MB LP333

MB LP333

Inläggav lokförare » 22 dec 2015, 13:12

Henry Lindgrens M-B LP 333
Den slutade sina dagar nära Graz i Österrike
Min pappa köpte den ny
den gick på bilspedition halmstad - stockholm
med treaxlat släp efter sig
den var speciell så till vida att den var med 23 tons totalvikt
den var också en av de få som inte Anders Åkerblom sålde ny
Anledningen till att Henry fick tag i den bilen var
han hade köpt en bil av en åkare som havererades precis innan
den skulle levereras
Philipsson bytte in pappas M-b och han fick en volvo titan i byte
som han satte på motorvägsbygget när det drog igång i södra
halland

Inlägget modererat av Per T.
Tråden är delad från "Lastbilar och minnen i tecknad form" då det visade sig att Benkkus tecknade bild väckte mycket historia. Här kommer Benkkus bild:


MBLP333.JPG
MBLP333.JPG (126.62 KiB) Visad 30920 gånger
lokförare
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 27 dec 2012, 22:07

Re: Lastbilar och minnen i tecknad form

Inläggav S-V L44 » 23 dec 2015, 10:17

så här skrev Lokförare :
Henry Lindgrens M-B LP 333
Den slutade sina dagar nära Graz i Österrike
Min pappa köpte den ny
den gick på bilspedition halmstad - stockholm
med treaxlat släp efter sig
den var speciell så till vida att den var med 23 tons totalvikt
den var också en av de få som inte Anders Åkerblom sålde ny
Anledningen till att Henry fick tag i den bilen var
han hade köpt en bil av en åkare som havererades precis innan
den skulle levereras
Philipsson bytte in pappas M-b och han fick en volvo titan i byte
som han satte på motorvägsbygget när det drog igång i södra
halland

Är det den här bilen som du avser? Bilens livstid var kort, men totalvikten stämmer inte med dina uppgifter. Det är därför jag undrar.

M9991 - Mercedes-Benz LP333-52 - 1960 - Ch # 333451-000857 - Kort 1a - Lindgren Helsingborg.JPG
M9991 - Mercedes-Benz LP333-52 - 1960 - Ch # 333451-000857 - Kort 1a - Lindgren Helsingborg.JPG (154.9 KiB) Visad 31113 gånger

M9991 - Mercedes-Benz LP333-52 - 1960 - Ch # 333451-000857 - Kort 1b - Lindgren Helsingborg.JPG
M9991 - Mercedes-Benz LP333-52 - 1960 - Ch # 333451-000857 - Kort 1b - Lindgren Helsingborg.JPG (107.81 KiB) Visad 31113 gånger

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Lastbilar och minnen i tecknad form

Inläggav lokförare » 29 dec 2015, 19:29

Henry lindgrens M-B lp333 hade reg.nummer
N2020 som ny fick M7180 eller M7190 när
han övertog den
Skåpet som var från början togs av flak med lämmar
sattes på
lokförare
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 27 dec 2012, 22:07

Re: MB LP333

Inläggav Per Thomson » 30 dec 2015, 22:56

Här lite textutbyte mellan mig och Lokförare som kan vara av intresse, mitt fel att dialogen blev via PM vilket framgår av första meddelandet:
Hoppas Lokförare inte misstycker.

PM från mig:
Intressant!
Jag svarar via PM då det annars kan ta bort fokus ifrån Benkkus tråd. Märkligt faktiskt med hela 23 tons totalvikt, skulle det kunna vara 6+6+11 kanske, det låter väldigt mycket för att vara ifrån den tiden. Totalvikten i Västtyskland vid den tiden var bara 32 ton och ett två-axligt släp kunde komma upp i 16 tons totalvikt, alltså var bilen duktigt överdimensionerad.

PM från Lokförare:
där var 13-tons bakaxeltryck på den
5 ton på varje framaxel
det var inte många som tillverkades
det vanliga var att det var 4-tons framaxel och 8 tons bakaxeltryck
jag har en bok om dem som jag inte hittar just nu
där var uppgifter på hur många som tillverkades
av respektive
pappas bil sattes styckegodsskåp på
den fick lasta 11610 kg med 20 tons totalvikt
jag bifogade en bild på den som ny
jag är inte säker på att den kom med

PM från mig:
OK, då siktade väl tyskarna på export med den modellen till Frankrike.
Skulle vara intressant att få se fotot, tror inte det går att bifoga foton PM.

PM från Lokförare:
Beneluxländerna hade väl också högre tågvikt
och axeltryck än Tyskland

PM från mig:
Möjligtvis Belgien (13 ton), tvivlar på Nederländerna.
Den där MB -modellen hade från begynnelsen sitt ursprung från MB att konstruera en optimal fordonskombination inom 32 tons tågvikt och 16,5 m längd inom Västtyskland (BRD). De restriktiva begränsningarna kom till för att skydda järnvägen (DB Leberplanen). Tidigare var det mest 3-axliga släp, nu tänkte väl MB att deras "optimala" bil skulle kompletteras med ett 2-axligt kort släp med låga axeltryck och spinkiga enkelhjul, det gällde att få fram största Nützlast inom de 32 tonnen, alltså lättast möjliga konstruktion. Max axeltryck på driven var nog för tysk användning 10 ton. I Sverige på den tiden max 8 ton.

Vilket år införskaffade din far bilen? Kanske vissa vägar i Sverige hade börjat bli upplåtna för 10 ton då? Jag drar slutsatsen att din far fick en export-version och den fick en stor MaxLast i besiktninstr. men efter vägen och polisen hade den uppgiften ringa betydelse såvida man inte hade turen att råka ut för okunniga poliser.

PM från Lokförare:
Pappa köpte bilen på våren 1960
det var som du säger ett exportchassi
den skulle gå som inrikesbil i Sverige

PM från mig:
Ok, vet du vilket år den slutade tillverkas?
Stefan A hade en artikel om MB i KL för något år sedan, kanske uppgiften finns där?
Modellen med dubbla framaxlar blev nog ingen större framgångssaga för MB. Med 2-axlig bil och 6 tons framaxel och 16 tons totalvikt för bilen och 2-axligt släp även det med 16 tons totalvikt uppnådde man de 32 tonnen till en lägre kostnad. I den vevan då jag började köra utomlands hade totalvikten höjts till 38 ton med kravet på 5 axlar. Då var det många tyska åkerier som plockade fram de gamla 3-axliga släpvagnarna som stått avställda sedan 32 tonsbegränsningen infördes. De hade singeldäck på 24 tumshjul och var därmed enormt höga, dessutom var däcken ofta av krigskvalitet så det var enormt vanligt med att de tog eld. Jag minns många utbrända vrak efter Autobahn och de lyste effektfullt upp natthimlen om man kom medan de brann.

PM från Lokförare:
flakbilarna tillverkades från 1958 till 1961
dragbilarna tillverkades längre.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: MB LP333

Inläggav S-V L44 » 31 dec 2015, 00:54

Uppenbarligen hade Henry Lindgren i Helsingborg två stycken olika Mercedes-Benz LP333, och det är riktigt som "Lokförare" skriver att den ena (M7180) hade en totalvikt på 23 ton.

M7180 - Mercedes-Benz LP333 LV - 1960 - Ch # 333454-000036 - Kort 1a - (Förut N2020).JPG
M7180 - Mercedes-Benz LP333 LV - 1960 - Ch # 333454-000036 - Kort 1a - (Förut N2020).JPG (146.23 KiB) Visad 30906 gånger

M7180 - Mercedes-Benz LP333 LV - 1960 - Ch # 333454-000036 - Kort 2a - (Förut N2020).JPG
M7180 - Mercedes-Benz LP333 LV - 1960 - Ch # 333454-000036 - Kort 2a - (Förut N2020).JPG (150.92 KiB) Visad 30906 gånger

M7180 - Mercedes-Benz LP333 LV - 1960 - Ch # 333454-000036 - Kort 3a - (Förut N2020).JPG
M7180 - Mercedes-Benz LP333 LV - 1960 - Ch # 333454-000036 - Kort 3a - (Förut N2020).JPG (151.35 KiB) Visad 30906 gånger

M7180 - Mercedes-Benz LP333 LV - 1960 - Ch # 333454-000036 - Kort 3b - (Förut N2020).JPG
M7180 - Mercedes-Benz LP333 LV - 1960 - Ch # 333454-000036 - Kort 3b - (Förut N2020).JPG (108.87 KiB) Visad 30906 gånger

Att M7180 råkade ut för en olycka i Österrike kunde vi läsa i texten från "Lokförare", men varför blev livet så kort för M9991? Råkade den också ut för en olycka?

F.ö., är denna LP333 som ägs av Tommy Lindberg i Lyrestad det enda bevarade exemplaret i Sverige, eller finns det fler?
GbgT040011.jpg
GbgT040011.jpg (152.12 KiB) Visad 30906 gånger

Bilden kommer från veteranlastbilsforumets bildarkiv tagna under Tunga Rallyt Väst 2004 http://www.veteranlastbilar.se/normal.asp?pageid=643
Det var ett tag sedan man såg det här ekipaget på tillställningarna.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: MB LP333

Inläggav Reid Hulting » 31 dec 2015, 03:02

Jag tror det finns en till, skall undersökas igen.

Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2410
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: MB LP333

Inläggav lokförare » 31 dec 2015, 13:43

CCE20151222_00000.jpg
CCE20151222_00000.jpg (54.87 KiB) Visad 30870 gånger

Så här såg Henry Lindgrens bil M7180 när den var ny
Ägare Uno Anderssons Åkeri Skottorp
Bilen M9991 hade antagligen 23tons totalvikt från borjan
eftersom den är besiktigad med 18 tons totalvikt
aternativen som fanns var att få 16 respektive 23 tons totalvikt
lokförare
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 27 dec 2012, 22:07

Re: MB LP333

Inläggav Mats-Inge » 31 dec 2015, 13:58

Har vissa minnen av denna bil.Var med min pappa i både Västberga och" Gropen" vid södra station. Om minnet ej sviker silverfärgat med reklam
för Essli konserver i Laholm, har för mig att en av chaufförerna kallades göteborgaren.

Mats
Mats-Inge
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 apr 2014, 16:06

Re: MB LP333

Inläggav Per Thomson » 31 dec 2015, 16:36

Under rubriken "Var detta nödvändigt" i tidningen Lastbilen fanns det en bild med visande Henry Lindgrens vrak vid olycksplatsen. Om någon har tillgång till tidningen Lastbilen för de år som respektive bil noterades som skrotade hade det varit intressant om mer uppgifter gick att få fram.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: MB LP333

Inläggav lokförare » 31 dec 2015, 17:03

jag har tidningsurklippet från tidningen lastbilen
men ingen datering på det
om jag inte har fel för mej så hände olyckan
i österrike 1965
pappas M-B var målad gul och grön
de ljusa fälten är gula de mörka gröna
bilen som ersatte mercedesen hade
silverfärgade skåp med esseli reklam
lokförare
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 27 dec 2012, 22:07

Re: MB LP333

Inläggav herrstina- » 31 dec 2015, 19:52

Vad var det för maskineri i de här bilarna? 220 hästar 1960 var ju ganska effektstarka bilar, var motorn samma som senare kom i LP 1620/1920? Den motorn är den första lastbilsdieseln jag stött på med 4-ventilsteknik.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: MB LP333

Inläggav lokförare » 01 jan 2016, 12:03

motorstyrkan mättes SAE hästkrafter
det är vad motorn ger i provbänk
utan eget kylsystem eller andra hjälpaggregat
det var cirka 200 hk din
det system som scania och volvo använde
det var en förkammardiesel
osynkroniserad växelåda
lokförare
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 27 dec 2012, 22:07

Re: MB LP333

Inläggav Kjell T » 01 jan 2016, 12:28

Att tyka biltilverkare skulle mätt motoreffekt i SAE är för mig helt okänt. Det normala är DIN. Scania-Vabis angav effekten i SMMT på sextiotalet.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: MB LP333

Inläggav lokförare » 01 jan 2016, 14:44

När LP 1924:an komm i slutet på sextiotalet
uppges bara motoreffekten i DIN hästkrafter
tidigare modeller har uppgift om både
SAE och DIN
lokförare
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 27 dec 2012, 22:07

Re: MB LP333

Inläggav Per Thomson » 01 jan 2016, 16:13

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att man för exportmodellerna angav uppgifterna i SAE medan för den tyskspråkiga marknaden angav effektmåttet i DIN. Har för mig att de här tveksamma marknadsföringsmetoderna ledde till att S-V och Volvo införde SMMT metoden att mäta.
Jag minns att tyska F88:or som hade ett PSNNN målat på stötfångaren som var betydligt högre än 250. Det var motsvarande DIN-mått, kanske var det PS275?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Nästa

Återgå till Tyska lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster