MB LP333

Re: MB LP333

Inläggav herrstina- » 01 jan 2016, 16:50

Oavsett norm för hästkrafterna var det som jag anade, direktinsprutningen kom med nästa modell. Kanske själva motorkroppen fortfarande var samma, montagen av vattenpump och kompressor var ganska provisoriska och loppen saknade lösa foder.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3767
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: MB LP333

Inläggav Per Thomson » 01 jan 2016, 18:10

Vad jag dessutom minns så stod de allra flesta tyska bilar under provisorisk reparation medan de lastade hos speditörerna som också var de egentliga ägarna till bilarna. Oljiga mekaniker låg såväl under bilarna som inne i hytterna för att komma åt motorerna, de tyska modellerna hade inte tippbara hytter på den tiden liksom ej heller svenska S-V. I Tyskland (Väst) fanns det till skillnad mor Sverige hundratals speditörer som också var åkerier. Motsvarigheten till våra dominerande transportförmedlingsföretag ASG och Bilspedition saknades liksom det i Sverige vanligaste en- eller tvåbilsåkerier.

Tyskarna var sena med direktinsprutning och överladdning. De alltmer förekommande svenska märkena S-V och V som användes av framförallt Holländska och Danska åkerier, fick de tyska tillverkarna att höja på ögonbrynen. Svenska åkerier var inte i lika stor omfattning. Dessutom retade sig de tyska privatbilisterna på de svagare tyska ekipagen som blockerade uppförsbackarna med omkörningsförbud och därmed reducerade infrastrukturens kapacitet. En lag infördes någon gång under sent 60 tal eller början 70 talet i Tyskland om min X (6?) antal hk per ton tågvikt. Jag blev många ggr tillfrågad vid rastställen och speditörer om min FB88 och dess specifikation av nyfikna tyska åkare.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 6203
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: MB LP333

Inläggav Thomas Almen » 01 jan 2016, 19:25

Togs inte 140' n fram delvis p.g.a tyska lagar? Har för mig det var 8hk/ton. Även 111:an hade nån liknande bakgrund, tror jag.
Thomas Almen
 

Re: MB LP333

Inläggav herrstina- » 01 jan 2016, 20:40

Jag tror att ett 38 tons ekipage krävde 320 hästar. När 140.an dök upp klarade den alltså det här med råge, däremot tror jag att det här styrde tidpunkten för introduktionen av både Vovlvos 89 och Mercedes V10. Var det inte också så att 111.an fick höjd effekt i samband med det här?
De sista Henschel som tillverkades i början på 70-talet hade Mercedes V-10 av det här skälet.

Jag jobbade i lastbilsverkstad från 73-77, under den här tiden gick det ganska många Mercor i Sydsverige och vi gjorde mycket jobb både åt Åkerblom som var Mr Mercedes i Sverige och åkare som körde Mercedes. Jag kan inte hålla med om att dom bilarna var sämre än våra inhemska vid samma tid, även svenska bilar krävde nog mer tillsyn då än vad vi är vana vid idag.

Stina.

Henschel -74 med Mercedes V10 320 hästar.

P9030088.JPG
P9030088.JPG (65.45 KiB) Visad 7875 gånger


P9030039.JPG
P9030039.JPG (120.34 KiB) Visad 7875 gånger
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3767
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: MB LP333

Inläggav Per Thomson » 02 jan 2016, 20:42

Det kan ha varit så att min hk-kravet höjdes efterhand och att det började med 6 hk/ton (slutet 60-talet), i så fall klarade sig en F88 med 275 DIN för 38 ton. Om det sedan blev 8 hk så räckte inte 88:ans effekt riktigt, nu början 70-tal.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 6203
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Föregående

Återgå till Tyska lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster