Sida 1 av 3
Leyland Hippo
Postat:
12 apr 2014, 01:12
av tiptoppviking
- 11 HIPPO.JPG (135.53 KiB) Visad 33439 gånger
Leyland Hippo 6x4 dragbil tillverkade 1965 -71 med Leyland tippa sovhytt , en fin och kraftig bil
Re: Leyland Hippo
Postat:
12 apr 2014, 20:26
av Per Thomson
Observera triangeln på taket!
Misstänker att den har en Timken-boggi.
Föregångarna var av något östmärke, kanske Raba el något liknande?
Re: Leyland Hippo
Postat:
13 apr 2014, 00:45
av tiptoppviking
Boggie och alla bil var Leyland tillverkade, men den `Ergomatic ` hytt var tillverkade av G.K.N. Joseph Sankey LTD for Albion , Leyland , AEC och Vanaja , bak axelen var Leylands stor nav vaxel typ samma av `Beaver` 4x2, MVH Alan.
Re: Leyland Hippo
Postat:
13 apr 2014, 09:14
av Bo Norvinge
När man tippade hytten satt förarplatsen kvar på chassit.
Re: Leyland Hippo
Postat:
13 apr 2014, 10:52
av herrstina-
Bo Norvinge skrev:När man tippade hytten satt förarplatsen kvar på chassit.
En udda lösning, man slipper dra alla kablar och ledningar upp i hytten. Problemet måste vara att isolera bort motorljudet.Finns det bilder på det hela?
Stina.
Re: Leyland Hippo
Postat:
13 apr 2014, 13:39
av Bo Norvinge
Några bilder ur broschyr.
Hytten hette Ergomatic.
- Fågelperspektiv.jpg (82.46 KiB) Visad 33341 gånger
- Tippad hytt.jpg (69.43 KiB) Visad 33341 gånger
- Lättåtkommlig motor.jpg (85.77 KiB) Visad 33341 gånger
- Även motorlucka.jpg (84.94 KiB) Visad 33341 gånger
Notera att en motorlycka a la LB76 ändå finns.
Re: Leyland Hippo
Postat:
13 apr 2014, 14:56
av herrstina-
Ett något annorlunda koncept! När den lanserades 1964 var det långt från alla tillverkare som hade fällbar hytt, kan det inte ha varit så att hytten först varit avsedd för fast montage och i sista minuten konverterats med gångjärn? Det skulle kunna förklara både den annorlunda lösningen med förarplatsen och den invändiga luckan för daglig tillsyn.
I vilket fall som helst verkade lösningen fungera, hytten användes fram till 1981, om förarplatslösningen var samma under resans gång är okänt.
Stina.
Re: Leyland Hippo
Postat:
13 apr 2014, 16:38
av bma.finland
var nog först fastmonterad ,sedan sådan ,sista åren helt tippbar om jag förstått rätt
Re: Leyland Hippo
Postat:
14 apr 2014, 00:59
av tiptoppviking
Bo Norvinge skrev:Några bilder ur broschyr.
- 1111HIPPO.JPG (145.18 KiB) Visad 33293 gånger
Hytten hette Ergomatic.
Bilagan Fågelperspektiv.jpg finns inte längre
Bilagan Tippad hytt.jpg finns inte längre
Bilagan Lättåtkommlig motor.jpg finns inte längre
Bilagan Även motorlucka.jpg finns inte längre
Notera att en motorlycka a la LB76 ändå finns.
Notera dessa ar forsta typ av Ergomatic med snabbe tippa , och var inte sakerhet , dod forare mmm ! senare kom starke system
- 111HIPPO.JPG (96.33 KiB) Visad 33293 gånger
- 111HIPPO.JPG (96.33 KiB) Visad 33293 gånger
6x2 ocksa tillverkade
Re: Leyland Hippo
Postat:
14 apr 2014, 09:37
av Per Thomson
Bra bilder på boggin, tack!
Även fast den är tillverkad av Leyland så är den av typ Timken med en ofjädrad central balansaxel och lasten överförs till hjulaxlarna med endast ett fjäderpaket per sida.
I sammanhanget kan nämnas att Scania-Vabis första tandemdrivna boggibilar efter kriget hade Leylandboggier. En ägdes av Stora Kopparbergs Bergslags AB och användes internt inom Domnarvet och den andra av SCA. SCA-bilen som användes externt fick förses med modifierade fälgar för att klara bredden inom 235 cm. Leylandboggierna var en besvikelse då de inte höll. Tror att Malte E har beskrivit detta på annan plats här på forumet. Först 1957 kom S-V med en egen tandemboggi (Myrsloken).
Re: Leyland Hippo
Postat:
14 apr 2014, 11:51
av Reid Hulting
Den boggien var väl helt eller delvis tillverkad med licens från Timken. Scania började tillverka en egen tandemboggie 1969 till årsmodell 1970, men även den med fast balansaxel.
1969 var också sista året som det levererades tandemboggier av den typ som kom till "myrsloken", men -69 satt de i militärens stridsvagnsdragare 8511, SCANIA LT110 S42.
Reid.
Re: Leyland Hippo
Postat:
14 apr 2014, 17:45
av Per Thomson
Tack Reid för klarheter om Timken!
Återkopplar till mitt inlägg om Leyland-boggier:
Det var nog mer S-V återförsäljarna Bil o Buss förtjänst att såväl SCA som bergslagsbolaget fick sina önskemål uppfyllda, mindre S-V:s. S-V hade antagligen fullt upp att klara efterfrågan av befintliga modeller under den högkonjunktur som kom att råda lång tid efter ww2. Ingenjörsresurserna koncentrerades säkert på att effektivisera produktionen framför att ta fram nya konstruktioner.
Andra bilmärken, kanske främst med USA anknytning, insåg tidigt att tandemdrift måste till för att klara den stigande efterfrågan på bilar som kunde klara större lastförmåga.
Det som höll tillbaks våra svenska lastbilstillverkare förutom problem med produktionskapaciteten var nog våra vägars dåliga bärighet som inte, i vart fall på papperet, medgav några högre lastvikter. I praktiken blev det ändå betydande lastvikter och det svenska stålet fick bevisa sin styrka. Helt smärtfritt gick det dock inte och det var därför de största och mest transportintensiva företagen i Sverige efterfrågade tandemdrivna boggier.
Re: Leyland Hippo
Postat:
15 apr 2014, 01:06
av tiptoppviking
Re: Leyland Hippo
Postat:
16 apr 2014, 08:27
av Per Thomson
Intressanta bilder tiptoppviking!
Vad hände med företaget Leyland och hur sent fanns deras lastbilar på marknaden?
Re: Leyland Hippo
Postat:
16 apr 2014, 09:46
av herrstina-
Leyland ingår i DAF som ingår i PACCARgruppen. I den gamla Leylandfabriken tillverkas bla. alla högerstyrda Dafodiller.
Stina.