Fordonshandlingar perioden 1907-1915

Lite intressant information om gamla tiders fordonsuppgifter perioden 1907-1915.
Automobiler (dvs. personvagnar, lastbilar samt omnibussar) och motorcyklar blev registreringspliktiga 1907.
Dessa registreringsnummer (eller igenkänningsmärken som man kallade dem) hängde med till 1916 då en ny reform infördes.
Det finns inga egentliga registreringshandlingar för fordonen mellan 1907 och 1915 utan varje fordons kompletta besiktningsinstrument utgör arkivhandlingen.
Enligt en lista som sammanställts i Malmöhus län fram t.o.m. 1914 utgjorde beståndet av automobiler sammanlagt 583 fordon, varav endast 34 av dessa var registrerade som lastbilar.
Lastbilarna, som hade lastförmågor mellan 400 kg och 5000 kg, omfattade fabrikat såsom Benz, Berliet, Clement, J&E Hall, Mannesmann-Mulag, Scania, Scania-Vabis, Studebaker, Tidaholm och Vabis.
Jag har fotograferat av samtliga besiktningsinstrument som var tillgängliga på Landsarkivet.
Det är intressant att se att ett fordon registreringsbesiktigades i Malmöhus län och fick ett M-registreringsnummer, men kunde sedan hamna i en helt annan del av landet (Småland, Jämtland, Stockholm, Göteborg, Östergötland, Västernorrland bara för att nämna några exempel) eller t.o.m. blivit destinerade utanför landet i Danmark, Norge, Österbotten i Finland och faktiskt även en Ford som blev exporterad tillbaks till USA av en privatperson.
Själv har jag lyckats göra en ”översättningslista” i Excel som hittills upptar cirka 700 igenkänningsmärken varav då drygt 100 fordon kommit till M-län från ett annat län, de flesta från ÖÄ (Överståthållarämbetet, dvs. Stockholm Stad), Göteborgs- och Bohus län samt Kristianstads län.
Här är ett exempel på ett fordon från tiden som bevarats till våra dagar.
Bilens besiktningsinstrument utfärdat 1915.
Bilens registreringshandling från perioden 1916-1942
Bilens registreringshandling från perioden 1942-1958, då den avregistrerades för att enbart användas inom inhägnat område.
Som framgår av dokumenten byttes den ursprungliga 4-cylindriga motorn cirka 1933 ut mot en större 6-cylindrig motor.
// Kjell N
Automobiler (dvs. personvagnar, lastbilar samt omnibussar) och motorcyklar blev registreringspliktiga 1907.
Dessa registreringsnummer (eller igenkänningsmärken som man kallade dem) hängde med till 1916 då en ny reform infördes.
Det finns inga egentliga registreringshandlingar för fordonen mellan 1907 och 1915 utan varje fordons kompletta besiktningsinstrument utgör arkivhandlingen.
Enligt en lista som sammanställts i Malmöhus län fram t.o.m. 1914 utgjorde beståndet av automobiler sammanlagt 583 fordon, varav endast 34 av dessa var registrerade som lastbilar.
Lastbilarna, som hade lastförmågor mellan 400 kg och 5000 kg, omfattade fabrikat såsom Benz, Berliet, Clement, J&E Hall, Mannesmann-Mulag, Scania, Scania-Vabis, Studebaker, Tidaholm och Vabis.
Jag har fotograferat av samtliga besiktningsinstrument som var tillgängliga på Landsarkivet.
Det är intressant att se att ett fordon registreringsbesiktigades i Malmöhus län och fick ett M-registreringsnummer, men kunde sedan hamna i en helt annan del av landet (Småland, Jämtland, Stockholm, Göteborg, Östergötland, Västernorrland bara för att nämna några exempel) eller t.o.m. blivit destinerade utanför landet i Danmark, Norge, Österbotten i Finland och faktiskt även en Ford som blev exporterad tillbaks till USA av en privatperson.
Själv har jag lyckats göra en ”översättningslista” i Excel som hittills upptar cirka 700 igenkänningsmärken varav då drygt 100 fordon kommit till M-län från ett annat län, de flesta från ÖÄ (Överståthållarämbetet, dvs. Stockholm Stad), Göteborgs- och Bohus län samt Kristianstads län.
Här är ett exempel på ett fordon från tiden som bevarats till våra dagar.
Bilens besiktningsinstrument utfärdat 1915.
Bilens registreringshandling från perioden 1916-1942
Bilens registreringshandling från perioden 1942-1958, då den avregistrerades för att enbart användas inom inhägnat område.
Som framgår av dokumenten byttes den ursprungliga 4-cylindriga motorn cirka 1933 ut mot en större 6-cylindrig motor.
// Kjell N