Sida 1 av 1

Unic

InläggPostat: 01 okt 2012, 19:17
av Fredrik Klint
Som namnet antyder en unik lastbil. Det fanns åtminstone en sådan i Sverige, reg-nr M9051.
Årsmodell 1940, reggad 1949. Avställd redan 1951 och avregistrerad 1959.

Bild

140hk dieselmotor, senare utbytt till "okänd motor" 165hk (diesel), sedan utbytt ännu en gång till Deutz diesel 150hk.
Axelavstånd 585 + 132cm
Totalvikt 22.060kg

En riktig bjässe, både hjulbas och totalvikt är betydligt mer än en samtida svensktillverkad lastbil.

Re: Unic

InläggPostat: 01 okt 2012, 21:52
av S-V L44
Unic är väl ett franskt bilmärke.
Men jag håller med om att det bör vara en ytterst ovanlig bil i Sverige.
Det fanns åtminstone ytterligare en i Malmöhus län, och den hade registreringsnummer M2336.
Denna bil var visserligen mindre, av modell Unic S27. Totalvikten var 4600 kg och den gick som bryggarbil hos Billinge Bryggeri. (Billinge ligger någon mil norr om Eslöv.)
Årsmodellen var 1938, men den blev inregistrerad första gången 1945 så det var säkert ett militärt surplusfordon.

// Kjell N

Re: Unic

InläggPostat: 01 okt 2012, 22:55
av Fredrik Klint
Frankrike, det har du förstås rätt i, blev nån felkoppling där... Nån adminstrator får gärna flytta tråden.

Intressant att det funnits åtminstone en till, dock av mindre modell.

Re: Unic

InläggPostat: 02 okt 2012, 21:47
av S-V L44
Det var verkligen en maffigt ekipage för sin tid.
Av någon underlig anledning fick jag en känsla av att bilden skulle vara tagen i Helsingborg. Har du någon aning om var bilden är tagen, Fredrik?
Bilden ser lite rastrerad ut. Är den "knyckt" från någon tidning som skulle kunna ge ytterligare lite kött på benen, eller?
Jag lär ju i alla fall träffa på reghandlingarna på Landsarkivet i Lund den dag jag beställer fram kartongen med handlingar.
Du skriver att den avställdes redan 1951 (dvs. överfördes till BRR - dåtidens benämning för avställning) och avregistrerades först 1959. Jag antar att datumet då var den 19/9.
Det verkar vara en hel drös med lastbilar och bussar som avregistrerades just denna dag i Malmöhus län.
Förmodligen gjorde man en inventering av fordon den 19/9-1959 som stått alltför länge i BRR. Det fanns ju en kungörelse förr att fordon som stått avställda mer än 3 år (eller det var kanske rent av endast 2 år) skulle avregistreras med automatik.

// Kjell N

Re: Unic

InläggPostat: 26 jan 2013, 13:44
av S-V L44
Modellen var en CD 2S.
Det var inte bara ekipaget som sådant som var maffigt för sin tid utan även däcksbestyckningen.
Däck av dimensionen 12.00 x 24 (senare 44 x10) samt 10.00 x 22 (senare 40 x 9) på stödaxeln var nog inte lätta att få tag i här i landet.
Det var intressant att se att bilen ägdes av godsägaren på Svaneholms slott utanför Skurup, men bilens hemort var ändå Helsingborg. Senare övertogs den också av en Helsingborgsåkare som uppenbarligen körde för Linjebuss.
Två motorbyten inom loppet av 2.5 år och säkert dyra däck gjorde nog ekipaget olönsamt totalt sett.

// Kjell N

Re: Unic

InläggPostat: 27 jan 2013, 11:04
av Fredrik Klint
Tack för den infon. Bilden kommer som synes från en tidning och Helsingborg är fotoplatsen.

Re: Unic

InläggPostat: 07 nov 2013, 22:28
av Per Thomson
Flaggorna målade på skåpen var ingen frivillig utsmyckning utan en del i tillståndsgivningen för transporterna till och genom Tyskland efter kriget har jag för mig.