Bilkalender H-län

Ägarhistorik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Bilkalender H-län

Inläggav Anders Ason » 17 jul 2016, 09:39

Minns en åkare från min barndom, Henning Axelsson som hade flera bilar. Bl a en International med kärra som gick på fjärrtrafik Västervik - Göteborg och kördes av bl a min far. (ofta två förare på den tiden). Åkte med på turerna åtskilliga gånger där vi "sov" ett par timmar på pergamoidbrits på en mack i Husqvarna. Minns denne Henning som alltid bar Vegamössa men som inte körde själv. Skulle var intressant att känna till lite om denne åkare och Internationalen hur man nu ska gå tillväga. Google har jag vänt ut och in på men antingen har det inte skrivits in något eller jag använt fel sökkriterier.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Bilkalender H-län

Inläggav S-V L44 » 17 jul 2016, 11:16

Liknande tankegångar som de Anders Ason beskriver har jag också upplevt.
Sökning på Google och allehanda museers, kommuners och mediers bildbanker har gett ytterst knappa resultat.
För mig var det enda alternativet att bege mig till Landsarkivet i Lund. Från början var det en arkivarie som hjälpte mig till en mycket låg kopieringskostnad.
När jag fick veta att man kunde söka på egen hand gratis började saker och ting spåra ur. Man blev fast helt enkelt och man kan inte sluta förrän man penetrerat samtliga handlingar.
För mig har det tagit kanske 6-7 år på långluncher att gå igenom hela Malmöhus läns fordonsregister, och då endast bland de delar som kan tänkas innehålla lastbilar.
Efter pensioneringen för ett år sedan har jag hunnit med lika mycket som jag tidigare gjorde på fem år.

Nu har jag gått igenom hela länet (plus stora delar av det äldre arkivet i L-län) och funnit alla de lastbilar som man kom ihåg som liten pojk inklusive fiskbilarna, brödbilarna, drickabilarna, handlarnas skåpbilar, etc. som man upplevde på 1950- och 1960-talet.
Mina minnesbilder kring dessa fordon är ännu ganska klara men fotografiska bilder saknas givetvis nästan helt och det är endast en slump om sådana foton kan komma fram i dagsljuset.
Hembygdsgården i dåtidens gamla kommun lär ha cirka 10000 gamla fotografier inlåsta i ett kassaskåp och inga av dessa bilder är digitaliserade eller ens visas upp på övrigt sätt.
Där kanske jag kan komma att se en liten skatt framöver.

H-län är ju lite speciellt eftersom arkivet fortfarande ägs och drivs av länsstyrelsen i Kalmar och enligt uppgift tillåts inga privatbesök. Däremot är kopior av enstaka handlingar fortfarande helt gratis och kan beställas via t.ex. E-mail.
Men att slumpmässigt försöka beställa några handlingar per vecka tar en hel evighet och det kanske inte heller blir gratis att försöka göra så.
Så tyvärr Anders, för dig finns nog inte mycket alternativ än Bilkalendern misstänker jag.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Bilkalender H-län

Inläggav flak » 26 nov 2016, 10:45

PM Skickat Anders=)
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 992
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara

Re: Bilkalender H-län

Inläggav flak » 26 nov 2016, 17:56

H-LÄN är mina hemtrakter och då sparar man på godingar på bild=)
553321 006.jpg
553321 006.jpg (137.5 KiB) Visad 16190 gånger

553321 005.jpg
553321 005.jpg (123.08 KiB) Visad 16190 gånger
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 992
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara

Re: Bilkalender H-län

Inläggav Anders Ason » 26 nov 2016, 20:27

Högst sannolikt har jag åkt mycket i den bilen, Västervik - Göteborg - Västervik. Gravstenar ut o apelsiner hem när det fanns. Mannen på bilden heter sannolikt Jerry Johansson som körde ihop med farsan. Vanligt med två förare på den tiden men inte alltid.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping


Återgå till Vem ägde bilen?

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster