Sida 1 av 1

Eldriven Borgward anno 1941

InläggPostat: 25 maj 2024, 22:58
av S-V L44
Detta var en av Malmöhus läns största eldrivna lastbilar i början på 1940-talet.
Tyskarna låg i framkant på den fronten. Svenskarna kom en bit efter. Det förekom också en hel del elkonvertering, men detta var ju en ren elbil utan någon annan drivkälla än elmotorn.
Bilen ser rätt stor och modern ut för att stamma från tidigt 1940-tal än om motoreffekten var modesta 14/28 hkr.
Batterierna vägde ju en hel del, så lastvikten var dock endast knappa 3 ton.
Som synes var den utrustad för långgods med en smal hytt.

Bilen var i drift under sex år innan den ställdes av efter kriget och skrotades efter nio år vilket ändå får anses vara ganska normalt vid den här tiden.

HC 000994 - Borgward Elektro E3 II (Eldriven) - 1941 - Ch # 73304 - Br Edstrand Malmö.JPG
HC 000994 - Borgward Elektro E3 II (Eldriven) - 1941 - Ch # 73304 - Br Edstrand Malmö.JPG (242.83 KiB) Visad 9852 gånger

OPK 001280 - Borgward Elektro E3 Il (Eldriven) - 1941 - Ch # 73304 - Br Edstrand Malmö.JPG
OPK 001280 - Borgward Elektro E3 Il (Eldriven) - 1941 - Ch # 73304 - Br Edstrand Malmö.JPG (353.37 KiB) Visad 9852 gånger

Bilder från Carlotta.

// Kjell N

Re: Eldriven Borgward anno 1941

InläggPostat: 26 maj 2024, 06:44
av Anders Ason
Intressant och att den verkligen orkade att förflytta sig?
Vill minnas att SAAB 92 hade samma effekt (eller 27).
Företaget Edstrand finns väl kvar än i dag? Numera BE group (Bröderna Edstrand)
Kanske de har ett bil(d) arkiv och historik?

Under flera år i början av 1900 talet dominerade de eldrivna taxibilarna i New York
Inte var det av miljöskäl i alla fall.

Kuriosa: Farmor Ankas bil är en elbil:-)

Re: Eldriven Borgward anno 1941

InläggPostat: 26 maj 2024, 09:12
av Drängen
Hörde en dokumentär på radion för många år sen där det sas att bilindustrin i Detroit köpte upp spårvagns bolaget/en och la ner verksamheten för att gynna privatbilismen. Kan eltaxibilarna rönt samma öde?

Re: Eldriven Borgward anno 1941

InläggPostat: 27 maj 2024, 17:33
av Bengt Dahlberg
Drängen skrev:Hörde en dokumentär på radion för många år sen där det sas att bilindustrin i Detroit köpte upp spårvagns bolaget/en och la ner verksamheten för att gynna privatbilismen. Kan eltaxibilarna rönt samma öde?


Var det inte GM som gjorde det för att kunna sälja bussar tillverkade av GM?

Re: Eldriven Borgward anno 1941

InläggPostat: 27 maj 2024, 18:46
av Drängen
Så kan det ha varit.

Re: Eldriven Borgward anno 1941

InläggPostat: 28 maj 2024, 21:02
av Per Thomson
För närdistribution var Edstrands "järnbil" med eldrift en smart lösning istället för gengasdrift under krigsårens bensinbrist.
När det gäller slutet för el-taxi bilarna i New York som Anders nämner, så var det förmodligen oljebolagen som fixade det.