Stoewer

Stoewer

Inläggav S-V L44 » 18 dec 2014, 00:53

Stoewer tillhör en av de äldsta tyska bilmärkena. Verksamheten började i Stettin (nuvarande Polen) med produktion av symaskiner, men redan 1899 producerade fabriken de första bilarna.
1916 ombildades bolaget till Stoewer-Werke Ag.
Efter första världskriget introducerades de nya D-modellerna varav D7 blev dåtidens starkaste bil i Tyskland med sin 11 liters motor på 120 hk, men den bilen tillverkades endast i 20 exemplar.
Fordonsproduktionen som omfattade personbilar, lastbilar, bussar, traktorer och flygplansmotorer upphörde under andra världskriget då kvarvarande fabriksinventarier monterades ned och skickades till Sovjetunionen.

M2308 - Stoewer - 1920 - Ch & Motor # Okänt - Express & Bärarelaget Landskrona - Dikeskörning Landskronatrakten Okänt årtal - B1010693.JPG
M2308 - Stoewer - 1920 - Ch & Motor # Okänt - Express & Bärarelaget Landskrona - Dikeskörning Landskronatrakten Okänt årtal - B1010693.JPG (95.08 KiB) Visad 16695 gånger

Lastbilen på bilden är en Stoewer av årsmodell 1920 som tillhörde Express & Bärarelaget i Landskrona. Bilen hade en fyrcylindrig motor på 45 hk och en totalvikt på 6830 kg, varav en maximal lastvikt på 3 ton.
Bilen intogs i bilregistret i juni 1920 och avregistrerades i november 1925.
Dikeskörningen ser, om jag inte har helt fel, ut att ha hänt i slutet av den vintertid beryktade Hildesborgsbacken.

Den första av dessa lastbilar bör vara samma bil.

M2308 - Stoewer - 1920 - Ch & Motor # Okänt - Express & Bärarelaget Landskrona - 1A001036.JPG
M2308 - Stoewer - 1920 - Ch & Motor # Okänt - Express & Bärarelaget Landskrona - 1A001036.JPG (78.5 KiB) Visad 16695 gånger

(Foton hämtade från http://www.landskronaminnesbanken.se/Foto.asp )

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Stoewer

Inläggav Anders Ason » 18 dec 2014, 10:27

Intressant med den stora märkesfloran som förekom under pionjärtiden men även att nya och då mycket dyra lastbilar väldigt ofta hade så kort livslängd. Har funderat mycket på varför? Har dock noterat att ett motorhaveri ofta kunde leda till skrotning. Märkesfloran ledde nog till brist på motorer och reservdelar och runt 1920 var lastbilar minst sagt, mycket ovanliga. "Vägarna" var i stort sett två hjulspår från hästvagnar och högsta tillåtna hastighet 15 eller 20 km/tim.

Själv tycker jag det här är en intressant tidsperiod i lastbilarnas utveckling.

Bilden berättar bl a: Bilen saknar bromsar fram, har kardandrift och gasljus, helgjutna däck, vanlig växellåda, inte kulissdito. En lastbil i en teknisk brytningstid. Både luftgummiringar och någon form av hytt, bromsar fram o s v, var vanligt vid den tiden så bilen måste nog ses som lite omodern och frågan är om den inte är några år äldre än när den registrerades? Importerad som begagnad? Den obligatoriska registreringen började 1916 så den är nog OK.

Förm. har bilen stått i diket ett tag då både traktens ungar och fotograf hunnit dit. Kameror var stora och otympliga och lika ovanliga som lastbilar. Ungar var däremot ganska vanligt förekommande (vanligt med stora kullar på den tiden).
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Stoewer

Inläggav S-V L44 » 18 dec 2014, 10:40

Anders Ason skrev
"Vägarna" var i stort sett två hjulspår från hästvagnar och högsta tillåtna hastighet 15 eller 20 km/tim.

Om platsen för dikeskörningen är den var jag tror det är, så är vägen i bakgrunden den dåtida huvudvägen mellan Landskrona och Helsingborg.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Stoewer

Inläggav Anders Ason » 18 dec 2014, 10:49

S-V L44 skrev:Anders Ason skrev
"Vägarna" var i stort sett två hjulspår från hästvagnar och högsta tillåtna hastighet 15 eller 20 km/tim.

Om platsen för dikeskörningen är den var jag tror det är, så är vägen i bakgrunden den dåtida huvudvägen mellan Landskrona och Helsingborg.

// Kjell N


    Mycket trolig att det är en huvudväg då den ser ut att vara i ovanligt bra skick.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping


Återgå till Tyska lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster