Sida 2 av 2

Re: Opel Blitz

InläggPostat: 17 feb 2012, 22:40
av Stellan
Jag ska skanna in resten av broschyren under morgondagen, det finns några fina bilder till. Det står om att de hade tre olika motorer att välja på; 2,1 liters diesel, en 1,9 liters bensinfyra och en 2,5 liters bensinsexa. Så det var inga stora motorer direkt, men det kanske räckte till de lassen :P

Ford A och yorkmotorer är lite nya begrepp för mig, det skulle vara kul att få veta lite mer om dem.

/Stellan

Re: Opel Blitz

InläggPostat: 18 feb 2012, 03:55
av färingsösoljeätare
:arrow:

Re: Opel Blitz

InläggPostat: 18 feb 2012, 15:44
av Stellan
Skickar in några sidor till ur broschyren, resten kommer nästa gång... man får ju ha lite plats att diskutera mellan bilderna också :P

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

/Stellan

Re: Opel Blitz

InläggPostat: 18 feb 2012, 16:13
av färingsösoljeätare
:arrow:

Re: Opel Blitz

InläggPostat: 18 feb 2012, 21:45
av färingsösoljeätare
:arrow:

Re: Opel Blitz

InläggPostat: 18 feb 2012, 22:44
av Kjell T
Det är möjligt att jag minns fel vad beträffar årsmodellen på Opeln som hade läckande kylsystem, det kan ha varit en 65:a, den hade den äldre stötstångsmotorn och var 6cylindrig. Den 4cyl bensinmotorn som är avbildad i broschyren kom 1966 i personbilarna. Indenor 2,1liters diesel användes i bla Peugeot, men utförandet på bilden har en för mig okänd insprutningspump. Kan det vara en Stanadyne?

Re: Opel Blitz

InläggPostat: 18 feb 2012, 23:06
av Stellan
Tänk vad man lär sig på det här forumet. Jag har ju alltid trott att opel gjorde egna dieselmotorer, Indenor hade jag aldrig hört talas om förut... men så finns ju google som sagt och hjälper oss noviser :D och att volvos md21 också var en Indenor var en nyhet för mig :shock:

En lite större bild på pumpen
Bild

/Stellan

Re: Opel Blitz

InläggPostat: 19 feb 2012, 12:52
av Kjell T
Det ser ut att vara en BOSCH EP , visste inte att Indenor använt den pumpen. De motorer jag bekantat mig med har varit utrustade med CAV DPA eller en fransk licenstillverkad version av den. Senare 2,3 och 2,5liters med samma utseende hade ibland Bosch VE pump.
Vad beträffar Volvo Penta så har dom målat alla möjliga motorfabrikat gröna och klistrat på Volvo dekaler. Förutom Indenor har bla Chevrolet använts

Re: Opel Blitz

InläggPostat: 19 feb 2012, 22:42
av Stellan
Idag är det väl ändå svårare att hålla reda på vems motorer som sitter i vilka bilar... och vem som äger fabriken/märket, speciellt på dagens personbilar tycker jag. När det gäller insprutningspumpar så var väl Bosch och CAV de som var vanligast förr... i alla fall för oss amatörer :P Men det är alltid kul att lära sig något nytt varje dag, så har ju inte den dagen varit bortkastad :D

/Stellan

Re: Opel Blitz

InläggPostat: 25 feb 2012, 00:03
av Stellan
Slänger in de sista sidorna ur Opelbroschyren. Jag tycker att man riktigt känner hur "plåtig" den här typen av bilar var på den tiden, isolering var tydligen inte högprioriterat :P

Bild

Bild

Bild

Bild

/Stellan

Re: Opel Blitz

InläggPostat: 25 feb 2012, 11:09
av Lasse Hsand
Åkte i en Opel Compo får någon vecka sen. Den hade mer plåt ljud än en gammal (duett) och då var den från 2000talet. Så det där med isolering är nog inte Opels grej. :D