Alba Handels i Dalby grundat år 1931 är ett företag som främst tillverkar allehanda fett- och oljebaserade produkter, bl.a. margarin och majonnäs. Idag är man mest inriktade på försörjning till storkök och restauranger, men i min barndom minns jag att min mor brukade köpa margarinet som kallades ”Det Bästa” vilken var en produkt från nämnda fabrik.
På Albas hemsida (
http://www.alba.se/ ) under fliken ”historik” har man lagt ut en liten oansenlig bild av ett tämligen stort lastfordon som i beskrivningen sägs transportera råvaror till fabriken.
När jag fann en gammal registreringshandling för en Tidaholm-lastbil som ägdes av Alba Fabrikers AB i Dalby kopplade jag samman detta med bilen som visades på hemsidan.
Därför kontaktade jag Alba för att fråga om man hade en lite större bild och om jag skulle kunna få tillstånd att publicera den intressanta bilden här i forumet. En kopia på bilden kom omgående men publiceringstillståndet dröjde lite, men i veckan kom klartecknet. Detta är jag skyldig bildägaren ett stort tack.

- Tidaholm T6L52-F 6x4 Hesselman - 1934 - Ch # A52-7031 - M20864 - (Förut R-län) - Råvaror på väg till Alba-fabriken Dalby.JPG (123.34 KiB) Visad 43094 gånger
Lite data om bilen, som är en av de allra sista som tillverkades vid Tidaholms Bruk innan företaget gick i konkurs.
- Tidaholm T6L52F-15
- Årsmodell 1934 och chassinummer 7031
- Den sexcylindriga Hesselman-motorn var av typ A52H med tillverkningsnummer 7031. Motoreffekten var 70 hkr.
- Bilen hade en totalvikt på 12330 kg fördelat på tjänstevikten 6480 kg och lastvikten 5850 kg. Detta var naturligtvis en ganska stor bil vid den här tiden.
- Axelkonfigurationen var 6x4, dvs med tandemdrift på boggin som var utrustad med singelhjul. Däckbestyckningen var 10.50 x 20 på alla de sex hjulen.
Bilen levererades ursprungligen den 1 oktober 1934 till Rederi AB Kinnevik, Sockerfabriken i Lidköping (dvs. Skaraborgs län), men köptes den 26 april 1938 av Hedbergs Bil AB i Malmö och bilen fick då registreringsnumret M20864.
Några dagar senare, den 30 april 1938 köpte Alba Fabrikers AB i Dalby lastbilen. Bilen var i drift hos dem fram till den 1 december 1949 då den köptes av Ernst Jean Fridh i Araslöv, Vinnö (strax utanför Kristianstad), och bilen skrotanmäldes samma dag.
Informationskällor:
Alba Handels i Dalby
Malte E
Bussnytt nummer 2, 2001
Landsarkivet i Lund
En liten självupplevd historia med anknytning till margarintillverkning:
Jag sommarjobbade hos konkurrenten Pellerin-Zenith i Helsingborg 1969 med att tillverka och förpacka Flora margarin. Efter dagens slut när man skulle rengöra maskinerna, tömde man dem på resterande margarin som samlades upp i rostfria kärl. Tömningen gjorde man med händerna och då passade man naturligtvis också på att smaka på margarinet. Nytillverkat margarin visade sig vara riktigt delikat så man slickade i sig rätt stora mängder. När man berättar för bekanta att man ätit stora mängder margarin med bara händerna så tycker de att det verkar äckligt.
Men, tro mig, det är jättegott och smakar helt annorlunda när det är alldeles nytillverkat.
// Kjell N