Landsarkivet i Lund

Ägarhistorik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Landsarkivet i Lund

Inläggav S-V L44 » 11 dec 2018, 20:45

För närvarande håller man vid Landsarkivet i Lund på att scanna in samtliga fordonsregistreringshandlingar för perioden 1942-1972.
Landsarkivet i Lund har hand om arkivmaterial för Blekinge, Skåne (Malmöhus län och Kristianstads län) samt Halland.

Någon av personalen säger att arbetet skall vara slutfört innan årsskiftet 2018/2019, medan andra säger ett par månader in på 2019.

Enligt uppgift skall samtliga dessa handlingar bli sökbara på nätet.
Därmed skulle det bli helt kostnadsfritt, vilket låter generöst.
Det återstår att se om det verkligen blir så, eller att man fortfarande måste beställa via Riksarkivets hemsida, men då kan erhålla digitala kopior istället för papperskopior.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Landsarkivet i Lund

Inläggav Anders Ason » 11 dec 2018, 22:29

Bra att det är på gång och vi får väl se när de andra arkiven kommer efter, Vadstena bl a.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Landsarkivet i Lund

Inläggav Bo Norvinge » 11 dec 2018, 23:37

God nyhet!
Men kommer det verkligen bli kostnadsfritt?
Det låter otroligt.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Landsarkivet i Lund

Inläggav S-V L44 » 12 dec 2018, 14:19

Bo Norvinge skrev :
God nyhet!
Men kommer det verkligen bli kostnadsfritt?
Det låter otroligt.

Jo, jag reagerade på exakt samma sak, men personalen var eniga att man skulle kunna söka på nätet fritt utan kostnad.
Man ansåg att dokumenten var så pass gamla att personintegriteten inte skulle vålla några problem plus att det faktiskt rör sig om "döda ting", dvs. fordon, och dessutom i de flesta fall förbrukade.
Det återstår att se om det verkligen blir så.
Andra Landsarkiv har ju inte valt detta ställningstagande.
Jag kan tänka mig att man får full tillgänglighet i de s.k. forskarsalarna inne på Landsarkivet kostnadsfritt, precis som idag, men på internet hemifrån?
Det har jag i dagsläget också svårt att tro.
Vi lär ju få se inom några månader när inscanningen av dokumenten färdigställts.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Landsarkivet i Lund

Inläggav Bo Norvinge » 12 dec 2018, 17:00

S-V L44 skrev:Jag kan tänka mig att man får full tillgänglighet i de s.k. forskarsalarna inne på Landsarkivet kostnadsfritt, precis som idag, men på internet hemifrån?
Det har jag i dagsläget också svårt att tro.
// Kjell N

Den lösningen tror jag det handlar om. Att sitta i forskarsalen eller på sin höjd få fram vissa uppgifter på nätet eller bara se att dokumentet finns. Landsarkiven kan inte ta ut avgift för att sitta i forskarsalen, och detta alternativet gör att fordonskorten inte kan försvinna eller hamna i fel ordning vilket har inträffat.
Det hela ger fördelar i arbetsinsatser hos personalen.
Att sitta hemma och ladda ner kopiorna på handlingarna i sin helhet tror jag inte det handlar om. Men det får vi se.

Ligger inte AC-länet digitalt idag. Det som inte brann upp eller om det försvann på annat sätt?
Men där är det väl mer för personalens skull.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Landsarkivet i Lund

Inläggav S-V L44 » 19 dec 2018, 17:08

Jag har nu talat med projektledaren som ansvarar för inscanning av fordonshandlingar vid Landsarkivet i Lund.
Hon bekräftar att man förutom som tidigare, skall kunna söka på registreringsnummer, så skall man även kunna söka på bilmärke, modell, årsmodell samt chassinummer. (All text skall kunna hanteras individuellt, men blir inte specifikt hanterad i databasen.)
Utgångsläget är i alla fall att fordonsuppgifterna är tänkta att bli sökbara på nätet hemifrån, men om det förekommer väldigt mycket personnummer bland handlingarna så kommer möjligen den nya dataskyddsförordningen GDPR att bli ett bekymmer för denna allmänna tillgänglighet.
Därför kommer ett slutgiltigt beslut att tas i ärendet en bit in på det nya året.
Om beslutet blir att GDPR sätter stopp för allmän tillgänglighet så blir databasen (handlingarna) endast öppen för sökning i forskarsalarna på Landsarkiven, då inte bara i Lund utan i samtliga orter som har Landsarkiv.
Projektledaren frågade mig om jag upptäckt mycket personnummer bland handlingarna, men jag har endast i mycket få fall noterat detta.
Det är kanske så att personnummer är vanligare bland nyare personbilshandlingar än bland ägare för kommersiella fordon.
Vi får väl se om någon månad hur det blir med tillgängligheten hemifrån.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp


Återgå till Vem ägde bilen?

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster