Stora Büssing...

Stora Büssing...

Inläggav Fredrik Klint » 14 okt 2011, 17:15

Fanns säkert fler men har snubblat över två stycken Büssing lastbilar av större modell när jag grävt bland gamla Bilregistret hos Länsstyrelsen i Stockholm.

A5960: 1939 Büssing-NAG 400-B/LD6 avkortad. Tidigare reg-nr K2124, besiktigad i Uppsala 1950 (sannolikt med sin nya kaross, "skåp") då den hamnade i A-län bara ett par veckor senare.
Tillhörde "Firma Ishavsfisk" fr.o.m. 500413. Redan under sommaren samma år såldes den och hamnade i norra Norrland, nytt reg-nr BD5308 fr.o.m. 500831.
Dieselmotor på 95hk, axelavstånd 400+125cm (som sagt avkortad, var väl längre tidigare), totalvikt 16.250kg. Motorn är väl inte så mycket att hurra för men tycker totalvikten är rätt imponerande för en lastbil anno 1939.

B1162 > A18500 > B9305: 1943 Büssing-NAG (ingen modellbeteckning angiven). Jag har ännu inte forskat fram info från B-län om denna men på A-kortet kan man läsa följande;
Besiktigad i Stockholm 1953 med karosseri "flak".
Ägare 570105: Bröderna Heidmark ("Internationella Transporter"). Redan 570117 ska den ha fått nya reg-numret B9305.
Dieselmotor på 160hk, axelavstånd 556+132cm, totalvikt 18.770kg. Längden låg på 10,4m... En riktig bjässe!

Har någon av forumets läsare nån teori om dessa? Är det gamla krigsfordon (men det står ingenstans om allhjulsdrift eller så, ej heller tandem så det kan lika väl ha varit 6x2). Hur kan dessa ha sett ut, nos eller frambyggen?
Finns tyvärr ingen uppgift om första reg-datum på någon av dem.
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 22 dec 2007, 21:06

Re: Stora Büssing...

Inläggav Lars-Gunnar » 18 okt 2011, 21:05

Hej Fredrik!

här har du en Büssing NAG från 1948 med nos. Tror att den såg ut på detta vis även över 1950 men modifierad mycket lite till utseendet. Typiskt är de kraftiga sidostängerna.
Längden på 10,4 meter indikerar en nosbil med kanske tradarhytt och långt flak.

Länk från BigLorrys blog: http://www.roadtransport.com/blogs/big- ... l#comments

Titta på tredje bilden och tänk dig en sådan med boggie för 18,7 ton. Vet inte om den kunde vara fyraxlig men en sådan bil av detta märke har jag inte sett. Läs gärna kommentarerna (3) st.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Stora Büssing...

Inläggav Lars-Gunnar » 19 okt 2011, 00:20

Från en rysk sida översatt från Ryska till Engelska och sedan till Svenska.

Büssing Nag

För första gången för en bil av denna typ är placerad sammanhang inom hjulbasen. Låda med 10 steg och den var utrustad med pneumatisk, semieleptiska bladfjädrar som var monterad på gummistöd, och stilen på hytten var typisk för alla modeller ”Byussinga” ända till det sista. Under 1952-54 blev motorhuven längre via en serie av val ”6000S”, ”6500s”, ”7500” och ”8000S13” och kapaciteten 6,8 ton av den mest populära fanns en 7,5 tons Büssing-7,500 med totalvikt av 14 ton med en sex-cylindrig Diesel (9,842 cm3 and 150 Hp). 5-eller 6 hastigheters transmission och en hjulbas på 4000-5600 m.m. Den nådde 65-72 km / tim och konsumerade 21 liter bränsle per 100 km. Under 1953 kom en modell på 4,5 ton ”4000” med en 5,4 liters 100 hk Dieselmotor vid 2,600 varv / min. Den använde det nya ”Bussyinga” våta cylinderfodret, kolvar och sjulagrad lättlegerade vevstake. Samtidigt utrustades lastbilen ”7500U” och ”8000U” med horisontalt liggande motorer med motorer på 150 och 180 Hk.

Är det för långsökt att tro att modellen skulle vara en 7,5 tons modell med totalvikten 14 ton?
18,770 kg låter mycket för att vara 1953. Hade vi vägar som tålde detta axeltryck?

Kunde inte motorn ha varit på antingen 150 eller 180 hk? Finns ingen 160 hästare.

Kan man förmoda att bilen var treaxlig och utformad som en flyttbuss?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Stora Büssing...

Inläggav Fredrik Klint » 27 nov 2011, 23:41

Statistik Büssing i Sverige (1939-75), antal reggade per år.
Observera att årtal ej behöver innebära årsmodell, efter kriget letade sig en del begagnade saker hit.

1939: 2st
1947: 6st
1948: 1st
1952: 2st
1953: 3st
1954: 1st
1955: 1st
1956: 2st
1958: 1st
1968: 3st

Ingen dussinbil i Sverige. De tre bilarna från -68 kanske alla var biltransporter som tillhörde Ana?
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 22 dec 2007, 21:06

Re: Stora Büssing...

Inläggav Anders » 28 nov 2011, 00:05

Hittat en bild på en Büssing 400
http://www.autogallery.org.ru/k/ba/40bu ... ekarte.jpg

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Stora Büssing...

Inläggav herrstina- » 28 nov 2011, 00:38

ANA I Nyköping importerade Büssings bussar till Sverige, det kan ju vara ett skäl till att dom använde deras chassier till biltransportbilar.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg


Återgå till Tyska lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst