Peugeot J7

Av och till framförs det synpunkter på att det dels är alltför mycket Scania och Volvo och dels att de små lastbilarna ofta glöms bort.
Jag gillar också de lite mindre lastbilarna, men då främst i segmentet mellan 5-10 tons totalvikt.
För att de som gillar smått skall kunna känna lite glädje så lägger jag in denna broschyr på en idag ovanlig bil. De flesta rostade väl upp ganska så omgående.
Men det kan ju finnas ett och annat exemplar som man lyckats bevara.
Anledningen till att jag har denna broschyr är nog att farsan vid den tiden 1966-67 funderade på något slag av distributionskörning för att trappa ned åkeriverksamheten.
Jag minns faktiskt inte vilken typ av distribution han funderade på.
Krocksäkerheten i denna Peugeot är nog i klass med den som Holden (australiensiska GM) uppvisar.
Det cirkulerar ju en del kraschtester på Youtube just kring detta för oss lite okända bilmärke. Jag har dock kört några olika exemplar själv där nere i landet upp och ner. Jag har också åkt med en kollega i en likadan som visas på Youtube. Det råder ju vänstertrafik i Australien, och den svenske kollegan hade en olägenhet att köra väldigt långt till vänster och hade nog inte en susning var han hade vänstersidan på den för oss ovanligt breda bilen dessutom med en stor V8. En dag rök ytterbackspegeln vid närkontakt med ett träd och det kändes inte särskilt tryggt eftersom det var på den sidan som jag ju satt.
Med vissa av dessa gamla exemplar av Holden behövs minsann inga externa skrotpressar. Det räcker att köra in i ett betongfundament så blir bilen platt som en pannkaka.
// Kjell
Jag gillar också de lite mindre lastbilarna, men då främst i segmentet mellan 5-10 tons totalvikt.
För att de som gillar smått skall kunna känna lite glädje så lägger jag in denna broschyr på en idag ovanlig bil. De flesta rostade väl upp ganska så omgående.
Men det kan ju finnas ett och annat exemplar som man lyckats bevara.
Anledningen till att jag har denna broschyr är nog att farsan vid den tiden 1966-67 funderade på något slag av distributionskörning för att trappa ned åkeriverksamheten.
Jag minns faktiskt inte vilken typ av distribution han funderade på.
Krocksäkerheten i denna Peugeot är nog i klass med den som Holden (australiensiska GM) uppvisar.
Det cirkulerar ju en del kraschtester på Youtube just kring detta för oss lite okända bilmärke. Jag har dock kört några olika exemplar själv där nere i landet upp och ner. Jag har också åkt med en kollega i en likadan som visas på Youtube. Det råder ju vänstertrafik i Australien, och den svenske kollegan hade en olägenhet att köra väldigt långt till vänster och hade nog inte en susning var han hade vänstersidan på den för oss ovanligt breda bilen dessutom med en stor V8. En dag rök ytterbackspegeln vid närkontakt med ett träd och det kändes inte särskilt tryggt eftersom det var på den sidan som jag ju satt.
Med vissa av dessa gamla exemplar av Holden behövs minsann inga externa skrotpressar. Det räcker att köra in i ett betongfundament så blir bilen platt som en pannkaka.
// Kjell