Tyska bilar och motorer.

Tyska bilar och motorer.

Inläggav Malte. E » 21 apr 2019, 17:14

Tyskarna verkar haft en offensiv marknadsföring under 1930-talet i Sverige för sina lastbilar. Undra på det förresten,
jämte britterna var tyskarna långt framme när det gällde dieselfordon. Några svenska lastbilar med dieselmotorer
fanns inte att få förrän Scania-Vabis kom med en sådan 1936. Mercedes tycks mycket tidigt ha haft en tidig diesel- lastbil
med s.k. air-injection, d.v.s. bränslet sprutades in med hjälp av högtrycksluft. Det förutsatte en högtryckskompressor med
ledningar, en komplicerad konstruktion som annars användes på fartygsmotorer .En ingalunda riskfri anordning. Var glad
att vi slipper sådant i våra bilar. Tror inte att någon sådan lastbil funnits i Sverige.
Men något senare lanserade Krupp motorer av s. Junkerstyp .En motor som det rentav fanns några kvar av efter andra världs-
kriget. Den som kan fartygsmotorer så kan denna motor närmast jämföras med den brittiska Doxfordmotorn.
Hade två kolvar som arbetade mot varandra i samma cylinder och gick åt var sitt håll. Den övre fungerade dessutom som
spolpump, d.v.s.som pump för förbränningsluften. dessa tvåtaktsmotorer lär ha haft ett mycket högt och säreget motor-
ljud som hördes vida omkring. Flera sådana fordon,även bussar, letade sig till Sverige. De mindre var tvåcylindriga, de
någit större trecylindriga. Några fyrcylindriga har jag aldrig läst eller hört om.
En Göteborgsåkare, Åke Johansson, använde två stycken i fjärrtrafik. Det gav honom öknamnet "Krupp-Åke", som han fick
behålla livet ut, även fast han 1940 övergick till Scania-Vabis. Var märkesbytet intuition eller något annat? de som behöll
Krupparna sedan kriget butit ut fick snart svåra poroblem, Junkersmotorerna gick nämligen inte att konvertera till gengas!
Junkersmotorn var även svårstartad i kyla. Två fanns inte så långt från min hemort.Den ena ägdes av en klurig man som
klarade den biten med lite trixande även kalla morgnar. Den finurligheten besatt inte en grannåkare med en likadan bil,
han fikl lämna motorn gående på tomgång hela natten vintertid.
Och hur gick det med dessa två Krupp? Båda måste avregistreras efter krigsutbrottet, en måste snabbt ersättas med en
Federal för att inte åkeriets verksamhet skulle kollapsa totalt. Den andra ersattes tills vidare med gengasvolvo. men den
Kruppen kom aldrig mer igång, den gick till skrot efter kriget. Ytterligare kanske tre samtida Krupp fanns i Västmanland.
Fortsättning kanhända följer.
Ha en bra fortsättning på påskhelgen!
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Tyska bilar och motorer.

Inläggav JagRullar » 21 apr 2019, 20:23

Vad intressant. Måste le åt "Krupp-Åke". Folk var påhittiga förr. Ja nog var det synd att di svenske var så efterblivna vad gäller diesel-motorer. Vem vet vad som skulle ha hänt om man varit mer styv på området tidigt. Vet när far skulle starta Titanen på vintern, Den stod i ett kallgarage i Norrlands inland. Hela garaget var full med rök så man knappt såg bilen. Vet inte om han att och höll andan för att inte bli ihjälgasad.

Lars-Gunnar :shock:
JagRullar
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 27 feb 2019, 23:20

Re: Tyska bilar och motorer.

Inläggav peterhummel » 22 apr 2019, 01:45

Intressant läsning. Kruppmotorn du beskriver tycks vara lik den engelska Rootesdieseln, som gjordes i tre cylindrigt utförande. De satt i Commerlastbilarna, och var mycket väl ansedda. Kanske Kruppen lät något i den här stilen

https://www.youtube.com/watch?v=e0sLp7wvq60&t=7s

Jag hoppas få läsa mer om tyska mellankrigsbilar

Peter
peterhummel
 
Inlägg: 100
Blev medlem: 04 jul 2018, 08:15
Ort: Australien

Re: Tyska bilar och motorer.

Inläggav Malte. E » 22 apr 2019, 08:01

Replik till Peter Hummel.
Det enda gemensamma motorerna i Commerbilarna och Krupparna hade, var att de arbetade enligt tvåtaktprincipen.
Medan Commer hade en liggande motor under hyttgolvet, som laddades med luft från en roterande Roots-kompressor,
(en relativt modern historia), så hade Krupp kolvpumpar i form av de övre arbetskolvarna, och dessa motorer var
stående under en konventionell motorhuv. Huven hade dock "bulor" för att rymma motortoppen.
Det finns förmodligen ingen idag levande människa som hört en Krupp-Junkersmotor.
Jag hoppas kunna åstadkomma ytterligare ett inlägg där en sådan motor visas i genomskärning med "dragstängerna"
ner till vevaxeln
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Tyska bilar och motorer.

Inläggav peterhummel » 22 apr 2019, 09:43

Jovisst är det stora skillnader mellan motorerna, speciellt i överföringen av kraften till vevaxeln, och kompressormatningen, men de är ju båda tvåtakts motkolvsmotorer. Sätter in en länk till Wikipedia. Dessvärre är den på engelska, eftersom den svenska versionen är väldigt knaper på information. Notera speciellt Gobron-Brillies motor i en bil som satte världsrekord, med 150 km i timmen, år 1904. Var det så junkerdieseln såg ut (i princip,naturligtvis)?

https://en.wikipedia.org/wiki/Opposed-piston_engine

När jag tittar noga på G-Bs motor finner jag att den har ventiler, så den är ganska olik vad vi pratar om. Det jag fastnade för var vevstaksarrangemanget, var det något i stil med Junkers?

Peter
peterhummel
 
Inlägg: 100
Blev medlem: 04 jul 2018, 08:15
Ort: Australien

Re: Tyska bilar och motorer.

Inläggav peterhummel » 23 apr 2019, 09:39

Fann denna stationära Junkermotorn på Youtube. Börjar vi komma nära?

https://www.youtube.com/watch?v=ms3736m-NW8

Peter
peterhummel
 
Inlägg: 100
Blev medlem: 04 jul 2018, 08:15
Ort: Australien

Re: Tyska bilar och motorer.

Inläggav Malte. E » 23 apr 2019, 17:24

Ja det kan man nog gott säga !
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Tyska bilar och motorer.

Inläggav Malte. E » 25 apr 2019, 15:53

Kruppen U6832, med en klurig åkare som alltid lurade bilen att starta .Den var en 1936:a av typen LD3M. 1947 såldes
den efter att ha stått avställd hela kriget. Genomskärningsbilden visar motortypen, bild tagen ur "dieselmotorer för
bilar".
i mitt jobb passerade jag ofta Hedkärra Bilskrot. Någon gång stannade jag för att få se om det fanns något intressant.
Döm om min förvåning när jag kommer in på gården och det ståt TVÅ 30-talskruppar där. En röd och en grön, men av olika modeller. Den gröna kom från ett trafikföretag i Riddarhyttan som visat sig vara en fyndplats för veterangrejer.
Den hade tvåcylindrig motor.
den röda hade en mer komplicerad bakgrund, den var utseendemässigt lik bilen på fotot, men under huven satt en
Scania D620-moor med vidhängande växellåda. den var dessutom fyrhjulsdriven, sådana Krupp lär inte finnas, jag
tror att en Klöckner fått släppa till framaxel, kanske även fördelningsväxellåda. Den hade kommit från ett skogs-
åkeri i Nås.
"En smålänning" Var enligt skroten intresserad spekulant på bilarna. Vad blev det av dem? Jag vet inte, vid nästa besök
var den röda täckt med presseningar, den gröna demonterad och delvis inlastad i en container. Nya uppgifter: En"hallänning" var nu köpare och ämnade exportera dem till Holland.
Malte E.

002,.jpg
002,.jpg (221.64 KiB) Visad 19287 gånger


ritning.jpg
ritning.jpg (421.4 KiB) Visad 19287 gånger
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Tyska bilar och motorer.

Inläggav ankarback » 25 apr 2019, 17:11

Kul med lite motorhistoria! Vilken otroligt mysko konstruktion på motorn om man kollar på sista bilden.
Junkers gjorde ju både flygplan och motorer under kriget om det nu är samma företag och inte bara samma namn.

Denna måste vara något liknande lastbilarnas motorer. Det står iallafall gegenkolben diesel i rubriken :) Spännande med diesel i ett flygplan.
https://www.youtube.com/watch?v=MuvJIoUTA8k

/Johan
ankarback
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 14 maj 2017, 20:36
Ort: Huddinge

Re: Tyska bilar och motorer.

Inläggav Bo Norvinge » 25 apr 2019, 23:17

Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Tyska bilar och motorer.

Inläggav peterhummel » 26 apr 2019, 11:28

Fantastisk sprängskiss av motorn. Det tar nog ett tag att riktigt reda ut hur den verkligen fungerade, bland annat har den ju en kamaxel. Jag trodde den bara berodde av portar i cylinderloppen. Motkolvsmotorerna kommer tillbaka, åtminstone om man skall tro på denna länken.

https://www.youtube.com/watch?v=UF5j1DvC954

Peter
peterhummel
 
Inlägg: 100
Blev medlem: 04 jul 2018, 08:15
Ort: Australien

Re: Tyska bilar och motorer.

Inläggav Malte. E » 26 apr 2019, 16:39

Replik till Peter.
Du hade tänkt helt rätt !
Gasväxlingen sker via portar i cylinderväggen. Det finns ju en kamaxel, men dess
uppgift är, enligt boken där bilden hämtats, att driva matarpump-insprutningspump-
centrifugalregulator, två smörjoljepumpar . Samt indirekt via remmar vattenpump
generator och kompressor.
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Tyska bilar och motorer.

Inläggav peterhummel » 27 apr 2019, 10:24

Då hänger jag med i hur det fungerar. Innan du introducerade detta tidiga exemplet på en tvåtaktdiesel, trodde jag inte de skulle fungera utan kompressor på insugsidan. Jag har svårt att tänka mig att gasväxlingen kan bli effektiv utan hjälp, men de här gamla uppfinnarna visste tydligen vad de gjorde. Jag har en hel del erfarenhet av att köra tvåtakts dieslar från Detroit, men då talar vi ju om konventionella motorer, med kompessor och utblåsventiler
peterhummel
 
Inlägg: 100
Blev medlem: 04 jul 2018, 08:15
Ort: Australien

Re: Tyska bilar och motorer.

Inläggav Anders Ason » 27 apr 2019, 12:46

Det är mycket intressant att få en bredd och viss inblick i den stora variation som funnits under åren för att hitta tekniska lösningar och väldigt mycket har kommit från Forumets medlemmar.
Trevligt.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Tyska bilar och motorer.

Inläggav Per Thomson » 29 apr 2019, 11:46

peterhummel skrev:Fantastisk sprängskiss av motorn. Det tar nog ett tag att riktigt reda ut hur den verkligen fungerade, bland annat har den ju en kamaxel. Jag trodde den bara berodde av portar i cylinderloppen. Motkolvsmotorerna kommer tillbaka, åtminstone om man skall tro på denna länken.

https://www.youtube.com/watch?v=UF5j1DvC954

Peter

Det trodde man inte, kolla videon!
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Nästa

Återgå till Tyska lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster