Henschel

Re: Henschel

Inläggav Stellan » 30 dec 2011, 19:37

Det lät lite skumt med liggande motor tycker jag, det hade ju bara varit att höja hytten lite. Men att den är under hytten kan ju inte göra att hytten blir större oavsett om den ligger eller står, och korrekturläsaren får man väl inte tag på heller nu :P

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Henschel

Inläggav carlevert » 30 dec 2011, 20:21

Anders Ason skrev:Mycket intressant, men har du möjligen även datablad på de två-axliga modellen?

Tyvärr har jag inga på 2-axlade. Databladen kommer från en demonstration i Kramfors. En tandemdriven bil och en
försäljare. Farsan som jag följde med frågade om det fanns nån modell med normal boggie men det gjorde det inte.
Och på försäljares vis framhöll han att det var mycket bättre med tandemdrift. Turbomotor var heller inte så lyckat,
troligtvis av den anledningen att inte Henschel hade någon.
Han hade nog inga andra datablad med sig, annars skulle vi väl ha fått.
carlevert
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 28 dec 2008, 13:08

Re: Henschel

Inläggav herrstina- » 30 dec 2011, 20:34

Det fanns Henschelbilar med turbo, även i Sverige men det vanligaste lär nog ha varit sugmotorer. Min far köpte motorn från en krockad lastbil och på den fanns det turbo. Jag stoppade in den motorn i en buss där turbon inte fick plats varför den helt enkelt plockades bort, resultatet blev en maskin som fungerade klanderfritt men rök som en kallstartad oceanångare, trots att pumpen från den gamla motorn flyttades över. Troligen hade Lützendimman lättat något om kolvar och spridare bytts, men bussen fungerade och därmed var "Gubben" nöjd.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Henschel

Inläggav carlevert » 28 jan 2012, 21:28

Bild
Utrivet blad från tidningen Lastbilen. Vet ej år, men borde vara andra halvan 60-tal.
carlevert
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 28 dec 2008, 13:08

Re: Henschel

Inläggav Thomas Almen » 11 mar 2012, 12:07

Thomas Almen
 

Re: Henschel

Inläggav Håkon-B » 04 maj 2012, 08:51

Ca år 1975 var jeg med min far hos Skrot-Kalle i Eda. Jeg var bare 5-6 år gammel, men jeg vet at det sto 2-3 Henschel dumperbiler på skroten der den gangen.
Er en noen andre som kjenner til dette?
Håkon-B
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 24 apr 2012, 14:50

Föregående

Återgå till Tyska lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron