Sida 2 av 3

Re: Henschel

InläggPostat: 02 nov 2011, 17:25
av Anders Ason
Hur är det med delar till denna bil?
(Om man nu skulle få för sig något ....
:mrgreen:

Re: Henschel

InläggPostat: 02 nov 2011, 22:33
av herrstina-
Det var just den frågan som gjorde att jag fick kontakt med Anhalt. I vintras var det en kille från Luleå som ev ville sälja en Henschel via detta forum, eftersom jag i barndomen/ungdomen kom i kontakt med Henschelmekanik genom "gubbens" bussar kände jag mig lite sugen och tog därför kontakt med Anhalt som visat sina fordon på diverse rallyn för att få en bild av reservdelstillgången.
Detta slutade med en inbjudan att besöka dom och avnjuta deras egna "lilla" museum som nog innehåller ett 40-tal fordon, varav många har en släp eller trailer efter sig. Vilket också gjordes. Däremot köptes aldrig bilen från Luleå, Anhalt hade lösningen även på detta problem. Dom har en bil jag kan få köpa, jag avböjde artigt deras erbjudande.

Enligt dom finns det ganska gott om delar till bilarna, dels hos olika entusiaster och dels på diverse skrotgårdar, Henschel var ett ganska stort märke på hemmamarknaden. Jag hade med en sats nya vevlager som gåva och den mottogs tacksamt, däremot var dom inte intresserade av de kolvar och stakar jag har liggande i verkstaden.
Herr Horst Anhalt är någon sorts ledarfigur i någon entusiastförening i Tyskland och har därigenom ganska bra koll på utbudet av reservdelar till fordon av olika fabrikat.

En annan sak jag lärde mig i Tyskland var att den här typen av bilar inte behöver besiktigas, man förväntas hålla dom i hyggligt skick utan myndighetskontroll, sedan tecknar man försäkring för de aktuella bilarna med ett tak för hur många som får användas samtidigt.
För seriösa entusiaster verkar det vara en bra lösning, däremot är följderna kännbara om någon ertappas med en Bobcat och ett lass matjord på flaket.

Köp du bara en bil så ska jag hjälpa till med kontakten för delar.

Stina.

Re: Henschel

InläggPostat: 20 nov 2011, 22:30
av Thomas Almen
Finns Lulebiln kvar Stina, vet du det?

Re: Henschel

InläggPostat: 20 nov 2011, 22:48
av herrstina-
Jag vet inte, både ägaren och bilen försvann spårlöst. Jag var lite sugen där, det var lite extra kul med drivningen på pushern.
Jag har ju några bilar sen innan så jag ska väl klara mig.

Stina.

Re: Henschel

InläggPostat: 27 nov 2011, 23:06
av Fredrik Klint
En god vän delade med sig av intressant statistik, hur många exemplar som reggats av resp. märke mellan 1939-75.
Tittar man på Henschel så ser det ut så här:

1947: 1st
1964: 1st
1965: 28st
1966: 65st
1967: 57st
1968: 23st
1969: 13st
1970: 13st
1971: 3st

Bilen som reggats -47 är ej nödvändigtvis av årsmodell -47, kan vara gammalt krigsfordon. Det förekom ju att en del surplusfordon hamnade i Sverige.

Re: Henschel

InläggPostat: 27 nov 2011, 23:16
av Stellan
Högst intressant statistik, har du någon koll på i vilka delar av Sverige det såldes flest bilar och vilka modeller det var? Det är ju inte ofta man får reda på något om de här udda-bilarna, så allt är välkommet Fredrik :D

/Stellan

Re: Henschel

InläggPostat: 27 nov 2011, 23:20
av Fredrik Klint
Tyvärr inte Stellan, det finns ingen närmare presentation... Drömmen är ju att gå igenom gamla arkiv över Bilregister när det var länsbokstäver och bygga upp någon form av register eller databas. Men det är ju ett hästjobb! Men det kan ju gå om man hjälps åt... :wink: Fast det skulle säkert ta tio år eller så innan det blev mer eller mindre komplett. Just udda bilar är ju alltid extra spännande!

Re: Henschel

InläggPostat: 27 nov 2011, 23:26
av Stellan
Veteranlastbilar.se ska tydligen också vara en bra källa för oss som håller på med statistik och annat när det gäller gamla lastbilar 8) :P

Att man överhuvudtaget har ett forum så att man kan knyta kontakter och utbyta information är en stor grej tycker jag. Sitter man var och en för sig själv på kammaren är det kanske en viss risk att mycket material inte kommer till sin rätt, och olika register aldrig blir av.

/Stellan

Re: Henschel

InläggPostat: 27 nov 2011, 23:58
av Anders
Stellan skrev:Högst intressant statistik, har du någon koll på i vilka delar av Sverige det såldes flest bilar och vilka modeller det var? Det är ju inte ofta man får reda på något om de här udda-bilarna, så allt är välkommet Fredrik :D

/Stellan


Fanns det inte ganska många Henschel i Uppsala-trakten?

Re: Henschel

InläggPostat: 28 nov 2011, 00:31
av herrstina-
Importören bodde i Uppsala, ville man ha service på sin Henschel var det bra om man bodde i samma område. Vad jag vet fanns det dessutom verkstäder med hyffsad kompetens i Karlstad, Sthlm och Malmö.

Stina.

Re: Henschel

InläggPostat: 28 dec 2011, 22:47
av carlevert
Henschel datablad från 1969
Bild
Bild
Bild

Re: Henschel

InläggPostat: 28 dec 2011, 23:15
av Anders
Intressant!
har aldrig tidigare sett ett svenskt datablad på en Henschel förut!
Stort tack för att du delar med dig av detta! :D

Anders

Re: Henschel

InläggPostat: 29 dec 2011, 10:42
av Anders Ason
Mycket intressant, men har du möjligen även datablad på de två-axliga modellen?

Re: Henschel

InläggPostat: 30 dec 2011, 19:14
av Stellan
Otroligt intressant att få ta del av det här databladet, många tack :D

Jag reagerade lite när jag läste att den hade en liggande motor under golvet för att ge mer utrymme i hytten, hur kan det ha sett ut?

/Stellan

Re: Henschel

InläggPostat: 30 dec 2011, 19:32
av herrstina-
Det är inte "tryckfelsnisse", men nästan. Motorn låg inte på sidan, dom menar nog att den helt enkelt var placerad under hytten. För så var det, och den stod rakt upp precis som vanligt.
Jag kan inte påminna mig att jag stött på Henschelmotorer av pannkaksmodel, troligen fanns det aldrig några sådana.

Stina.