Sida 1 av 1

Stoewer

InläggPostat: 18 dec 2014, 00:53
av S-V L44
Stoewer tillhör en av de äldsta tyska bilmärkena. Verksamheten började i Stettin (nuvarande Polen) med produktion av symaskiner, men redan 1899 producerade fabriken de första bilarna.
1916 ombildades bolaget till Stoewer-Werke Ag.
Efter första världskriget introducerades de nya D-modellerna varav D7 blev dåtidens starkaste bil i Tyskland med sin 11 liters motor på 120 hk, men den bilen tillverkades endast i 20 exemplar.
Fordonsproduktionen som omfattade personbilar, lastbilar, bussar, traktorer och flygplansmotorer upphörde under andra världskriget då kvarvarande fabriksinventarier monterades ned och skickades till Sovjetunionen.

M2308 - Stoewer - 1920 - Ch & Motor # Okänt - Express & Bärarelaget Landskrona - Dikeskörning Landskronatrakten Okänt årtal - B1010693.JPG
M2308 - Stoewer - 1920 - Ch & Motor # Okänt - Express & Bärarelaget Landskrona - Dikeskörning Landskronatrakten Okänt årtal - B1010693.JPG (95.08 KiB) Visad 16699 gånger

Lastbilen på bilden är en Stoewer av årsmodell 1920 som tillhörde Express & Bärarelaget i Landskrona. Bilen hade en fyrcylindrig motor på 45 hk och en totalvikt på 6830 kg, varav en maximal lastvikt på 3 ton.
Bilen intogs i bilregistret i juni 1920 och avregistrerades i november 1925.
Dikeskörningen ser, om jag inte har helt fel, ut att ha hänt i slutet av den vintertid beryktade Hildesborgsbacken.

Den första av dessa lastbilar bör vara samma bil.

M2308 - Stoewer - 1920 - Ch & Motor # Okänt - Express & Bärarelaget Landskrona - 1A001036.JPG
M2308 - Stoewer - 1920 - Ch & Motor # Okänt - Express & Bärarelaget Landskrona - 1A001036.JPG (78.5 KiB) Visad 16699 gånger

(Foton hämtade från http://www.landskronaminnesbanken.se/Foto.asp )

// Kjell N

Re: Stoewer

InläggPostat: 18 dec 2014, 10:27
av Anders Ason
Intressant med den stora märkesfloran som förekom under pionjärtiden men även att nya och då mycket dyra lastbilar väldigt ofta hade så kort livslängd. Har funderat mycket på varför? Har dock noterat att ett motorhaveri ofta kunde leda till skrotning. Märkesfloran ledde nog till brist på motorer och reservdelar och runt 1920 var lastbilar minst sagt, mycket ovanliga. "Vägarna" var i stort sett två hjulspår från hästvagnar och högsta tillåtna hastighet 15 eller 20 km/tim.

Själv tycker jag det här är en intressant tidsperiod i lastbilarnas utveckling.

Bilden berättar bl a: Bilen saknar bromsar fram, har kardandrift och gasljus, helgjutna däck, vanlig växellåda, inte kulissdito. En lastbil i en teknisk brytningstid. Både luftgummiringar och någon form av hytt, bromsar fram o s v, var vanligt vid den tiden så bilen måste nog ses som lite omodern och frågan är om den inte är några år äldre än när den registrerades? Importerad som begagnad? Den obligatoriska registreringen började 1916 så den är nog OK.

Förm. har bilen stått i diket ett tag då både traktens ungar och fotograf hunnit dit. Kameror var stora och otympliga och lika ovanliga som lastbilar. Ungar var däremot ganska vanligt förekommande (vanligt med stora kullar på den tiden).

Re: Stoewer

InläggPostat: 18 dec 2014, 10:40
av S-V L44
Anders Ason skrev
"Vägarna" var i stort sett två hjulspår från hästvagnar och högsta tillåtna hastighet 15 eller 20 km/tim.

Om platsen för dikeskörningen är den var jag tror det är, så är vägen i bakgrunden den dåtida huvudvägen mellan Landskrona och Helsingborg.

// Kjell N

Re: Stoewer

InläggPostat: 18 dec 2014, 10:49
av Anders Ason
S-V L44 skrev:Anders Ason skrev
"Vägarna" var i stort sett två hjulspår från hästvagnar och högsta tillåtna hastighet 15 eller 20 km/tim.

Om platsen för dikeskörningen är den var jag tror det är, så är vägen i bakgrunden den dåtida huvudvägen mellan Landskrona och Helsingborg.

// Kjell N


    Mycket trolig att det är en huvudväg då den ser ut att vara i ovanligt bra skick.