I veckan som nyss passerat besökte jag än en gång Schweiz.
Ofta när jag är ute och reser så hyr jag bil och om jag kan och tiden medger, så åker jag gärna småvägarna vid sidan av de större motorvägarna. Man får ju uppleva så mycket mer då.
Under de 20 mil enkel resa som jag avverkade till min kund i Schweiz denna gång så kan man bara förvånas över hur många gamla lastbilar det finns bevarade i detta land.
Utöver de jag redan visat upp med bilder såg jag nog ett tiotal andra som var från 1950-, 60- och 70-talen. Det blev lite bilder på en del av dessa också.
Jag passade också på att besöka verkstaden var jag fann den riktigt gamla Saurern och fick en trevlig pratstund med ägaren.
Den grå bilen visade sig då vara från 1927 och ytterst ovanlig. Så pass ovanlig att Saurer-museet (
http://www.saurermuseum.ch/index.php/en ... modelle-lw ) vid Bodensjöns kust inte har någon bil av´denna modell bland sina samlingar. Jag kände inte till detta museum trots att jag varit bara några kilometer från platsen vid ett otal tillfällen de senaste 30 åren, så jag måste definitivt planera in ett besök framöver.
Den sexcylindriga motorn som för övrigt var den första med kullagrad vevaxel, presterade i sina glans dagar 100 hk.
Motorn var försedd med tryckluftsstart. Enligt ägaren gav kompressorn 45 bars tryck, vilket jag tycker är högt, men det är kanske korrekt?
Bilen är till salu, men än så länge har ägaren inte fått det pris han förväntar sig, så den lär nog förbli osåld ett tag till.
Den gröna bilen är av årsmodell 1955 och den gula är cirka 20 år yngre.
Verkstadsägaren höll på med renovering av flertalet veteranbilar och hade också ett förflutet som motocrossförare (kört tävlingar i Sverige och Finland) så han visade mig sina fina motorcyklar, bl.a. en ovanlig Motosacoche som också tillverkades i Schweiz.
Ett fordon som han just nu letar febrilt efter är en Lanz Bulldog jordbrukstraktor, så om någon har ett tips om en sådan traktor får ni gärna skicka ett PM till mig.
// Kjell N