DAF

Re: Typbeteckningar - DAF

Inläggav Lars-Gunnar » 21 nov 2011, 02:03

Titanen hade ju en ZF-låda om jag inte har fel. Ända fram till Titan Turbo 230 hk var det en växelspak som stack upp ur golvet som 1951 års Titan. På denna spak satt en liten gummiklädd liten låda som lite större än en tändsticksask med en röd behändig skjutknapp lätt att nå från växelspakens topp.

Titanen hade så vitt jag minns 10 växlar framåt och 2 bakåt. Det var ju en rangelåda i lastbilen om jag förstått rätt och den el-pneumatiskt manövrerade växlingen via röda knappen var ju till för fördelningen. Detta gällde även Viking Turbo. 5 växellägen fanns inklusive backen. Om vi säger att den röda knappen blivit nertryckt först efter en växling till 5:an och så knappen ner, kan man då säga att 5 är högväxel och alla växlar inom spliten är högväxel eller är det bara 5:e växeln som är ”högväxel”? Sedan växlar föraren till låga 7:an via att först välja växel 2 växel och dra upp den röda knappen. Då har han alltså varit inne på hög och låg och rört sig med de växlar som gällt inom spliten och rangelådan..

Jag har åkt med min far men jag är inte säker på mitt minne. Det är 60 år sedan. Sedan såg jag Volvos Turbo N12 som körde grus och där man demonstrerade växlingarna. Jag begrep inte ett smack (Hörde inget) men det var ju att växla sen föra upp en spak på instrumentbrädan sedan ner med densamma. Sen stannade demonstratören i ett motlut och flyttade fram en spak (förmodligen inkoppling av differentialen) Jag tyckte det blev verkligen omständligt och det var då jag tänkte på Volvos tidigare växellådor, inget konstigt alls

Skulle vara trevligt om någon välskrivande person kunde beskriva hur Volvos växelåda med den där gummiklädda spliten fungerade. Om man skulle starta med 52 ton hur skulle det då se ut och om vi säger att vägen är lätt kuperad hur skulle det se ut. Om man sedan med samma last har accelererat till 70 km/tim vilken växel? Finns det någon i detta forum som har kört med en Titan för 55 år sedan?

Det kanske låter knasigt men jag har åkt med men glömt hur man använde hög och låg och rätta mig gärna om jag svamlat.

Tack på förhand
Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Typbeteckningar - DAF

Inläggav herrstina- » 21 nov 2011, 09:51

Titanen hade en simpel fem-växlad låda i kombination med en tvåväxlad bakaxel, totalt blev det tio växlar. Volvos första bilar med rangelåda var projekt 8 bilarna, alltså 86, 88 osv.

Min uppfattning är att norrlandsväxeln inte lämpade sig för kvalificerat "hoppande" mellan växlarna utan mer användes för att snabbt få rätt växel i motlut, man kan nog säga att den fungerade bättre när farten sjönk än ökade.

Norrlandsväxeln användes till slutet på 70 eller början på 80-talet.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Typbeteckningar - DAF

Inläggav Lars-Gunnar » 22 nov 2011, 00:56

Tack Herrstina. Ja, jag vet inte jag men visst kan du ha rätt man annars tycker jag att lådan fungerade i alla lutningar och som jag minns var den inte mycket använd oftast i nedförslut eller tomkörning.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: DAF

Inläggav Stellan » 04 dec 2011, 23:16

Jag var lite brutal och ändrade överskriften från "Typbeteckningar - DAF" till bara DAF, så kan man klämma in lite mer om det märket under samma rubrik.

/Stellan
Senast redigerad av Stellan 27 maj 2012, 01:07, redigerad totalt 1 gång.
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: DAF

Inläggav Anders » 04 dec 2011, 23:24

Det var länge sen man såg en sån DAF i trafik!
Framsidan andas väldigt mycket tidigt 80-tal om man tänker på färgsättningen :mrgreen:
Men det syns ju tydligt vad som var flaggskeppet!


Lite smått OT:
Vad är fördelen med att välja en osynkad låda? Har funderat lite på det när jag läste tråden

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: DAF

Inläggav Stellan » 04 dec 2011, 23:30

Tekniska frågor finns det andra som kan bättre, men jag kan tänka mig att slitstyrkan blir bättre om du inte har synkroniseringsringar. Det i sin tur gör väl att lådan blir lite lättare kan jag tänka mig. Att köra osynkat är nog mer eller mindre en vanesak, jag hade problem i början men med tiden så fungerade det rätt så bra.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: DAF

Inläggav Anders » 04 dec 2011, 23:38

Tänke eftersom bla. SISU fortfarande erbjuder osynkade lådor, så bör det ju finnas någon fördel :)
(en annan har ju inte kört något äldre än en 10 år gammal FH12;a)

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: DAF

Inläggav herrstina- » 05 dec 2011, 01:12

USA är de osynkade lådornas förlovade land, det är också konservatismens och den manliga fåfängans högborg. Man försvarar de osynkade lådan med längre livslängd och lägre bränsleförbrukning, problemet är att våra synkade varianter och då särskilt Volvos SR70 och framåt vida överglänser de osynkade när det gäller livslängd. På senare tid har besparingsiver sänkt kvaliten på dessa men fortfarande är dom ett bättre alternativ än de osynkade släktingarna.

Den eventuella bränslebesparingen är marginell och kompenserar inte på långa vägar problemet att hitta förare som behärskar konsten att hantera en osynkad låda.

De moderna systemen med växlingsautomatik bygger på osynkade lådor samtidigt som man eliminerat förarmisstag vilket verkar vara en glimmrande lösning.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: DAF

Inläggav Anders » 05 dec 2011, 01:21

Tackar för det klargörandet! :D
Har faktiskt undrat bra länge över detta, och det är ju strålande med den samlade kunskap som finns här! :)

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: DAF

Inläggav Fredrik Klint » 05 dec 2011, 10:05

Stellan skrev:Jag var lite brutal och ändrade överskriften från "Typbeteckningar - DAF" till bara DAF, så kan man klämma in lite mer om det märket under samma rubrik.

Till att börja med så kan man ju visa det rätta svaret på en liten julnöt :mrgreen:

Bild

/Stellan


Dessa Daf:ar rätt stiliga tycker jag. Var det inte så att först fanns bara 2800, sen kom 3300 och sist 3600? Mellan vilka år tillverkade DAF sina modeller med detta utseende? Detaljer må ha ändrats men grundutseendet hängde med ett tag.
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 22 dec 2007, 21:06

Re: DAF

Inläggav gunnilse » 05 dec 2011, 16:00

Runt 85 skulle jag gissa lite lätt //Thomas
gunnilse
 

Re: DAF

Inläggav Anders » 05 dec 2011, 16:11

Tydligen var det 1987 som 95;orna lanserades. Vill minnas att det var 1988 som de valdes till "Truck of the year".
Själv tycker man att de fortfarande är rätt nya... :mrgreen:

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: DAF

Inläggav Stellan » 03 mar 2012, 20:45

Detta är visserligen ett vykort, men med en Daf på... så jag tänkte att den kanske skulle passa här :D

Tänk vad man kan få till på vykort, två olika sorters kulturhistoria på samma bild :P
Bild

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: DAF

Inläggav Anders » 03 mar 2012, 21:11

Där har man varit många gånger!

Ett riktigt fint ekipage är det i alla fall.
Vågar man tro att det är en 3600? :)

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: DAF

Inläggav Stellan » 03 mar 2012, 21:18

Efter närmare inspektion på kortet verkar det vara 3600. Men vad är det för ort... kan det vara Nummela, eller är det Tule? Finskan är rena grekiskan för mig :P

Det är faktiskt första gången jag ser en tankbil som kör för Finnexpress. Har de kvar den typen av transporter, eller har ryssarna tagit över det?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

FöregåendeNästa

Återgå till Övriga europeiska lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst