Iveco

Re: Iveco

Inläggav Thomas Almen » 09 sep 2013, 12:42

Fick en närapå obetvinglig lust att utropa "Halleluja!" efter ditt inlägg, skåning. Det var rätt intressant att arbeta i Norge, som har haft en något annorlunda lastbilsflora än vi. DAF stog/står rätt högt i kurs, likaså MB. Å svenskt klimat å topografi i all ära, men Norrmännen får verkligen sitt materiel testat, även om vägnätet blivit skyhögt bättre dom senaste 25-30 åren. Instämmer helt med att många som dissar utländska märken, hellre provsmakar cyanid än föredrar nåt som inte är svensktillverkat. Körde även en period som extring på ett stort åkeri i Örebro, där man i stort sett fick pröva ALLT. Nyttig erfarenhet, då man snart märkte att vissa bilar av svenska tillverkare, (båda märkena!) var rent bedrövliga att hantera. Samtidigt kunde en utlänning med rejält med mil på mätarn vara rena drömmen. Det börjar jämna ut sig mer å mer, dels för att svenskarna köper in samma komponenter som andra tillverkare, dels för att utlänningarna anpassar bilarna mer till Nordiska marknaden.
Thomas Almen
 

Re: Iveco

Inläggav herrstina- » 10 sep 2013, 23:00

Här är vår IVECO. Bilderna är tagna oktober 1992 i Estland, den stora villan ligger i Pärnu och är omgärdad av en hög mur bakom vilken vår IVECO tillbringade några nätter tillsammans med alerta vakthundar. Den andra bilden är tagen vid färjeterminalen i Tallinn på väg hem. Jag är osäker på om det var före eller efter att de tre somaliska flyktingarna upptäckts liggande på trailerns axlar och därefter avlägsnats.

Ett gäng sjuksköterskor i Helsingborg hade samlat ihop en massa utrustning till sjukhus, sängar, rullstolar och mängder av andra saker som vi inte behövde längre i Sverige. I Estland var det brist på allting vid den här tiden.
En tjänsteman på kommunen lovade de söta sjuksystrarna att ombesörja transporten till Pärnu i Estland när insamlingen var avslutad. När det var dags visade det sig att han gått aningen utanför sina befogenheter, alltså stod damerna med en ansenlig mängd sjukhusmaterial som var ganska svårhanterad. Naturligtvis blev jag inblandad i det hela.

En av systrarna var väninna till min fd svärmor och ringde således till mig och undrade vilka möjligheter som fanns. Vi ställde upp med bil och chaufförer, av någon anledning som jag inte minns skulle det vara två sådana. Jag tiggde till mig en trailer från PNO, inklusive den dyra försäkringen som krävdes för uppdraget i öst. Eftersom vi vid den tidpunkten var delägare i GDL sponsrade dom med soppa till bilen, som tack fick dom en GDL dekal i takluftriktaren. Kommunens strama budget räckte till en del av färjebiljetten, resten betalade vi. Politiker och kommunala tjänstemän har alltid varit förtappade själar!

Planen var att jag själv skulle köra över med grejorna och turista lite i Estland, tyvärr slumpade det sig så att min yngste son vid just den här tidpunkten förväntades komma ut ur hustrun så jag fick snällt stanna hemma i beredskap. Min bror och en chaufför vid namn Gregor fick nöjet att köra, efter vad jag hört var det en trevlig upplevelse.
Min del i det hela blev att lasta trailern, ortens dagblad förevigade det hela och berömde kommunen för deras humana insats.

Tjänstemannen med det dåliga omdömet spädde på sin badwill ytterligare genom att göra systrarna sällskap till Pärnu vid leveransen, och där visa prov på sitt omåttligt dåliga ölsinne och sin dåliga respekt för kvinnor. Tyvärr har jag förträngt hans namn.

Den sortens mäniskor har ju som bekant genom åren haft en viss svaghet för Estland och delar av den kvinnliga befolkningen där.

Detta var lite om IVECO.s lastbilar.

Stina.

GBA372 IVECO 001.jpg
GBA372 IVECO 001.jpg (54.38 KiB) Visad 22633 gånger
GBA372 IVECO.jpg
GBA372 IVECO.jpg (40.35 KiB) Visad 22633 gånger
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Iveco

Inläggav Ante » 13 nov 2014, 19:09

Detta var lite om IVECO.s lastbilar.
...och om kommunala tjänstemän!

Intressanta inlägg, alltid trevligt att läsa nyanserade omdömen och riktiga anekdoter från de som verkligen varit med! Själv kan jag desvärre inte bidra med så mycket mer än att jag vid en körning genom Polen nångång kring -07-09, såg ett exemplar av dessa Svelast Iveco-dragare uppställd inne på en skrotgård. Gick ju liksom inte att ta miste på den karaktäristiska färgsättningen även om den var rejält solblekt.

För egen del minns jag mest dessa lastbilar som ung lastbilstokig grabb i slutet på 80-talet. De var ju rätt poppis några år på den tiden.

Som ännu mer värdelöst vetande kan jag nämna att jag kommer att tänka på ett videoklipp från 1990 som jag har i nåt skåp nånstans, i ett dokumentärprogram från svt ondgör man sig över att alltmer järnväg flyttas över på lastbil. En "kommunalgubbe" (?) :D i beige trenchcoat muttrar nånting och går fram till en Svelast Iveco som står på tomgång vid en lastkaj. I bästa förståsigpåarstil så sparkar han på framhjulet och böjer sig sedan fram och sticker in huvet i hjulhuset för att liksom kontrollera nånting. (?!)

Svelast måste haft rätt många Iveco vid den tiden för de var ju rätt vanliga. Nån som vet hur många?
Ante
 
Inlägg: 113
Blev medlem: 30 apr 2008, 13:47

Re: Iveco

Inläggav sjömannen » 13 nov 2014, 20:15

Iveco...det väcker ett tvivelaktigt minne, suck,,, Skulle hämta en Iveco,,tror den hette Turbo Star i Västerås , med 34 ton järn till hemorten, någon gång slutet 80- aldrig suttit i en sådan innan, knappt sett en, ,, kollar runt lite inne i kiosken, kollar knappar växellåda m.m,, ger mig iväg norrut i rusningstrafiken, rondeller finns de ju gott om i V-ås,,, innan man blev vän med att vända lådan genom att trycka spaken åt respektive håll kändes tveklöst avigt ,,dunk,, så dök de upp en antilop på instrumentbrädan, sakta in vända lådan....en sköldpadda dyker upp i stället,,, jag tragglade på genom alla rondeller med ömsom sköldpadda ömsom antilop, inte alla ggr vid rätt tillfälle. Kom till slut ut på öppet vatten,,, fick solen i ögonen,,, drog ner rullgardinen, (solskyddet), skulle dra upp den lite,,, trodde de va som en rullgardin hemma, snabbt ner med ett knyck så åker den upp,,, men fan heller- den kom bara längre ner.. ett snabbt ryck till,,,, sen fanns bara en springa på 2 dec ovanför ratten att titta ut igenom liggandes med hakan på ratten,,, smyger jag ut på kanten o stannar o börjar leta efter en knapp att frikoppla den med...hittar den efter lite sökande o vips åker gardinen upp. Efter vägen kändes den dock enormt fin, påminde om 88an o 89 ans fina väghållning,,, men kändes ändå som att jag aldrig skulle kunna bli kompis med den bilen. De va andra gången jag körde en Iveco,,-första o sista.

Sjömannen
sjömannen
 
Inlägg: 374
Blev medlem: 02 jan 2014, 17:40

Re: Iveco

Inläggav Bo Norvinge » 13 nov 2014, 22:01

Ante skrev:Som ännu mer värdelöst vetande kan jag nämna att jag kommer att tänka på ett videoklipp från 1990 som jag har i nåt skåp nånstans, i ett dokumentärprogram från svt ondgör man sig över att alltmer järnväg flyttas över på lastbil. En "kommunalgubbe" (?) :D i beige trenchcoat muttrar nånting och går fram till en Svelast Iveco som står på tomgång vid en lastkaj. I bästa förståsigpåarstil så sparkar han på framhjulet och böjer sig sedan fram och sticker in huvet i hjulhuset för att liksom kontrollera nånting. (?!)

Svelast måste haft rätt många Iveco vid den tiden för de var ju rätt vanliga. Nån som vet hur många?


Tror inte de hade så många Iveco. Någon enstaka TurboStar och så experiment med gasdrivna Iveco.

Hittar du filmen skulle jag gärna vilja ha mig ordnat en kopia.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Iveco

Inläggav Bo Norvinge » 13 nov 2014, 22:08

sjömannen skrev:... fick solen i ögonen,,, drog ner rullgardinen, (solskyddet), skulle dra upp den lite,,, trodde de va som en rullgardin hemma, snabbt ner med ett knyck så åker den upp,,, men fan heller- den kom bara längre ner.. ett snabbt ryck till,,,, sen fanns bara en springa på 2 dec ovanför ratten att titta ut igenom liggandes med hakan på ratten,,,


Kan meddela att jag i veckan var i Tyskland och deltog i ETC-testen. Där körde vi senaste Iveco Stralis. Rullgardinerna är kvar än idag.
Fick ha hjälp av demoföraren som fick fixa upp sidogardinen så jag såg ut genom fönstret. Det är en knapp att trycka på så åker gardangen upp med en jäkla smäll.

Iveco Stralis_ETC2014_BNorvinge.JPG
Iveco Stralis_ETC2014_BNorvinge.JPG (80.06 KiB) Visad 21896 gånger
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Iveco

Inläggav sjömannen » 13 nov 2014, 22:42

Bo Norvinge skrev:
sjömannen skrev:... fick solen i ögonen,,, drog ner rullgardinen, (solskyddet), skulle dra upp den lite,,, trodde de va som en rullgardin hemma, snabbt ner med ett knyck så åker den upp,,, men fan heller- den kom bara längre ner.. ett snabbt ryck till,,,, sen fanns bara en springa på 2 dec ovanför ratten att titta ut igenom liggandes med hakan på ratten,,,


Kan meddela att jag i veckan var i Tyskland och deltog i ETC-testen. Där körde vi senaste Iveco Stralis. Rullgardinerna är kvar än idag.
Fick ha hjälp av demoföraren som fick fixa upp sidogardinen så jag såg ut genom fönstret. Det är en knapp att trycka på så åker gardangen upp med en jäkla smäll.

Iveco Stralis_ETC2014_BNorvinge.JPG




:lol: Sjömannen
sjömannen
 
Inlägg: 374
Blev medlem: 02 jan 2014, 17:40

Re: Iveco

Inläggav Ante » 15 nov 2014, 17:45

Tror inte de hade så många Iveco. Någon enstaka TurboStar och så experiment med gasdrivna Iveco.
Hittar du filmen skulle jag gärna vilja ha mig ordnat en kopia.


Gasdrivna? samma som dagens ncg eller lgc? Undrar vad det var för räckvidd på dem?
Jag ska ha filmen i åtanke, vi kanske kan byta mot nåt, du verkar ju också ha en hel del udda i dina samlingar. Nu var det i princip bara den korta episoden som visade lastbilar, resten var mest tåg och buttra gamla järvägsgubbar.

Även DAF kör med en sån där rullgardin med "dold" knapp för att hissa upp. Har själv råkat ut för rullgardins-misstaget eller vad man ska kalla det. Men jag körde stolen i botten och satt lågt istället tills dess att jag hittade knappen... :D

Undrar vart de fyra Fiat bilarna från filmen Klippet tog vägen efter filminspelningen? Har rotat igenom trailertidningarna från de årgångarna men aldrig sett nån av dem. De såg ju ut som demobilar så de borde ha dykt upp i nåt annat sammanhang. Kom nu inte och säg att en gick över kanten för i den scenen användes en modifierad LB110.
Ante
 
Inlägg: 113
Blev medlem: 30 apr 2008, 13:47

Re: Iveco

Inläggav sjömannen » 15 nov 2014, 18:50

Kul i alla fall att se att man inte är ensam om rullgardinsyndromet! Förmodligen många fler.

Sjömannen
sjömannen
 
Inlägg: 374
Blev medlem: 02 jan 2014, 17:40

Föregående

Återgå till Övriga europeiska lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron