av herrstina- » 02 nov 2011, 22:33
Det var just den frågan som gjorde att jag fick kontakt med Anhalt. I vintras var det en kille från Luleå som ev ville sälja en Henschel via detta forum, eftersom jag i barndomen/ungdomen kom i kontakt med Henschelmekanik genom "gubbens" bussar kände jag mig lite sugen och tog därför kontakt med Anhalt som visat sina fordon på diverse rallyn för att få en bild av reservdelstillgången.
Detta slutade med en inbjudan att besöka dom och avnjuta deras egna "lilla" museum som nog innehåller ett 40-tal fordon, varav många har en släp eller trailer efter sig. Vilket också gjordes. Däremot köptes aldrig bilen från Luleå, Anhalt hade lösningen även på detta problem. Dom har en bil jag kan få köpa, jag avböjde artigt deras erbjudande.
Enligt dom finns det ganska gott om delar till bilarna, dels hos olika entusiaster och dels på diverse skrotgårdar, Henschel var ett ganska stort märke på hemmamarknaden. Jag hade med en sats nya vevlager som gåva och den mottogs tacksamt, däremot var dom inte intresserade av de kolvar och stakar jag har liggande i verkstaden.
Herr Horst Anhalt är någon sorts ledarfigur i någon entusiastförening i Tyskland och har därigenom ganska bra koll på utbudet av reservdelar till fordon av olika fabrikat.
En annan sak jag lärde mig i Tyskland var att den här typen av bilar inte behöver besiktigas, man förväntas hålla dom i hyggligt skick utan myndighetskontroll, sedan tecknar man försäkring för de aktuella bilarna med ett tak för hur många som får användas samtidigt.
För seriösa entusiaster verkar det vara en bra lösning, däremot är följderna kännbara om någon ertappas med en Bobcat och ett lass matjord på flaket.
Köp du bara en bil så ska jag hjälpa till med kontakten för delar.
Stina.