DAF

DAF

Inläggav Stellan » 16 nov 2011, 23:27

Jag undrar lite om det är någon i församlingen som har koll på Daf´s typbeteckningar. Jag har några leveransfoto på olika modeller av Daf, och blir inte klok på de olika beteckningarna.

FA 2105, FAG 2505 och FAS 3603 är några av dem. Fömodligen står bokstäverna för axelarrangemang, men siffrorna är jag mer osäker på...

/Stellan
Senast redigerad av Stellan 04 dec 2011, 23:13, redigerad totalt 1 gång.
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Typbeteckningar - DAF

Inläggav Thomas Almen » 16 nov 2011, 23:45

Motorstyrka?... Inte hela kanske, men 3 första ivartfall.
Thomas Almen
 

Re: Typbeteckningar - DAF

Inläggav herrstina- » 17 nov 2011, 00:26

Detta borde jag kunna, men tyvärr inte. Bokstäverna står för chassiekonfigurationen, alltså antalet axlar och hur många som styr resp. driver.

http://www.daf.com/SiteCollectionDocume ... _HQ-GB.pdf

Siffrorna borde vara en fingervisning om effekten.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Typbeteckningar - DAF

Inläggav Stellan » 17 nov 2011, 00:55

FA verkar stå för tvåaxlig bil, FAS för vanlig boggiebil och FAG för pusher. Sifforna är lite mystiska fortfarande, men motoreffekten är ju en trolig teori för det verkar inte ha något att göra med hjulbasen i alla fall.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Typbeteckningar - DAF

Inläggav herrstina- » 17 nov 2011, 01:05

Du kan också läsa ut om det tex. är singel eller dubbel boggie.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Typbeteckningar - DAF

Inläggav Thomas Almen » 17 nov 2011, 09:40

Minns jag rätt, så lanserades modellerna 2800 och 3300 i slutet av 70-talet. Å dom hade väl 280 resp. 330 hk.?. Men sen tar logiken slut....
Thomas Almen
 

Re: Typbeteckningar - DAF

Inläggav Lars-Gunnar » 17 nov 2011, 21:05

DAF CF 75 PR 265 har 360 hk. Chassikonfiguration FAQ 8x2 = 8 axlar varav första bakhjulet är styrbart, den andra är drivaxel och sista bakaxeln är rullande/upphissbart

Vanligtvis ser man väl bara DAF CR75 som är en av flera modellbeteckningar?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Typbeteckningar - DAF

Inläggav Stellan » 18 nov 2011, 00:20

Thomas Almen skrev:Minns jag rätt, så lanserades modellerna 2800 och 3300 i slutet av 70-talet. Å dom hade väl 280 resp. 330 hk.?. Men sen tar logiken slut....

Så långt hänger jag också med, men sedan får jag ingen fason på det hela. Beteckningarna som Lars-Gunnar nämner säger mig ingenting, men det finns säkert någon dold logik i det hela :?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Typbeteckningar - DAF

Inläggav Lars-Gunnar » 18 nov 2011, 20:23

Stellan skrev:
Thomas Almen skrev:Minns jag rätt, så lanserades modellerna 2800 och 3300 i slutet av 70-talet. Å dom hade väl 280 resp. 330 hk.?. Men sen tar logiken slut....

Så långt hänger jag också med, men sedan får jag ingen fason på det hela. Beteckningarna som Lars-Gunnar nämner säger mig ingenting, men det finns säkert någon dold logik i det hela :?

/Stellan


Nej Stellan vem får det. Om det står DAF 2800 som Thomas skrev 2800 satt på grillen och DAF på sidan eller var det nu var så var det säkert liktydligt med 280 hk och sedan funderade man väl inte mer på det. Men när det gäller drivlina och chassie kan man nog inte begära att en fackman skall kunna med alla kombinationer inte ens profssen alla gånger. De har sina böcker att kika i. Om man tar Volvo så Står det FH 460 men inte vet jag om denna bil har en speciell chassiebeteckning vilket den ju bör ha men jag har alldrig sett någon. Har du Stellan?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Typbeteckningar - DAF

Inläggav Stellan » 18 nov 2011, 22:40

På de nyare bilarna så måste man nog ha ett faktablad i handen och plugga in beteckningarna, men det får framtida generationer ta hand om :mrgreen:

/Stellan
Senast redigerad av Stellan 27 maj 2012, 01:06, redigerad totalt 1 gång.
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Typbeteckningar - DAF

Inläggav Lars-Gunnar » 20 nov 2011, 00:20

Yes who care?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Typbeteckningar - DAF

Inläggav Lasse Hsand » 20 nov 2011, 09:30

Var det även så att den modell som du visar Stellan att dom hade något speciellt med växellådan. Kanske till och med att dom var osynkade ända in på 80talet? Vet att åkeriet som morfar jobbade åt köpte in ett antal grusbilar däribland en DAF . Minns att han inte var imponerad över lådan på en så pass modern bil. Men var nog själv bara i 13års åldern så jag minns inte riktigt vad han sa. Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Typbeteckningar - DAF

Inläggav herrstina- » 20 nov 2011, 22:17

Som många av de övriga tillverkarna i Europa använder DAF växellådor från ZF vilket innebär att lådorna ganska långt fram var osynkade. I Sverige är vi vana vid synkade varianter åtminstonde sedan 50-talet, när svenska förare för första gången skulle hantera osynkade lådor uppstod naturligtvis en del konflikter.

Nästa källa till irritation var de 16 växlade lådorna ZF levererade under en period, de var förvisso synkade men hade i gengäld andra egenheter. De var i grunden som Volvos lådor, 4 växlade med range och split. I stället för att manövrera rangen med en knapp på spaken skulle spaken ha en knuff i sidled för att välja hög resp låg range, vilket av många upplevdes som synnerligen korkat.
Jag har haft en Iveco med det systemet och tyckte att det fungerade alldeles utmärkt.

Bilen på bilden kan mycket väl ha osynkad låda men knappast den 16 växlade knycklådan.

Nu är de flesta bilar som levereras i Sverige försedda med osynkade lådor, utan att förarna behöver bry sig om det. Bilarna växlar nämligen själv.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Typbeteckningar - DAF

Inläggav Thomas Almen » 20 nov 2011, 22:50

Körde en 3300 med en sån där "knycklåda". Trots rejält kuperad körsträcka tyckte jag det gick bra att komma överens med lådan. En liten OT-utvikning; körde som extring på linjen Ö-sund-Västerås när första DAF´arna dök upp. Bl.a Hellgrens i Skellefteå hade ett gäng, undrar om dom inte va återförsäljare för dom?. Hursomhaver så satt jag å fika med 2 lotsar i Tärnsjö när 1 av Hellgrens DAF´ar passera utanför. Den ena lotsen undra: Var det en DAF?. Jo, svara vi andra. Jaha, sa han sen, åsså tillade han; F-n va det ska osa av remmen uppför Lindefallet... DAF var ju på den här tiden känd för Variomaticlådan i personbilarna.... :D
Thomas Almen
 

Re: Typbeteckningar - DAF

Inläggav Lars-Gunnar » 21 nov 2011, 01:13

Som väl Volvo köpte till Tjorven?

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar
 

Nästa

Återgå till Övriga europeiska lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron