av herrstina- » 09 sep 2013, 11:02
Jag har precis som de flesta andra växt upp i en miljö där allt som handlade om lastbilar var synonymt med SCANIA/VOLVO, skillnaden var kanske att det även fanns bussar i hemmet.
När det gällde bussar fanns det egentligen två kategorier, svenska chassier med finska karosser, eller tysktillverkade bussar från mer specialiserade tillverkare. Då var det motorer från Benz eller Henschel, transmissionsdelarna stod ZF, Henschel eller Benz för.
Erfarenheten visade ganska snart att grejorna från Tyskland inte krånglade mer än våra inhemska, alla konstruktioner har sina fel och brister, den springande punkten är vad det kostar att hålla liv i grejorna.
Det här kan vara en anledning till att jag har en lite udda inställning till uddamärken idag.
När det gäller lastbilar har våra inhemska märken av naturliga skäl haft lite lättare för att tillgodose marknaden med material som varit mer lämpat för våra förhållanden, både vad gäller tågvikt och klimat. Ett exempel är tex att våra bilar tidigt hade mestadels mässingsförskruvningar för att koppla ihop stålrören innan dom ersattes av plastslang, utländska tillverkare använde stålförskruvningar även sedan plastslangarna gjort sitt intåg, alla vet väl att stål rostar mer än mässing?
Numera har de flesta tillverkare anpassat sig till verkligheten och produkterna är ganska likställda.
Skillnaderna i serviceställena minskar också mellan märkena, våra svenska märken lägger ner verkstäder av ekonomiska skäl, samtidigt som importmärkena slår upp portarna till nya ställen av konkurransskäl. Det lär inte dröja länge förrän de större märkena är någorlunda jämnbördiga där.
Mycket av kritiken när det gäller importmärkena grundas på okunnighet, de som är mest kritiska skulle aldrig få för sig att prova något nytt och därigenom riskera att få en ny bild av verkligheten.
Pengarna blir allt viktigare i vår vardag och det är farligt att låsa sig allt för starkt till en unik leverantör. Det som är sant idag är lögn i morgon. Jag ser det inte som omöjligt att tex. Volvo återigen kommer att producera användbart material i framtiden.
Det viktiga är att testa lite av varje och ta in information så att man kan bilda sig en uppfattning om vad som händer på marknaden.
Stina.