Sida 1 av 1

Peugeot J7

InläggPostat: 05 feb 2012, 15:02
av S-V L44
Av och till framförs det synpunkter på att det dels är alltför mycket Scania och Volvo och dels att de små lastbilarna ofta glöms bort.
Jag gillar också de lite mindre lastbilarna, men då främst i segmentet mellan 5-10 tons totalvikt.
För att de som gillar smått skall kunna känna lite glädje så lägger jag in denna broschyr på en idag ovanlig bil. De flesta rostade väl upp ganska så omgående.
Men det kan ju finnas ett och annat exemplar som man lyckats bevara.

Broschyr - Peugeot J7 - Tryckår 10-66 - 01 LR.JPG
Broschyr - Peugeot J7 - Tryckår 10-66 - 01 LR.JPG (106.79 KiB) Visad 31133 gånger

Broschyr - Peugeot J7 - Tryckår 10-66 - 02 LR.JPG
Broschyr - Peugeot J7 - Tryckår 10-66 - 02 LR.JPG (108.26 KiB) Visad 31133 gånger

Broschyr - Peugeot J7 - Tryckår 10-66 - 03 LR.JPG
Broschyr - Peugeot J7 - Tryckår 10-66 - 03 LR.JPG (108.22 KiB) Visad 31133 gånger

Broschyr - Peugeot J7 - Tryckår 10-66 - 04 LR.JPG
Broschyr - Peugeot J7 - Tryckår 10-66 - 04 LR.JPG (116.46 KiB) Visad 31133 gånger

Broschyr - Peugeot J7 - Tryckår 10-66 - 05 LR.JPG
Broschyr - Peugeot J7 - Tryckår 10-66 - 05 LR.JPG (126.43 KiB) Visad 31133 gånger

Broschyr - Peugeot J7 - Tryckår 10-66 - 06 LR.JPG
Broschyr - Peugeot J7 - Tryckår 10-66 - 06 LR.JPG (126.35 KiB) Visad 31133 gånger


Anledningen till att jag har denna broschyr är nog att farsan vid den tiden 1966-67 funderade på något slag av distributionskörning för att trappa ned åkeriverksamheten.
Jag minns faktiskt inte vilken typ av distribution han funderade på.

Krocksäkerheten i denna Peugeot är nog i klass med den som Holden (australiensiska GM) uppvisar.
Det cirkulerar ju en del kraschtester på Youtube just kring detta för oss lite okända bilmärke. Jag har dock kört några olika exemplar själv där nere i landet upp och ner. Jag har också åkt med en kollega i en likadan som visas på Youtube. Det råder ju vänstertrafik i Australien, och den svenske kollegan hade en olägenhet att köra väldigt långt till vänster och hade nog inte en susning var han hade vänstersidan på den för oss ovanligt breda bilen dessutom med en stor V8. En dag rök ytterbackspegeln vid närkontakt med ett träd och det kändes inte särskilt tryggt eftersom det var på den sidan som jag ju satt.
Med vissa av dessa gamla exemplar av Holden behövs minsann inga externa skrotpressar. Det räcker att köra in i ett betongfundament så blir bilen platt som en pannkaka.

// Kjell

Re: Peugeot J7

InläggPostat: 05 feb 2012, 15:20
av Lasse Hsand
Hade en lärare i Kramfors islutet på 80talet Gunno Grundberg. Han hade en sådan som husbil och körde runt oss mellan olika byggen i den. Han var Peugeot samlare av stora mått och talade mycket gott om allt dom tillverkat.

Re: Peugeot J7

InläggPostat: 05 feb 2012, 15:52
av Anders Ason
Kul broschyr och tror faktiskt jag sett bilen i verkligheten, fanns nog några tycken. Inte är de blyga heller med "Peugeot - kvalitet" (vad vi nu tycker om det?) viket kanske influerades av det som var ett begrepp en gång i tiden - Svensk Kvalitet. Blev inte en och annan husbil?

Det är otroligt vilken faktakälla du är och det verkligen roligt att få ta del av så mycket. Tack Kjell.

En likande samtida "världens vackraste bil" från Citroen:
300px-Citroen_H_Van_1.jpg
300px-Citroen_H_Van_1.jpg (22.7 KiB) Visad 31120 gånger


Finns en sådan bil i stan med kaffereklam på. Ska se om den står där jag såg den senast o ta en bild.

... och här har fantasin flödat:
http://blog.hemmings.com/index.php/2009 ... -vehicles/




Re: Peugeot J7

InläggPostat: 05 feb 2012, 18:31
av färingsösoljeätare
:arrow:

Re: Peugeot J7

InläggPostat: 06 feb 2012, 23:44
av Stellan
Jag gillar speciellt bilderna inuti bilen, det är inte ofta den syns så tydligt. Säkerhet och komfort var tydligen inga ledord på den tiden, även om de har en lina vid förardörren när man kör med dörren öppen :mrgreen:

Det skulle vara roligt att få veta mer om de här modellerna... hur de stod sig prismässigt och vilka servicemöjligheter som fanns. Även vilka deras största konkurrenter var, för det fanns väl ganska många märke i den storleken vid den tiden?

/Stellan

Re: Peugeot J7

InläggPostat: 07 feb 2012, 00:26
av Reid Hulting
I Stockholm på den tiden gick det en hel del Peugeot J7:or. Den vanligaste färgen vill jag minnas var blå. Men några jag speciellt minns var ganska många som körde åt Frigoscandia. Vita med grön text och det stora Malmros-M:et. Distribuerade frysvaror runt om i stan.
Reid.

Re: Peugeot J7

InläggPostat: 07 feb 2012, 19:05
av Fredrik Klint
En av de större kunderna i Stockholmsområdet torde ha varit SL, som hade hyfsat många som färdtjänstbussar. Senare övergick man främst till Mercedes 307/310 och liknande.
Ett exemplar finns bevarat på Spårvägsmuseét.

Peugeot J7

InläggPostat: 19 aug 2012, 18:50
av MontSapin
Nämnde byggmagister Grundberg från Kramfors, som också är specialist på tunga lyft, talar fortfarande gott om Peugeot. Han har kvar sin J7 men kör en franskreggad 202 UH när det handlar om grövre gods.
Bild