Bilkalendern och dess tidigare motsvarigheter

Att konsultera de olika varianterna av sammanställda uppgifter i böcker såsom t.ex. "Bilkalendern", "Vems är Bilen", "Vem Äger Bilen", etc. kan i bästa fall ge vissa knapphändiga upplysningar om fordon, men framförallt om dess ägare.
Personligen äger jag bara två slitna "Bilkalendrar" från mitten av 1950-talet, den ena omfattar Malmöhus län och den andra Gävleborgs län och Västernorrlands län, men min uppfattning är att det är betydligt bättre att ge sig på datakällan direkt, dvs. att besöka eller konsultera berört Landsarkiv för att ta del av de verkliga registreringshandlingarna. Då får man ju även reda på t.ex. chassi-/motornummer, vikter, motordata, övriga ägare och om fordonet varit eller blivit registrerat i ett annat län, osv..
Genomgång av ett väldigt stort antal registreringshandlingar i de sydliga länen visar att lastbilar och bussar oftast bytte ägare lite mer sällan än personbilar, men ändå tämligen ofta.
Personbilar bytte generellt sett ägare (och ibland också län) betydligt oftare, i vissa fall nästan "lika ofta som man byter skjortan", så informationen i de skrivna böckerna behöver inte vara aktuell.
Uppgifter om en viss bil kan t.o.m. saknas helt i en enskild bok eller ha en ägare som man kanske inte "förväntade sig" att finna.
Detta beror i första hand på tidpunkten för deadline inför pressläggningen.
Det är i så fall säkrast att konsultera tre olika årgångar av berörd bok.
Böckerna bör f.ö. troligen finnas att bläddra i på större och välsorterade bibliotek.
De tidigare motsvarigheterna till Bilkalendern hette "Vem Äger Bilen" och "Vems Är Bilen".
Båda bilderna nedan kommer från sökning på nätet men jag ingen årtalsangivelse (säkert mitten av/sent 1920-tal) och minns inte vilka hemsidor som jag "knyckte" bilderna från.
Omslagsbilden visar ytterpärmen för Jämtlands län.
Ett exempel från Hallands län med fordons- och ägaruppgifter.
Notera att lastbilarna markerats separat. Notera också bilmärket längst ned.
// Kjell N
Personligen äger jag bara två slitna "Bilkalendrar" från mitten av 1950-talet, den ena omfattar Malmöhus län och den andra Gävleborgs län och Västernorrlands län, men min uppfattning är att det är betydligt bättre att ge sig på datakällan direkt, dvs. att besöka eller konsultera berört Landsarkiv för att ta del av de verkliga registreringshandlingarna. Då får man ju även reda på t.ex. chassi-/motornummer, vikter, motordata, övriga ägare och om fordonet varit eller blivit registrerat i ett annat län, osv..
Genomgång av ett väldigt stort antal registreringshandlingar i de sydliga länen visar att lastbilar och bussar oftast bytte ägare lite mer sällan än personbilar, men ändå tämligen ofta.
Personbilar bytte generellt sett ägare (och ibland också län) betydligt oftare, i vissa fall nästan "lika ofta som man byter skjortan", så informationen i de skrivna böckerna behöver inte vara aktuell.
Uppgifter om en viss bil kan t.o.m. saknas helt i en enskild bok eller ha en ägare som man kanske inte "förväntade sig" att finna.
Detta beror i första hand på tidpunkten för deadline inför pressläggningen.
Det är i så fall säkrast att konsultera tre olika årgångar av berörd bok.
Böckerna bör f.ö. troligen finnas att bläddra i på större och välsorterade bibliotek.
De tidigare motsvarigheterna till Bilkalendern hette "Vem Äger Bilen" och "Vems Är Bilen".
Båda bilderna nedan kommer från sökning på nätet men jag ingen årtalsangivelse (säkert mitten av/sent 1920-tal) och minns inte vilka hemsidor som jag "knyckte" bilderna från.
Omslagsbilden visar ytterpärmen för Jämtlands län.
Ett exempel från Hallands län med fordons- och ägaruppgifter.
Notera att lastbilarna markerats separat. Notera också bilmärket längst ned.
// Kjell N