Sida 1 av 3

Henschel

InläggPostat: 30 okt 2011, 16:40
av Thomas Almen
Visserligen felstavat, men dock. Det här måste vara ett av de mest udda timmerekipage jag sett. Vikt å framkomlighet skulle vart intressant att få uppgifter om. http://www.raan.nu/default.aspx?id=1902&ptid=1870

Re: Henschel

InläggPostat: 30 okt 2011, 21:23
av Thomas Almen
Ingen mer än jag som regerade på ekipaget på bilden?

Re: Henschel

InläggPostat: 30 okt 2011, 21:45
av faun v12
En prototyp till Göranssons byggen idag? Verkar vara system Kullerback på kranen ! mvh KH.

Re: Henschel

InläggPostat: 30 okt 2011, 21:49
av Thomas Almen
Mjaa, fast Curt har ju drivning fram å han. Själlanders i Näsåker exprimenterade ju också med en B-doble med puscherdragare, blev inte så långlivat. Ja, lite svårt att se, men möjligt det är Kullerback. Skumt, ivartfall.

Re: Henschel

InläggPostat: 30 okt 2011, 23:55
av herrstina-
Den här Henscheln har drivning på pusheraxeln så framkomligheten är nog ganska hyffsad. Henschel är det enda fabrikat jag vet som haft den lösningen, axeln är dessutom styrbar. Dock inte hissbar.

Stina.

Re: Henschel

InläggPostat: 01 nov 2011, 18:14
av Thomas Almen
Intressant Stina!. Det tror jag du nämnt tidigare att Henschel hade. Å som sagt, då tog den sig nog fram över förväntan. Tyckte mest den var väldigt udda för sin tid, åtminstone i norra Sverige.

Re: Henschel

InläggPostat: 01 nov 2011, 20:59
av Lasse Hsand
Förklara pusheraxel?

Re: Henschel

InläggPostat: 01 nov 2011, 21:28
av Thomas Almen
Lasse Hsand skrev:Förklara pusheraxel?

Felvänd boggie :wink: . Nä, men stödaxeln sitter framför drivaxeln, istf. tvärtom som är vanligast. Brukar inte vara nåt lyckat vinterfordon.

Re: Henschel

InläggPostat: 01 nov 2011, 21:30
av Lasse Hsand
Tackar!! Lite klokare. :D

Re: Henschel

InläggPostat: 01 nov 2011, 21:33
av Anders Ason
Mycket enkelt uttryckt: pusher= boggien sitter framför drivaxeln.

... men så var väl inte fallet i lastbilen Henschel? De var var väl regel drivna på båda bakaxlarna sk tandem (har aldrig sett något annat men det betyder i o f s inget). En bekant har dock en Henschel som original är försedd med enbart två axlar = ovanligt.

Re: Henschel

InläggPostat: 01 nov 2011, 21:38
av herrstina-
Det är när boggien sitter framför driven, den "pushar" axeln framför sig. Den har aldrig drivning och alltid enkelmonterade hjul (tror jag).
I vissa fall styr den och i vissa fall inte, på dagens bilar med luftfjädring är den hissbar.
Henschel var undantaget som bekräftar regeln, där kunde bilen fås med drivning på pushern och såvitt jag vet var den alltid styrbar.

I princip finns pusheraxeln på dragbilar och är ett alternativ till konventionella boggiebilar men det förekommer även andra specialbyggen.

Fördelen med pusherbilar är att man klarar europeiska längdbestämmelser utan problem med viktfördelningen på bilen, upp till ca 15 tons last på en ordinär trailer kan man köra med axeln hissad och då uppför bilen sig som en tvåaxlig bil. Man slipper vinglet som kommer när boggien hissas på en bil med plattan för långt bak.

Nackdelen är att vid riktigt svåra förhållanden på vintern har dom sämre framkomlighet än en konv. boggiebil, å andra sidan har man alltid bra styrning. När pushern hissas fördelas vikten på både fram och drivhjulen till skillnad från boggiebilen där all vikt från driven plus en del från framaxeln flyttas till driven.
Eftersom pusherbilar är kompakta byggen är det trångt för tankar och verktygslådor.

Normal hjulbas är 3,8 till 4,1 m , det gäller då från fram till drivaxel.

Pusherbilen är den särklassigt bästa dragbilen till allt utom renodlad Norgekörning.

Stina.

Re: Henschel

InläggPostat: 01 nov 2011, 22:02
av Thomas Almen
Enda puschern som är brukbar här i Norge är väl MAN med hydrodrive, d.v.s hydraulisk framhjulsdrift under 30 km/h.

Re: Henschel

InläggPostat: 01 nov 2011, 22:43
av herrstina-
Anders Ason skrev:Mycket enkelt uttryckt: pusher= boggien sitter framför drivaxeln.

... men så var väl inte fallet i lastbilen Henschel? De var var väl regel drivna på båda bakaxlarna sk tandem (har aldrig sett något annat men det betyder i o f s inget). En bekant har dock en Henschel som original är försedd med enbart två axlar = ovanligt.



Menar du en vanlig 4X2 var de inte så ovanliga, dom byggde alla sorters bilar i diverse konfigurationer. Det fanns tom. bilar med lyftbar enkelboggie. Den vanligaste pusherbilen var med singeldrift, drivning på pushern var alltså tillval.
Den sista Henscheln tillverkades 1974 och den största modellen hade då Mercedes V10 på 320 hästar vilket inte lär ha varit den bästa lösningen.

Stina.

Re: Henschel

InläggPostat: 02 nov 2011, 10:28
av Anders Ason
Utgår enbart från mima egna erfarenheter om förekomsten av Henschel som bygger på många mil i Stlms. trakten, Roslagen, Södermanland och Uppland under ca 12 år på den tiden de var nya. Märklig nog var de mest förekommande i Uppland, kanske beroende på att importören fanns i Uppsala? Den vanligaste byggnationen som jag såg var timmerbilar (med stora släp) och mot slutet av deras levnad såg jag många sådana bilar stå avställda bakom lador och uthus - de är väl borta nu? Vad jag minns var alla av typ tandem och kan inte påminna mig om att jag såg en enda 2-axlad bil.

Det sades också att lådan var osynkad - vet inte om det stämmer.

Re: Henschel

InläggPostat: 02 nov 2011, 16:20
av herrstina-
Importören som hette Hedströms Motor bodde i Uppsala så det är rimligt att de var mest representerade i det området. Letar man på nätet finns det både tvåaxliga drag och tippbilar, den konfigurationen är ju vanligare på kontinenten än här.
Jag var på Anhalt Spedition i norra Tyskland för ett par månader sedan och tittade på deras veteranbilar, dom har många av just detta märket. Där fanns också bilar av olika typer och diverse drivande och styrande axlar.

Jag är inte säker på att dom skulle uppskatta att jag lägger ut bilder från deras garage på nätet så därför blir det tyvärr inga vykort.

Stina.