skum bil

Re: skum bil

Inläggav sjömannen » 19 nov 2014, 20:42

magirus skrev:2 timmar!!! :shock: Jaja, den som väntar på nåt gott väntar alltid för länge. :lol: o nu ska jag inte kapa tråden mer :oops: LOVAR :D


Å hur tror du de känns för mig då...som har den i datorn men inte kan damma iväg den... o provar jag försvinner den väl,,inte länge sen jag började med sms o plastkort, men vedspisen har jag kvar.

Sjömannen
sjömannen
 
Inlägg: 374
Blev medlem: 02 jan 2014, 17:40

Re: skum bil

Inläggav magirus » 19 nov 2014, 20:44

Djup sympati!!! :!:
Vedspis är bra.... funkar utan ström!!! :D
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus
 
Inlägg: 1142
Blev medlem: 31 mar 2010, 21:37
Ort: N:a Jämtland, jämt o ständigt

Re: skum bil

Inläggav sjömannen » 19 nov 2014, 22:36

Lastbil 001 (1).jpg
Lastbil 001 (1).jpg (114.59 KiB) Visad 29071 gånger
Okey boys,,,,här kommer den (hoppas de funkar)..precis som jag mindes den för 45 år sedan,,,ganska lustigt, då jag inte vet vad jag gjorde igår. Enligt uppgift ska det ha funnits 2-3 stycken av denna modell....sug i er

Sjömannen
sjömannen
 
Inlägg: 374
Blev medlem: 02 jan 2014, 17:40

Re: skum bil

Inläggav Per Thomson » 19 nov 2014, 22:50

Grattis :!: Det var alltså inte bara något som du drömt :D , Bra jobbat!
Det skulle vara mycket intressant att få veta hur denna skapelse kom till. Något militärt fordonsexperiment, Vägverket, Luftfartsverket . . .
Knappast har väl någon civil beställare tagit fram en sådan bil. Ska bli intressant om någon förklaring dyker upp.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: skum bil

Inläggav magirus » 19 nov 2014, 22:50

Cool! 8)
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus
 
Inlägg: 1142
Blev medlem: 31 mar 2010, 21:37
Ort: N:a Jämtland, jämt o ständigt

Re: skum bil

Inläggav sjömannen » 19 nov 2014, 22:53

Per Thomson skrev:Grattis :!: Det var alltså inte bara något som du drömt :D , Bra jobbat!
Det skulle vara mycket intressant att få veta hur denna skapelse kom till. Något militärt fordonsexperiment, Vägverket, Luftfartsverket . . .
Knappast har väl någon civil beställare tagit fram en sådan bil. Ska bli intressant om någon förklaring dyker upp.



Fick du fram nåt av reg nr ?

Sjömannen
sjömannen
 
Inlägg: 374
Blev medlem: 02 jan 2014, 17:40

Re: skum bil

Inläggav Per Thomson » 19 nov 2014, 22:54

Jag har mailat frågan vidare, återkommer om jag får svar.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: skum bil

Inläggav Vågert » 19 nov 2014, 23:14

Ja den var riktigt ful!!!!!
Annars tycker jag inte att gult är fult. :D :D
Veteranåkare
Användarvisningsbild
Vågert
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 01 jan 2008, 21:38
Ort: Habo

Re: skum bil

Inläggav Bo Norvinge » 19 nov 2014, 23:32

Aha!
Om jag inte missminner mig så förekommer denna i en av Christer Olssons Volvoböcker. Har för mig att det stod att Vägverket beställde dessa frambyggekonverterade Vikingarna.

Ni som har böckerna lättillgängliga - Leta!
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: skum bil

Inläggav Bo Abrahamsson » 19 nov 2014, 23:47

Sitter det inte ett Titanmärke i grillen eller är mina glasögonen för svaga?
Hälsn. Bosse
Bo Abrahamsson
 
Inlägg: 543
Blev medlem: 06 dec 2008, 18:49

Re: skum bil

Inläggav sjömannen » 19 nov 2014, 23:57

Bo Abrahamsson skrev:Sitter det inte ett Titanmärke i grillen eller är mina glasögonen för svaga?
Hälsn. Bosse



Du har nog rätt slipning.

Sjömannen
sjömannen
 
Inlägg: 374
Blev medlem: 02 jan 2014, 17:40

Re: skum bil

Inläggav Per Thomson » 20 nov 2014, 09:09

Tog kontakt med Stefan Andersson och här hans svar:
Ja, det är ingen helt okänd bil. Vägverket lät bygga någon eller några Titan som blev halvt frambyggda. Har för mig att till och med Christer Olsson tagit upp modellen i någon av sina böcker.

Vad intresserar mig mer är skylten på taket, Nejmans skrotaffär har tydligen kommit över bilen. Nejmans hade en stor skrothandel hemma i Trollhättan och även någon verksamhet i Västerås. Men det här tyder på att de höll till även i Gävleborgs län, kanske Gävle?. Fråga var bilden kommer från, det går ju annars att ta fram regbevis på numret.

Intressant!
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: skum bil

Inläggav Per Thomson » 20 nov 2014, 09:11

Ytterligare svar från Stefan:
Nu såg jag att det stod Gävle längre fram i tråden. Jodå, Nejmans hade fullvuxna egna tradare som både gick mellan anläggningarna och antagligen även både ut och hämta skrot och leverera. Det var en stor och seriös skrotfirma under 60- och 70-talet.

Eller var det Arboga?

Skulle vara skoj att få reda på mer om Nejmans och deras bilar i synnerhet naturligtvis. Minns en LBS76 hemma som jag var ”kär” i, den köptes också begagnad av dem och var en Bilspeditionbil i Vänersborg från början, den syns då på en bild jag tog 1966 i min kalender augusti 2009. Som Nejmansbil fick jag aldrig nån bild på den men den var helgul.

Jag vet att jag har bilder på Vägverks-Titanen, även invändigt, kollade nu men de är inte scannrade och vet inte exakt var de ligger. Får leta upp dem men det blir inte nu, fullt upp med Jonsson-kalendern. Min trycks i nästa vecka.

Ha det

/Stefan
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: skum bil

Inläggav Per Thomson » 20 nov 2014, 09:18

Bild funnen i Christer Olssons bok "Volvo lastvagnar från serie 1 till FH 16" sid 63 år 1951 text "L395 Titan ..... men tillverkades också i andra versioner, t ex L3955, ett specialutförande för Kungliga Väg o Vattenbyggnadsstyrelsen med förkortad motorhuv". Tack vare Sjömannens bild vet vi nu också hur bilen såg ut i fronten, då den här bilden från boken inte visar så mycket av det som just är intressant.

VagverksTitan003.jpg
VagverksTitan003.jpg (201.73 KiB) Visad 29048 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: skum bil

Inläggav sjömannen » 20 nov 2014, 14:45

Nejmans Exportaffär i Gävle fanns antagligen kanske redan på 50 talet,,,men säkert 60-70 o en bra bit in på 80. Dom var relativt stora i sin utövning och hade några fullvuxna ekipage. Industriskrotningar var nog en stor del i verksamheten. Dom höll till i de riksberömda Gasklockorna, granne med Gävle Varv efter S Skeppbron i Gävle, på stadsdelen Brynäs,(där jag f.ö. är född). Dessa Gasklockor vigdes senare till kulturen efter sanering och tillfogade ett rejält tjälskott i lädret för kommuninvånarna. Fotot är taget i Hemlingby Gävle 1968 där den dåvarande chauffören bodde. Lustigt nog byggde jag min första kåk på granntomten i denna by 1983. Systersonen till chauffören som lånat mig fotot, vill även minnas ha sett ett foto tagit från sidan på bilen, på vilket jag väntar med spänning. Där kanske den till och med blir ännu fulare. Bilden på bilen ovan tycks vara en lillebror till den andra, eller,, som man brukar säga, snikmodellen. Som jag tidigare nämnt så hämtades den hem till Gävle från Finspång och,efter enligt trovärdig källa innan det brukats i Norrland någonstans.

Sjömannen
sjömannen
 
Inlägg: 374
Blev medlem: 02 jan 2014, 17:40

FöregåendeNästa

Återgå till Övriga europeiska lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster