Tatra 1930

På uppmaning från Malte lägger jag in följande text med Bild:
Ibland åker man vägen som följer sjön Hjälmarens södra strand Äs till Örebro(eller omvänt). När man passerade den lilla orten Hampetorp brukade jag förr stanna till och gå in på en äldre bilskrot och titta. Där stod, förutom en F-Scania och en del andra fordon även en f.d. lastbil av märket Tatra. Nu var den ombyggd till stenvagn.
Det var en intressant upplevelse. Den var ju så fjärran från vad vi betraktar som "normalt". Utmärkande för Tatra är ju centralrörsram med svängaxlar, eller pendelaxlar. Hjulen var enkelmonterade. Om den hade fyr- eller sexhjulsdrift minns jag inte. Motorn hängde nästan helt framför framaxeln. Trähytten var sannolikt original och med högerratt. Vad som
däremot inte var original var förarstolen. Den igenkände jag som en tidig BeGe-stol. Bilen föreställer jag mig var av 1930 års modell.
Hur hade den hamnat i Sverige? Kanske via tyskarna i Norge? I så fall inte den enda, en dragbil hade den vägen och via Göteborg fått en ny ägare hos Åke Andersson i Norrköping, där den drog en maskintrailer. Det var värdigare än att som denna stackars bil, degraderas/förnedras till stenvagn.
Malte E.
Ibland åker man vägen som följer sjön Hjälmarens södra strand Äs till Örebro(eller omvänt). När man passerade den lilla orten Hampetorp brukade jag förr stanna till och gå in på en äldre bilskrot och titta. Där stod, förutom en F-Scania och en del andra fordon även en f.d. lastbil av märket Tatra. Nu var den ombyggd till stenvagn.
Det var en intressant upplevelse. Den var ju så fjärran från vad vi betraktar som "normalt". Utmärkande för Tatra är ju centralrörsram med svängaxlar, eller pendelaxlar. Hjulen var enkelmonterade. Om den hade fyr- eller sexhjulsdrift minns jag inte. Motorn hängde nästan helt framför framaxeln. Trähytten var sannolikt original och med högerratt. Vad som
däremot inte var original var förarstolen. Den igenkände jag som en tidig BeGe-stol. Bilen föreställer jag mig var av 1930 års modell.
Hur hade den hamnat i Sverige? Kanske via tyskarna i Norge? I så fall inte den enda, en dragbil hade den vägen och via Göteborg fått en ny ägare hos Åke Andersson i Norrköping, där den drog en maskintrailer. Det var värdigare än att som denna stackars bil, degraderas/förnedras till stenvagn.
Malte E.