Sida 1 av 1

O-län 1930-tal

InläggPostat: 15 jul 2016, 10:19
av Bo Norvinge
Hoppas att någon har möjlighet att hjälpa mig med att komma närmare ett säkerställande om registreringsnummer till följande två lastbilar i O-län.
Registreringsnummer är lite otydliga.

O 1866 och O 1894.
Båda av fabrikat Volvo och årsmodeller 1929 till 1931, då ursprungsbilden ska vara tagen 1931.

Kanske någon har bilkalendern eller motsvarande för O-län kring åren 1930-1931 och kan slå upp och kolla för att säkerställa att det är rätt nummer.

O1866_frågetecken.jpg
O1866_frågetecken.jpg (34.72 KiB) Visad 18678 gånger

O1894_frågetecken.jpg
O1894_frågetecken.jpg (42.1 KiB) Visad 18678 gånger

Re: O-län 1930-tal

InläggPostat: 16 jul 2016, 17:17
av Malte. E
Ägare ?
Inte kan jag svara på Bosses frågor,
men jag kan haka på med ytterligare en fråga.
Vet någon vem som ägde bilen BD1033 ?
Det är en Scania-Vabis cirka 1930 som just ska köra av en minimal linfärja.
Denna bild har gäckat mig länge, och numret väl läsbart. Men vad hjälper det när LA
Härnösand inte har den i sitt register?
Hälsningar
Malte E.

Re: O-län 1930-tal

InläggPostat: 17 jul 2016, 00:56
av S-V L44
Malte E skrev:
....Men vad hjälper det när LA Härnösand inte har den i sitt register?

Jag har själv ett par bilar som varit hemmahörande i de nordliga länen och endast lyckats få fram enstaka handlingar på dessa.
Landsarkivet/Riksarkivet skyller på att någon tjänsteman slängt det äldre materialet eftersom hen hade ansett det "värdelöst".
I bästa fall hade man endast sparat den allra senaste handlingen för varje fordon.

En "tröst" kan vara att man finner uppgifter bland ett annat läns arkiv i de fall fordonet vandrat över länsgränsen.
Visst, det är ytterst långsökt, men jag har själv upplevt följande exempel avseende en G-registrerad Volvo Långnos som kört av vägen.
Många registreringshandling i Kronobergs län förstördes vid en brand och därmed har det inte gått att få fram kopior på Volvons reghandling i G-län, men av en slump fann jag G-numret på en registreringshandling i Malmöhus län dit bilen hamnat efter olyckan.

// Kjell N

Re: O-län 1930-tal

InläggPostat: 17 jul 2016, 09:31
av Anders Ason
Hur är det med de svenska lastbilstillverkarnas egna registerhållning? Har de koll på vart deras produktion tog vägen ex. vis. Om vi tar årtalen fram t o m WWII så var det ju inte så stora antal producerade lastbilar det handlade om.

Re: O-län 1930-tal

InläggPostat: 17 jul 2016, 10:00
av Bo Norvinge
Anders Ason skrev:Hur är det med de svenska lastbilstillverkarnas egna registerhållning?

Tillverkarna, Volvo och Scania i våra fall har ju i regel de initiala uppgifterna. Alltså till vilken återförsäljare respektive fordon gick.
Tidaholmsmuseet misstänker jag har rätt bra dokumentation.

Vet inte vad man kan få ut av sökningarna, men några registreringsnummer finns inte i sökkriterierna utan varje leverans står upptagen i kronologisk ordning. Chassinummer finns i alla fall.
Hos Volvo (Historiska Arkivet) saknas tyvärr böckerna för åren fram till 1929. Scanias (Museets) uppgifter har jag för mig bjuder på lite mer information runt själva bilen, men det kan ju skilja en del från tid till tid.
Man kan i alla fall få fram vilket län som bilen först registrerades i.

Re: O-län 1930-tal

InläggPostat: 23 jul 2016, 00:18
av Bo Norvinge
Avför O 1894 i frågeställningen.
Gjorde en chansning då det förhållandevis syns att det står O 1894 på registreringsskylten.
Det var en Volvo 1930.

Återstår O 1866 om det fanns någon Volvo lastbil omkring 1931.

Re: O-län 1930-tal

InläggPostat: 23 jul 2016, 11:24
av Per Thomson
Kanske lite utanför ämnet OT.
Bilar kan också ha exporterats, blev mycket vanligt med början 1970. Vände mig till Landsarkivet (Uppsala?) och frågade om en Volvo Titan B1230 där det framgick att den hade exporterats till Finland. (Nya regnummer infördes successivt i olika län med början 1972 eller 1973?.)