Tidaholm

Re: Tidaholm

Inläggav Anders » 11 okt 2013, 23:00

Intressant info om bilen!

Har en kopia på en broschyr från 1931 om Tidaholms lastbilar(Innan halvhytten) som jag lagt ut ett par blad här.
Det var ju väldigt avancerade bilar för sin tid. Det skulle ju dröja över 20 år innan en inhemsk tillverkare skulle erbjuda bilar med tandemboggie igen.
Om intresse finns kan jag lägga ut hela broschyren? Tyvärr är det en rätt dålig fotostatkopia.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Tidaholm

Inläggav Lars-Gunnar » 13 okt 2013, 17:08

Anders skrev:Intressant info om bilen!

Har en kopia på en broschyr från 1931 om Tidaholms lastbilar(Innan halvhytten) som jag lagt ut ett par blad här.
Det var ju väldigt avancerade bilar för sin tid. Det skulle ju dröja över 20 år innan en inhemsk tillverkare skulle erbjuda bilar med tandemboggie igen.
Om intresse finns kan jag lägga ut hela broschyren? Tyvärr är det en rätt dålig fotostatkopia.

Anders


http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=15901.0

Photobucket: http://s25.photobucket.com/albums/c63/bengts/bil/Tid/

Är det det här här du syftar på Anders?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Tidaholm

Inläggav Anders » 13 okt 2013, 18:18

ja, det är samma som jag lagt ut ett par blad från här.
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Tidaholm

Inläggav bedford » 22 okt 2013, 23:12

finns en tillsalu i classicmotor en blå 27a
bedford
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 18 apr 2013, 22:12

Busslinjer Västmanland

Inläggav Lars-Gunnar » 10 feb 2014, 22:01

Tidaholm.jpg


En Gengas-Tidaholm så då kan man gott gissa mellan 1940-1945 någon gång. Vet inte om åkarna blev ålagda att köra med gengasaggregat så fort kriget bröt ut eller om det hände senare.

När jag tittar på skylten så står det "Tillverkad av Tidaholm". Är det gengasaggregatet som åsyftas? Skulle då bilen vara en Scania-Vabis?

Lars-Gunnar :)
Senast redigerad av Lars-Gunnar 13 feb 2014, 12:31, redigerad totalt 1 gång.
Lars-Gunnar
 

Re: Busslinjer Västmanland

Inläggav Malte. E » 10 feb 2014, 22:46

Nog är bilen en Tidaholm, men gengasaggregatet känner jag inte igen, det är inget av de vanligaste fabrikaten. Det var så att Axel Svedlund experimenterade
med kolgas tidigt på 30-talet och hade ett samarbete med Scania-Vabis i utvecklingsarbetet. Svedlunds aggregat brukade inte alls se ut som aggregatet på fotot.
Det kan tänkas att Tidaholm hakade på trenden som sådan, men valde annan uppfinnare än Axel Svedlund.
Jag tror inte att lastbilsägare direkt tvingades med lag att montera gengas. Det var nog snarare den bistra verkligheten, när ingen bensin eller dieselolja fanns
att få, då var alternativen att antingen avregistrera och stå stilla, eller försöka någon form av ersättningsbränsle. Vanligen då gengas, även om en del andra
möjligheter faktiskt fanns.
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Busslinjer Västmanland

Inläggav Lars-Gunnar » 13 feb 2014, 12:35

Till moderaterna!

Upptäckte att jag lade in Tidaholms lastbil under Busslinjer. Helt galet. tacksam om nu flyttar mitt och Maltes inlägg till Tidaholms lastbilar eller vad det nu är för rubrik. Vill absolut inte se det kvar under busslinjer.


Lars-Gunnar
Lars-Gunnar
 

Re: Tidaholm

Inläggav Anders Ason » 13 feb 2014, 13:18

Hoppas det blev som du avsåg?
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Tidaholm

Inläggav bildock » 23 apr 2014, 18:33

Jag tillhör den äldre generationen som både sett och lekt i denna maffiga lastbil.
Holmens bruk i Norrköping körde med en sådan bil mellan bruket i Norrköping och en systerfabrik några mil utanför staden, med jag tror att man hade två st. 2 axliga släpvagnar allt lastat med tunga pappersrullar och denna bil gick dagarna i ände i skytteltrafik, jag minns den var imponerande.
1947 öppnades skrammelplatsen där vi ynglingar fick leka av oss bland bilar flygplan spik och brädor, där blev denna legend som lastbil den sista viloplatsen efter avslutad verksamhet, med minnet kvar så var den verkligen stor, men inga bilder har jag sett men tänk om man ändå hade förstått lite mer då........
Med vänlig hälsning Uffe/bildock
bildock
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 01 apr 2012, 20:48

Föregående

Återgå till Övriga europeiska lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster