av herrstina- » 20 nov 2011, 22:17
Som många av de övriga tillverkarna i Europa använder DAF växellådor från ZF vilket innebär att lådorna ganska långt fram var osynkade. I Sverige är vi vana vid synkade varianter åtminstonde sedan 50-talet, när svenska förare för första gången skulle hantera osynkade lådor uppstod naturligtvis en del konflikter.
Nästa källa till irritation var de 16 växlade lådorna ZF levererade under en period, de var förvisso synkade men hade i gengäld andra egenheter. De var i grunden som Volvos lådor, 4 växlade med range och split. I stället för att manövrera rangen med en knapp på spaken skulle spaken ha en knuff i sidled för att välja hög resp låg range, vilket av många upplevdes som synnerligen korkat.
Jag har haft en Iveco med det systemet och tyckte att det fungerade alldeles utmärkt.
Bilen på bilden kan mycket väl ha osynkad låda men knappast den 16 växlade knycklådan.
Nu är de flesta bilar som levereras i Sverige försedda med osynkade lådor, utan att förarna behöver bry sig om det. Bilarna växlar nämligen själv.
Stina.