Sida 3 av 3

Re: skum bil

InläggPostat: 20 nov 2014, 19:40
av Per Thomson
Tror inte att detta är någon sneak-variant såvida inte Nejman-bilen hade boggie. Fronten är densamma, fotot från Christers bok är taget i sådan vinkel och med objektiv så att bilens framände inte kommer till sin rätt. Det är en Titan och "nosen" skyms av den stora hytten. Jag håller med om att bilden ger intryck av någon "lättlastare".

Re: skum bil

InläggPostat: 22 nov 2014, 01:40
av S-V L44
Jag har varit i Schweiz under veckan och såg denna tråd nu när jag kommit hem igen.
Registreringsnummer X1568 står upptagen i 1958-års Bilkalender som en Volvo, årsmodell 1953. Ägaren uppges vara svetsare B E Persson, Blockstensvägen 15, Gävle.
Om det rör sig om samma Volvo som finns avbildad ovan låter jag vara osagt då modellbeteckningar inte finns med i Bilkalendern.
Bilkalendern upptar ju även lätta lastbilar, så en "Volvo" kan ju faktiskt sträcka sig över en bred modellflora, från t.ex. en Duett till en Titan i denna bok.

// Kjell N

Re: skum bil

InläggPostat: 22 nov 2014, 10:16
av sjömannen
S-V L44 skrev:Jag har varit i Schweiz under veckan och såg denna tråd nu när jag kommit hem igen.
Registreringsnummer X1568 står upptagen i 1958-års Bilkalender som en Volvo, årsmodell 1953. Ägaren uppges vara svetsare B E Persson, Blockstensvägen 15, Gävle.
Om det rör sig om samma Volvo som finns avbildad ovan låter jag vara osagt då modellbeteckningar inte finns med i Bilkalendern.
Bilkalendern upptar ju även lätta lastbilar, så en "Volvo" kan ju faktiskt sträcka sig över en bred modellflora, från t.ex. en Duett till en Titan i denna bok.

// Kjell N



Det kan nog inte röra sig om samma bil. Denna kom tydligen till Gävle någongång 65-68 då den hämtade hem från Finspång, där den borde haft en E-skylt. Och 1953 års modell kan ju inte stämma.

Hälsn Sjömannen

Re: skum bil

InläggPostat: 22 nov 2014, 22:16
av S-V L44
Per Thomson skrev:
Nästa försök; Volvos frambyggda Viking, ett par exemplar gick i utrikestrafik men då endast med två-axliga TIR -släp, ett av exemplaren ägdes av Möllers i Höganäs, kanske även Gestrins i Västerås hade ett exemplar som gick i utrikestrafik.

Det var inte den här du tänkte på när du skrev "Möllers i Höganäs"?
Lastbil_for_utlandstransport.hires.jpg
Lastbil_for_utlandstransport.hires.jpg (123.46 KiB) Visad 16659 gånger

Bilen är en 1961-års Mercedes-Benz LP334-46.
Så här skriver Höganäs Kommuns Bildarkiv ( http://ww2.hoganas.se/fotoarkiv/ ) i sin bildtext om bilden som dom kallar "Lastbil för utlandstransport 1960".

"Vid utlandstransporter anlitar Höganäsbolaget Möllers åkeri. På bilden Nils Andersson även kallad "Nisse Norrköping"."
Om man skall vara noga så stämmer inte bildbeskrivningen eftersom Möllers åkeri ägde denna lastbil endast mellan oktober 1964 och april 1970.
Dessförinnan ägdes den av B Emanuelssons Åkeri i Mörarp, sedan adress i Helsingborg.
Hytten på denna Merca är för övrigt tillverkad av Karlaverken i Laholm.

// Kjell N

Re: skum bil

InläggPostat: 22 nov 2014, 22:32
av Anders Ason
Intressant att få se ovanliga konstruktioner. Hyttens konstruktion ser dock ut att ställa mycket stora krav på förarens vighet.