Sida 1 av 1

GM:s lastvagnar i Sverige 1956

InläggPostat: 31 aug 2011, 21:25
av S-V L44
Eftersom GM:s lastbilssortiment 1956 omfattade både amerikansk-, engelsk- och tysktillverkade fordon så får tråden hamna här, men den kunde likaväl ha lagts in under Amerikanska lastbilar.
Det var egentligen ett ganska brett sortiment man hade på den tiden.
Annonsen är tagen ur tidskriften "Lastbilen" nr 11, 1956.

GMs Lastvagnar - Annons Lastbilen Nr 11-1956 - LR.JPG
GMs Lastvagnar - Annons Lastbilen Nr 11-1956 - LR.JPG (223.48 KiB) Visad 21771 gånger

// Kjell N

Re: GM:s lastvagnar i Sverige 1956

InläggPostat: 03 sep 2011, 20:31
av Lars-Gunnar
ja, det är rätt att skapa en ny tråd. Annars blir det mer eller mindre kaos om det skall ligga där du först tänkte.

Ja, de här Chevrolet lastvagnar var inte något vidare estetiskt tilltalande. Det var som om det hade varit en halv Chevrolet personbil med flak monterat.

Lars-Gunnar :)

Re: GM:s lastvagnar i Sverige 1956

InläggPostat: 21 sep 2011, 20:22
av Fredrik Klint
Smaken är som baken... Tycker de är rätt snygga och visst har man försökt dra nytta av personbilarnas design så att nyttofordonen ska bli tjusigare, men alla tycker vi olika!

Bedford boggien, modell "SL", var tuff. Några har väl funnits i Sverige?

Re: GM:s lastvagnar i Sverige 1956

InläggPostat: 21 nov 2011, 01:32
av vidingsbo
Anar jag ett agg mot "amerikanare"? Jämför Chevans design mot Opeln och Bedforden! Jag anser att Chevan spöar de andra med ljusår! Det förklarar att jag också har Cheva-47 an,samt en GMC-57a.Tur att vi har olika tycken.
Bosse

Re: GM:s lastvagnar i Sverige 1956

InläggPostat: 21 nov 2011, 02:12
av Lars-Gunnar
Nejdå Bosse!

Om man inte får säga sin mening är det skrivna ordet inget värt.
Du får respektera om jag har en åsikt. Jag respekterar din och så är det inte mer med det.

Lars-Gunnar :wink: :)

Re: GM:s lastvagnar i Sverige 1956

InläggPostat: 21 nov 2011, 10:12
av vidingsbo
Ja,det var väl för väl att du inte tillhör "raggarhatarna". Dom har jag fått dras med ända sen man köpte sin första bil på -60talet. Spelade ingen roll,hur mycket man jobbade och skötte sej,nejdå,"du åker "raggarbil",du är ett svin".
Idag,vid mogen ålder,får man fortfarande stå ut med gamla fördomar från poliser och andra tydligen väl underrättade
medborgare,,,,fast idag kanske det är avundsjuka,att man har kvar gamla bilar som förräntat sej bättre än aktier.
Så därav min något taggiga syn på din kritik,och ordet ska alltid vara fritt.
Bosse

Re: GM:s lastvagnar i Sverige 1956

InläggPostat: 22 nov 2011, 00:46
av Lars-Gunnar
vidingsbo skrev:Ja,det var väl för väl att du inte tillhör "raggarhatarna". Dom har jag fått dras med ända sen man köpte sin första bil på -60talet. Spelade ingen roll,hur mycket man jobbade och skötte sej,nejdå,"du åker "raggarbil",du är ett svin".
Idag,vid mogen ålder,får man fortfarande stå ut med gamla fördomar från poliser och andra tydligen väl underrättade
medborgare,,,,fast idag kanske det är avundsjuka,att man har kvar gamla bilar som förräntat sej bättre än aktier.
Så därav min något taggiga syn på din kritik,och ordet ska alltid vara fritt.
Bosse


Huvaligen Bosse!

Det där tyckte jag inte var rättvist mot dig. Du har mig med på det där för jag har alltid sett raggarna som reko. Det finns fortfarande äldre lagens väktare som väl inte insett att vi är lika mycket värda. Stå på dig! men du, Hells Angels tror du inte dessa ligger er i fatet?

Lars-Gunnar :wink:

Re: GM:s lastvagnar i Sverige 1956

InläggPostat: 22 nov 2011, 08:58
av färingsösoljeätare
:arrow:

Re: GM:s lastvagnar i Sverige 1956

InläggPostat: 26 nov 2011, 18:35
av vidingsbo
Tack grabbar.
Jo,dom där H-A killarna har säkert ett finger med i spelet,då snuten oftast inte törs jävlas med dom,då tar dom kanske ut det på oss andra? Man har lärt sej att hålla tyst och samtycka, oftast är enklast,precis som på SBP.
Den dan jag sätter mej ned och lär mej mera om datorns hemliga liv,kanske jag kan visa lite bilder på allahanda fordon,hopsamlade under drygt 40 år.
Jag uppskattar att man får ventilera med grabbar som säkert spänner mellan 18 till 75 år.
Man blir nog aldrig för gammal för denna hobby.
Bosse

Re: GM:s lastvagnar i Sverige 1956

InläggPostat: 26 nov 2011, 19:29
av Thomas Almen
För att "balansera" debatten, kan jag väl erkänna att för egen del känner mig tryggare om det kommer en "raggarbil", eller en choppad HD, än om jag måste trängas med moderna SUV:ar, eller plastjappsar :wink: . Min erfarenhet är att dom flesta som använder såna åkdon är väldigt raka å sjysta.

Re: GM:s lastvagnar i Sverige 1956

InläggPostat: 26 nov 2011, 23:45
av Sudde52
Thomas Almen skrev:För att "balansera" debatten, kan jag väl erkänna att för egen del känner mig tryggare om det kommer en "raggarbil", eller en choppad HD, än om jag måste trängas med moderna SUV:ar, eller plastjappsar :wink: . Min erfarenhet är att dom flesta som använder såna åkdon är väldigt raka å sjysta.

Håller med!!

Re: GM:s lastvagnar i Sverige 1956

InläggPostat: 27 nov 2011, 01:18
av Reid Hulting
Ja vad skall man säga efter att ha åkt Kungsgatan-Sveavägen-Tegnergatan-Birger Jarlsgatan och Norrlandsgatan några varv 8) :) .
Reid.

Re: GM:s lastvagnar i Sverige 1956

InläggPostat: 27 nov 2011, 09:28
av gunnilse
Lagt några mil på Avenyn ja jäklar de var tider..