Bo Norvinge skrev:Dubbelhytter på åkarbilar ser ut att ha förekommit i större utsträckning i Stockholmsområdet än i övriga landet.
Det ska ju ha varit en slags affärsidé. Kommun-, energi- eller vägverk anlitade bil till någon arbetsplats. Åkaren kunde erbjuda transport av gubbarna till arbetsplatsen och dessutom använda hytten som rastplats. På så sätt så "krävde" gubbarna just den bilen vid nästa "upphandling".
Vad är era erfarenheter, ni som faktiskt var med, vilket jag inte var.
Detta med Stockholm i det här sammanhanget har jag inte tänkt på. Möjligt att det är så men kanske beroende mest på att Stockholm är stort?, jag har massor med bilder på mindre lastbilar med förlängd hytt, mest då GM-produkter. Min erfarenhet är nog att de flesta sådana specialbyggen ägdes av kommunen/staden eller kommunala företag. Att en enskild åkare skulle köpa en bil med ovanstående "baktanke" förefaller inte troligt tror jag.
En annan anledning till dessa dubbelhytter var ju att det gick åt mer folk "förr i världen". När det gick åt sex gubbar förr, går det åt två idag. Och när det var två gubbar är det en i dag. Minns själv i vår kommun långt in på 1970-talet att varje inhyrd åkare ofta hade en kommungubbe med spade med sig som medhjälpare - så är det inte idag.