfråga skulle dyka upp i framtiden.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: N-Län

Inläggav Bo Norvinge » 18 dec 2017, 16:21

Jag lyfter denna tråd igen.

Finns någon som kan hjälpa mig med att slå efter ett registreringsnummer?
Det gäller då en lastbil verksam i Halland 1954 till 1958.

Dokumentet hittas inte på Landsarkivet i Lund.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: N-Län

Inläggav svedengard » 18 dec 2017, 19:08

Hej Tag kontakt med Bernt Lundgren Stockholm Han har en bekant som har gamla bilkataloger Hälsningar Björn
svedengard
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 23 dec 2010, 17:00

Re: N-Län

Inläggav Bo Norvinge » 18 dec 2017, 20:08

svedengard skrev:Hej Tag kontakt med Bernt Lundgren Stockholm Han har en bekant som har gamla bilkataloger Hälsningar Björn

Tack Björn!
Ska genast kontakta "Buss-Bernt".
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: N-Län

Inläggav Bo Norvinge » 19 dec 2017, 18:43

Bernts kontakt hade inte N-län.
Så efterlysningen kvarstår.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: N-Län

Inläggav Bo Norvinge » 27 dec 2017, 21:10

Tydligen ingen som läst detta som har Bilkalendern, men det kvittar.
Landsarkivet i Lund har nu lyckats hitta handlingen.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas


Återgå till Vem ägde bilen?

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst