Sida 1 av 1

Bedford J3

InläggPostat: 15 nov 2013, 20:31
av Anders Roger Larsson
Mest ett test för att prova den nya bilduppladdningsfunktionen.

Det visade sig att den andra bilden (reg.beviset) kom överst då den blev uppladdat som nummer två. Måste man ladda upp den bilden man avser vara överst, sist? För flytta bilder själv går inte?

(Diskutera även den lilla lastbilen också)

lvbedford-000-s560006.jpg
lvbedford-000-s560006.jpg (125.97 KiB) Visad 27996 gånger

lvbedford-000-s560006reg.jpg
lvbedford-000-s560006reg.jpg (82.79 KiB) Visad 27996 gånger

Re: Bedford J3

InläggPostat: 15 nov 2013, 22:28
av Per Thomson
Festlig hytt!
Var det den här bildordningen du avsåg?

Man kan i efterhand utnyttja ändra funktionen och placera bilderna rätt genom att utnyttja knappen "Placer inom inlägget". Skulle det ändå bli fel kan man flytta kodsträngen i inlägget genom att "klippa och klistra". Ett tips är att man placerar markören någon rad under texten innan man klickar på knappen. Det gör man även mellan bildinsättningarna så att dessa kommer på separata rader. Om man gör detta mellan varje bilduppladdning kommer bilderna i rätt ordning från början. Med denna bildplacering försvinner också den tråkiga bilage-inramningen.

BildPlacering2.jpg
BildPlacering2.jpg (92.26 KiB) Visad 27977 gånger

Re: Bedford J3

InläggPostat: 15 nov 2013, 22:40
av Anders Roger Larsson
Ja, det var så jag hade tänkt, ja!

Re: Bedford J3

InläggPostat: 16 nov 2013, 08:26
av Per Thomson
Det ser faktiskt ut som om det är originalhytten som man har förlängt.
Förmodligen en kommunal eller televerksbil.

Re: Bedford J3

InläggPostat: 16 nov 2013, 09:43
av Bo Norvinge
Dubbelhytter på åkarbilar ser ut att ha förekommit i större utsträckning i Stockholmsområdet än i övriga landet.
Det ska ju ha varit en slags affärsidé. Kommun-, energi- eller vägverk anlitade bil till någon arbetsplats. Åkaren kunde erbjuda transport av gubbarna till arbetsplatsen och dessutom använda hytten som rastplats. På så sätt så "krävde" gubbarna just den bilen vid nästa "upphandling".
Vad är era erfarenheter, ni som faktiskt var med, vilket jag inte var.

Re: Bedford J3

InläggPostat: 16 nov 2013, 10:10
av Anders Roger Larsson
Bo Norvinge skrev:Dubbelhytter på åkarbilar ser ut att ha förekommit i större utsträckning i Stockholmsområdet än i övriga landet.
Det ska ju ha varit en slags affärsidé. Kommun-, energi- eller vägverk anlitade bil till någon arbetsplats. Åkaren kunde erbjuda transport av gubbarna till arbetsplatsen och dessutom använda hytten som rastplats. På så sätt så "krävde" gubbarna just den bilen vid nästa "upphandling".
Vad är era erfarenheter, ni som faktiskt var med, vilket jag inte var.


Detta med Stockholm i det här sammanhanget har jag inte tänkt på. Möjligt att det är så men kanske beroende mest på att Stockholm är stort?, jag har massor med bilder på mindre lastbilar med förlängd hytt, mest då GM-produkter. Min erfarenhet är nog att de flesta sådana specialbyggen ägdes av kommunen/staden eller kommunala företag. Att en enskild åkare skulle köpa en bil med ovanstående "baktanke" förefaller inte troligt tror jag.

En annan anledning till dessa dubbelhytter var ju att det gick åt mer folk "förr i världen". När det gick åt sex gubbar förr, går det åt två idag. Och när det var två gubbar är det en i dag. Minns själv i vår kommun långt in på 1970-talet att varje inhyrd åkare ofta hade en kommungubbe med spade med sig som medhjälpare - så är det inte idag.

Re: Bedford J3

InläggPostat: 16 nov 2013, 13:22
av Reid Hulting
Bilen på fotot tillhörde J.E. Janssons åkeri i Stockholm, ett av de större åkerierna i stan med en mängd bilar som gick åt Stockholms stad. Hade ett flertal dubbelhyttade Volvo starke, ofta med en asfaltshink hängande under flaköverhänget i bak. Det finns väl en tråd här på forumet har jag för mig, bl.a. med bilder på ett flertal Volvo bilar i Sergelgropen, tillhörande detta åkeri. Det var ett gammalt åkeri som började med häst och vagn i kommunkörningar. Kommer just nu inte ihåg vad det blev av åkeriet. Men om jag inte minns fel så är väl Kyl & Frysexpressen, som f.ö. sist jag såg håller till nere vid G-terminalen i Årsta, en gren från tidigare J.E. Janssons åkeri, vars åkerifärger var grönt, brunt och gult.

Reid.

Re: Bedford J3

InläggPostat: 16 nov 2013, 13:46
av Anders Roger Larsson
Reid Hulting skrev:Bilen på fotot tillhörde J.E. Janssons åkeri i Stockholm, ett av de större åkerierna i stan med en mängd bilar som gick åt Stockholms stad. Hade ett flertal dubbelhyttade Volvo starke, ofta med en asfaltshink hängande under flaköverhänget i bak. Det finns väl en tråd här på forumet har jag för mig, bl.a. med bilder på ett flertal Volvo bilar i Sergelgropen, tillhörande detta åkeri. Det var ett gammalt åkeri som började med häst och vagn i kommunkörningar. Kommer just nu inte ihåg vad det blev av åkeriet. Men om jag inte minns fel så är väl Kyl & Frysexpressen, som f.ö. sist jag såg håller till nere vid G-terminalen i Årsta, en gren från tidigare J.E. Janssons åkeri, vars åkerifärger var grönt, brunt och gult.

Reid.


Ja att enskilda åkare köpte sådan bilar efter att ha vunnit upphandlingar är ju en sak. Har nog bilder på dubbelhyttade Volvo med. Fö så var det väl inte "så noga" längre tillbaka när det gällde upphandlingar? hade man en åkare som man var nöjd med gick det kanske före ett ev lågt pris? långt fjärran från i dag då hela EU kan lägga anbud.

Re: Bedford J3

InläggPostat: 16 nov 2013, 14:10
av Reid Hulting
Jo det var nog så att åkaren fick jobb för att han redan investerat i specifikt fordon.
Och som sagt, det där med upphandling förr gick väl till på lite olika sätt :roll: :twisted: .
Jag minns en av gångerna när ett åkeri jag körde lokalt med tippbilar åt hade firmafest, så var en av Stockholms Gatukontor´s beställare med och hade kul.

Reid.

Re: Bedford J3

InläggPostat: 18 nov 2013, 12:32
av Per Thomson
Vi förfasar oss över sydligare medlemmar i EU och korruptionen i dessa länder, men jag vet inte om vi är så mycket bättre här. Skönt i vart fall att vi har en press från vissa lokaltidningar och program so Uppdrag granskning.

Asfaltskandalerna i somras som visar hur tafatt Trafikverket förlitar sig på olika NCC-bolag ser inte bra ut. När sådan affärsuppgörelser får förekomma blir jag ytterst misstänksam.

Förlåt, detta var kanske lite väl utanför ämnet (OT).