Sida 3 av 3

Re: mina engelsmän

InläggPostat: 13 nov 2013, 20:58
av bma.finland
img381.jpg
img381.jpg (156.83 KiB) Visad 26953 gånger

FODEN SPUTNIC/SPACESCHIP /MICKEY MOUSE ,8 legger laddar portland ,somewhere ,troligen framdrivs den med en GARDNER LX 150 eller LXB 180 spis häls b

Re: mina engelsmän

InläggPostat: 15 jan 2014, 22:24
av bma.finland
img388.jpg
img388.jpg (162.63 KiB) Visad 26801 gånger

leyland roadtrain T45 leyland tl12 och cummins motorer lanserad ca80 utgick när daf köpte leyland

Re: mina engelsmän

InläggPostat: 19 jan 2014, 14:14
av bma.finland
img687.jpg
img687.jpg (196.58 KiB) Visad 26756 gånger

ATKINGSON med hytt från KRUPP gjord för continental trafik och möjligen med tanke på export till kontinentten

Re: mina engelsmän

InläggPostat: 10 feb 2016, 17:50
av bma.finland
EPSON408.JPG
EPSON408.JPG (96.43 KiB) Visad 25153 gånger

scammell crusander ,oftast med rolls-royce eller detroit som motor

Re: mina engelsmän

InläggPostat: 21 jan 2017, 14:18
av bma.finland
img648.jpg
img648.jpg (118.52 KiB) Visad 23164 gånger

Scammell Handyman 55-60 innan Michelotti hytten

Re: mina engelsmän

InläggPostat: 21 jan 2017, 19:41
av Per Thomson
Intressant lastförankring av silltunnorna eller vad det nu kan vara för innehåll. Att denna boggityp (trailern) togs fram och godkändes måste måste ha varit en lucka i bestämmelserna som utnyttjades. I Sverige kunde den ses på flera maskintrailers men den fick ingen högre godkänd lastförmåga än en enkelaxel annat än om man inte hade dispens för den aktuella transporten. Lastbilcentralen i Avesta hade en sådan maskintrailer som Ove släpat runt med en hel del. Den gamla typen av försvarets tungtrailers hade dubbel sådan axeluppsättning, alltså såg det sett från sidan ut som en konventionell boggi men den innehöll dubbla antalet hjul.

Re: mina engelsmän

InläggPostat: 21 jan 2018, 10:33
av Kjell T
Eventuell punktering på inre trailerhjulet kan inte ha varit riktigt enkelt att fixa?

Re: mina engelsmän

InläggPostat: 21 jan 2018, 12:06
av Per Thomson
Kjell T skrev:Eventuell punktering på inre trailerhjulet kan inte ha varit riktigt enkelt att fixa?

Tänk dig då om det är dubbelt så många hjul! :cry:

Re: mina engelsmän

InläggPostat: 15 feb 2018, 22:56
av Bo Norvinge
Kjell T skrev:Eventuell punktering på inre trailerhjulet kan inte ha varit riktigt enkelt att fixa?


Hittade denna film från DAF.
https://www.youtube.com/watch?v=jUUx7hm88e0
Där ser man lösningen 1,41 in i filmen.
Lite andra smarta lösningar för sin tid också.

Re: mina engelsmän

InläggPostat: 16 feb 2018, 09:57
av Anders Ason
Intressant film och lösning på de dubbla hjulen. De tycks även ha löst överföringen till bromssystemet också.

Här en annan lösning med tryckluft till trailern och en omvandlare så bromsarna är hydrauliska. Samtliga sex axlar med 24 hjul tvångsstyrda.
Trailern (ink. ursprunglig dragbil F.W.D.) finns i dag intakt hos en maskinsamlare utanför Linköping och grävmaskinen hos den kände Klas Nilsson i Skyttorp.


LE_012 (Medium).jpg
LE_012 (Medium).jpg (118.51 KiB) Visad 20846 gånger

Re: mina engelsmän

InläggPostat: 16 feb 2018, 11:00
av herrstina-
Bo Norvinge skrev:
Kjell T skrev:Eventuell punktering på inre trailerhjulet kan inte ha varit riktigt enkelt att fixa?


Hittade denna film från DAF.
https://www.youtube.com/watch?v=jUUx7hm88e0
Där ser man lösningen 1,41 in i filmen.
Lite andra smarta lösningar för sin tid också.


Fiffig kille den där Van Doorn. o mitt i allt kommer Prins Bertil åkandes i en Imperial, 7,22 in i filmen.

Stina.