Tatra 1930

Tatra 1930

Inläggav Per Thomson » 29 maj 2013, 14:57

På uppmaning från Malte lägger jag in följande text med Bild:

Ibland åker man vägen som följer sjön Hjälmarens södra strand Äs till Örebro(eller omvänt). När man passerade den lilla orten Hampetorp brukade jag förr stanna till och gå in på en äldre bilskrot och titta. Där stod, förutom en F-Scania och en del andra fordon även en f.d. lastbil av märket Tatra. Nu var den ombyggd till stenvagn.

Det var en intressant upplevelse. Den var ju så fjärran från vad vi betraktar som "normalt". Utmärkande för Tatra är ju centralrörsram med svängaxlar, eller pendelaxlar. Hjulen var enkelmonterade. Om den hade fyr- eller sexhjulsdrift minns jag inte. Motorn hängde nästan helt framför framaxeln. Trähytten var sannolikt original och med högerratt. Vad som
däremot inte var original var förarstolen. Den igenkände jag som en tidig BeGe-stol. Bilen föreställer jag mig var av 1930 års modell.

Hur hade den hamnat i Sverige? Kanske via tyskarna i Norge? I så fall inte den enda, en dragbil hade den vägen och via Göteborg fått en ny ägare hos Åke Andersson i Norrköping, där den drog en maskintrailer. Det var värdigare än att som denna stackars bil, degraderas/förnedras till stenvagn.

Malte E.

Malte_Tatra002.jpg
Bilden hämtad från "Tunga Magasinet" nr 2/1994.
Malte_Tatra002.jpg (191.63 KiB) Visad 36185 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Tatra 1930

Inläggav Per Thomson » 29 maj 2013, 15:03

Fortsättning från Malte i mail nr 2:

För enkelhetens skull, jag fortsätter i samma spår:

Vid ett besök i Prag ca. 2005 sökte jag upp Tekniska Museet bl.a. i förhoppningen att få se en sådan bil i originalskick, men icke, det fanns ingen. Egentligen var jag i fel land. Tatrafabriken och dess museum ligger ju i nuvarande Slovakien.

I en engelsk lastbilsbok hittade jag en Tatra av uppenbarligen samma modell som bilen i Hampetorp. Bilden och bilen sätter fantasin i rörelse, tänka sig förflyttad tillbaka till säg 1935: Ett par tjeckiska chaufförer lastar in färdkost i form av korv och pilsner i lådorna och anträder en långresa till, kanske Tyskland. Vägarna närmast Prag och Karlsbad är säkert asfalterade, men de långa backarna över Erzgebirge var säkert grusväg.
Vad tror kontinentchaufförerna bland forumets läsare?

Malte.E

Malte_Tatra003.jpg
Bilden lånad från "A source book of commercial vehicles".
Malte_Tatra003.jpg (221.31 KiB) Visad 36183 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Tatra 1930

Inläggav VolvoStar » 29 maj 2013, 18:41

Hej Per finns Tatran på första bilden kvar? Förresten den där Tatran som stod på Arlanda är den under renovering i Tjeckien, såg att den hamnade där det var tråkigt den skulle ha fått varit kvar i Sverige :D .
VolvoStar
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 16 mar 2012, 22:28

Re: Tatra 1930

Inläggav Per Thomson » 29 maj 2013, 19:11

Första frågan passar jag till Malte . . .

Arlanda-Tatran: Bra fråga, jag hade en massa kontakter och telefonsamtal om den men vad som slutligen skedde har jag inte fått en enda viskning om. Skall se om jag kan få fram något, kommer att vända mig till de som bad mig hjälpa till, tycker att de är skyldiga mig ett svar. :arrow:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Tatra 1930

Inläggav Malte. E » 29 maj 2013, 20:39

Svar om lastbilen i Hampetorp.
Nej den finns inte kvar. När skrotens ägare dog, gjordes en total uppröjning.
Se även "Scania-Vabis F1 + ABS." Sign. tordson, under Scania historik.
Malte.E
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Tatra 1930

Inläggav VolvoStar » 30 maj 2013, 09:59

Ok Tack för infon Per och Malte :D, Per hoppas du får kontakt med dom.
VolvoStar
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 16 mar 2012, 22:28

Re: Tatra 1930

Inläggav anders891 » 01 jun 2013, 18:33

Hej, Vet du vad det var för modell på Tatradragaren från Åke Anderssons åkeri, T-111 eller T-27 eller någon annan modell.
Ev har min farfar kört den, han jobbade där på femtiotalet, även farsan var där och körde några år! Tyvärr har jag inga bilder från den tiden.

/Anders
anders891
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 26 sep 2010, 13:11

Re: Tatra 1930

Inläggav Malte. E » 01 jun 2013, 20:25

Dåligt svar till sign. Anders891 :
Dessvärre har jag inte mycket uppgifter att komma med, men de som finns i min anteckningsbok skriver jag av här=
Dragbil Tatra, importerad från Norge av Elmer Johansson. 180 hk diesel. 3axlad dragbil. Pivot. Chnr 54323.
Uppgiven årsmodell 1942 / 1947. Köpt Åke Andersson Norrköping 1952. Rnr 1147. Maskintrailer.
Omreg. traktor 24/11 1958. 135 hk Diesel. Skrotad 13712 1963.

Varför inte prova med Landsarkivet Vadstena? Med en portion tur kan den finnas i både lastbils- och traktorregister.
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Tatra 1930

Inläggav Per Thomson » 01 jun 2013, 23:06

Förmodar att det var boggien till den som låg vid en verkstad norr om Åby, gamla vägen mot Katrineholm från Norrköping. Nörd-intresserad som man var redan vid 21-årsålder 1964 så stannade jag till där under småtimmarna på väg hem från Skåne. Har för mig att det var Tatra-grejor och jag hade aldrig sett någon liknande konstruktion innan.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Tatra 1930

Inläggav anders891 » 02 jun 2013, 10:10

Tack för svaret Malte E! Det var mycket uppgifter du hade!
Det borde gå att spåra via Landsarkivet, årsmodell 42/47 skulle kunna vara en T100.
Hör av mig vad jag får fram.

Verkstan Norr om Åby skulle kunna vara Nyrens som låg strax innan Torshag, Dom byggde om lastbilar och traktor registrerade dom bla till Holmens pappersbruk för transport av pappersrullar.
Volvo Tiptop och F88 kommer jag själv ihåg, det fanns mycket spännande där, farsan servade timmerbilen där ibland.

Anders
anders891
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 26 sep 2010, 13:11

Re: Tatra 1930

Inläggav Malte. E » 02 jun 2013, 11:24

Kompletterande uppgifter till Anders.
Ser att några detaljer föll bort i brådskan när inlägget skrevs. Dels ska det givetvis vara ett E framför siffrorna 1147. Traktornummret ska vara E4021. Om mina
noteringar stämmer,vill säga.
Har du tur lyckas det, men en del E-material saknas på Landsarkivet. Jag vet i alla fall att papperet på Åkes AEC finns kvar om det är av intresse.
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Tatra 1930

Inläggav anders891 » 07 jun 2013, 12:30

Tatran från Åke A var av typ T111 dragbil med 180 hkr diesel 1942 års modell. Bredden var 243 cm, så de hade tillstånd för bredden. Ombyggd till traktor 1958 och ny motor på 135 hkr , skrotad 1963.

Tanken är och bygga en modell av bilen i skala 1/87, ska se om jag kan hitta någon bild i någon fotodatabas i Norrköping. Lite frågetecken om ex färgen.

Intressant att den hade två tons högre totalvikt än den fyraxliga AECn.

Anders
anders891
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 26 sep 2010, 13:11

Re: Tatra 1930

Inläggav Fredrik Klint » 10 jun 2013, 18:44

Reggade Tatror i Sverige 1939-75 (året som fordonet reggats är ej nödvändigtvis detsamma som årsmodell):

1946 1st
1952 1st
1957 8st
1960 2st
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 22 dec 2007, 21:06

Re: Tatra 1930

Inläggav S-V L44 » 03 maj 2017, 10:46

Så här skrev Malte E ovan :
....Dessvärre har jag inte mycket uppgifter att komma med, men de som finns i min anteckningsbok skriver jag av här=
Dragbil Tatra, importerad från Norge av Elmer Johansson. 180 hk diesel. 3axlad dragbil. Pivot. Chnr 54323.
Uppgiven årsmodell 1942 / 1947. Köpt Åke Andersson Norrköping 1952. Rnr 1147. Maskintrailer.
Omreg. traktor 24/11 1958. 135 hk Diesel. Skrotad 13/12 1963.....


Det chassinumret (54323) hade en 3-axlad Tatra 111 av 1942-års modell som sattes i trafik av AB Europatrafik i Helsingborg den 27/12-1946.
Det finns ingen uppgift varifrån den ursprungligen kom, men med tanke på tillverkningsår och året för första registrering i Sverige bör det ha varit militärt surplus från Tyskland, Norge, eller ....?
Lastbilen, som hade fast flak, övertogs sedan i juni 1949 av en ingenjör Karl Kihlskog (med adress Hotel Nizza :!:, men tre år senare adress Södra Stenbocksgatan) i Helsingborg, och den skrotanmäldes sedermera den 19/5-1954 av Olssons Skrotaffär i Helsingborg.
Motornumret på Helsingborgsbilen var D81-31-115-42.

Som synes har vi fått fram lite olika uppgifter om Tatran med chassinummer 54323 under i stort sett samma tidsperiod.
Rör det sig om två olika bilar som av en eller annan anledning fått samma chassinummer, eller har det helt enkelt blivit felnoteringar avseende chassinumren?
Det senare alternativet är lätt hänt och förekommer då och då även av myndigheternas besiktningsmän eller skrivpersonal.
Eller köpte Åke Andersson i Norrköping bilen av Olssons Skrotaffär i Helsingborg 1952 eftersom den blev noterad i BRR (dvs. avställd) från juni 1953 men inte avförd från M-län förrän ett år senare? Även sådana varianter av lite otydliga och förbryllande registreringsuppgifter förekommer.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Tatra 1930

Inläggav StefanM » 03 maj 2017, 12:36

VolvoStar2015 skrev:Hej Per finns Tatran på första bilden kvar? Förresten den där Tatran som stod på Arlanda är den under renovering i Tjeckien, såg att den hamnade där det var tråkigt den skulle ha fått varit kvar i Sverige :D .


Det kan man ju tycka vad man vill om, troligen har den fått det liv den förtjänar i tjeckien. I sverige hade den väl bara blivit stående eller skrotad. Är det nån som har kontakt med de som har Arlandas tatra så så har jag ett originalverktyg som hör till den. Far min har ett också och sen tror jag han nämnde att han sparade verkstadshandboken.
StefanM
 
Inlägg: 253
Blev medlem: 19 jul 2011, 15:22


Återgå till Övriga europeiska lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster