Bedford

Re: Bedford

Inläggav Reid Hulting » 14 dec 2011, 06:52

Eller så påverkas sömnen av internet :roll: :D .
Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2410
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Bedford

Inläggav herrstina- » 14 dec 2011, 09:19

Karossen är byggd i Larvik, Norge. Bagageluckorna är ganska säkert original, vi hade bussar med Larvikkarosser från den här tiden och dom hade samma lösning.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Bedford

Inläggav carlevert » 28 dec 2011, 20:53

Bedford SS
Det man reagerar på är att verkar bara finnas ett axelavstånd 2946 mm.
Kanske de hade ett separat blad och beteckning för varje axelavstånd.
Om man tittar på besiktningsinstrumentet för Bedforden som gick som virkesbil
så har den samma totalvikt, hästkrafter och däckdimension men 396 cm axelavstånd
och så har den beteckningen SL
Bild
Bild
Bild
carlevert
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 28 dec 2008, 13:08

Re: Bedford

Inläggav Stellan » 28 dec 2011, 21:14

Den här typen av broschyrer kan man ju inte annat än älska, de känns så levande på något sätt. Kanske det kan ha något att göra med att katalogerna för leksakslastbilar såg ungefär samma ut när man var pojk? Jättekul att du vill visa dem carlevert, jag och många med mig är väldigt tacksamma att få ta del av dem. :D

Du har väl ingen bild eller beskrivning av hur de ser ut invändigt, eller information om hur de var att ta sig in och ut av hytten? De ser väldigt små och obekväma ut, men man kanske lurar sig lite på dimensionerna på bilden. :?

Det står ju i texten att de var idealiska som trailerdragare, så det kanske är den de vill visa måtten på och har andra info.blad för de andra modellerna som du antar. Ser med spänning fram mot mer information om de här bilarna :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Bedford

Inläggav Anders » 28 dec 2011, 21:54

Jag håller med!
Älskar de här broschyrerna från 50-talet! :D
Verkligen roligt att du lägger upp dem!

Köpte inte Vattenfall ett gäng fyrhjulsdrivna Bedford och satte BeGe-hytter på dem? Vill minnas att jag sett en sån bild i ett gammalt nummer av Trailer.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Bedford

Inläggav färingsösoljeätare » 29 dec 2011, 01:58

:arrow:
Senast redigerad av färingsösoljeätare 29 maj 2012, 01:23, redigerad totalt 2 gånger.
färingsösoljeätare
 
Inlägg: 404
Blev medlem: 31 aug 2011, 15:17

Re: Bedford

Inläggav faun v12 » 29 dec 2011, 21:19

Televerket köpte ett gäng Bedford med Svenska hytter. :)
faun v12
 
Inlägg: 337
Blev medlem: 01 aug 2010, 17:51
Ort: Degerfors

Re: Bedford

Inläggav carlevert » 28 jan 2012, 22:20

Bild
Bild
Bild

Stellan: Här ser du hur man kliver in hytten på en Bedford.

Faun V12: Bedfordarna med svenska hytter, var ganska säkert BeGe, vet att jag har sett bilder på sådana.
carlevert
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 28 dec 2008, 13:08

Re: Bedford

Inläggav Stellan » 28 jan 2012, 22:46

Kompisens pappa hade några Bedfordar av den understa typen när jag var pojk, så den har jag svaga minnen av hur man kommer in och ut ur... även att man öppnade sidoluckorna för service och reparationen. Fanns det luckor fram som Scanias LB-modeller hade på -60 talet så att det gick att komma åt vattenpump och annat framifrån?

Den jag var nyfiken på hur akrobatiken gick till är den runda modellen som kallas "Bedford SS ", det verkar lite som om det gick till ungefär som på Lb76:orna att man trampade på hjulnavet. Men det verkar inte som om Bedford hade några speciella handtag monterade för att hålla sig i vid in och utstigning, det verkar ju nästan som om de rekomenderade att ta tag i ratten och häva sig in :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Bedford

Inläggav Bo Norvinge » 28 jan 2012, 23:00

Stellan skrev:Kompisens pappa hade några Bedfordar av den understa typen när jag var pojk, så den har jag svaga minnen av hur man kommer in och ut ur... även att man öppnade sidoluckorna för service och reparationen. Fanns det luckor fram som Scanias LB-modeller hade på -60 talet så att det gick att komma åt vattenpump och annat framifrån?
/Stellan


Jag är nästan 100 på att det inte fanns någon form av lucka fram. Motorn sitter rätt långt bak, inte som Volvo och Scania där motorn sitter bakom grillen. Det var passagerarsoffa för två medåkande. Personen i mitten satt på motorn och det var i princip genomgång genom hytten, alltså plant golv framtill.
Jag åkte med några av Transport AB Framåts (ASG) Bedfordar. Det var till och med en med den gamla bruna färgen.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Bedford

Inläggav Stellan » 28 jan 2012, 23:08

Måste de åla sig in bakifrån för att nå vattenpumpen och fläktremmar då? Att göra en större motorrenovering eller byta motror måste ha varit ett elände på de bilarna då? Underliga människor de där engelsmännen :wink:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Bedford

Inläggav Bo Norvinge » 28 jan 2012, 23:19

Stellan skrev:Måste de åla sig in bakifrån för att nå vattenpumpen och fläktremmar då? Att göra en större motorrenovering eller byta motror måste ha varit ett elände på de bilarna då? Underliga människor de där engelsmännen :wink:

/Stellan


Garanterat en lucka under soffan och en liten Perkins stor som en utombordare...
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Bedford

Inläggav herrstina- » 28 jan 2012, 23:23

Motorn plockades neråt, alltså framaxel bort och lyfta bilen. När det gäller vattenpumpen lär den få plockas bort underifrån, jag tror där fanns en tropikkåpa runt fläkten, plockades den bort bör det bli hyffsat att komma åt pumpen.

Det finns konstiga människor överallt, det fanns ett gäng i Sverige som tyckte det var lämpligt att ha expansionskärlet i sovrummet, deras ättlingar anser idag 2012 att det är lämpligt att lyfta hytten för att fylla på kylvätska.
Ett annat gäng tycker inte att man ska fylla kylaren med vattenkanna, för sånt ska man ha pumpar och annan specialutrustning, dom var visst också svenskar.

När det gäller vilket som är underligast är det fritt för personlig tolkning.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Bedford

Inläggav Stellan » 28 jan 2012, 23:35

Det måste ha varit ett elände att behöva ta loss framaxeln och lyfta bilen vid ett motorbyte, men att ha expansionskärlet i sovrummet var ju som sagt ingen större hit heller. Men det var väl bara -71:orna som hade det? Hur som helst så var det högst irriterande att släpa upp vattenkannan i flera etapper upp i hytten, och söla i bästa sängkläderna. :?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Bedford

Inläggav herrstina- » 28 jan 2012, 23:44

Stellan skrev:Det måste ha varit ett elände att behöva ta loss framaxeln och lyfta bilen vid ett motorbyte, men att ha expansionskärlet i sovrummet var ju som sagt ingen större hit heller. Men det var väl bara -71:orna som hade det? Hur som helst så var det högst irriterande att släpa upp vattenkannan i flera etapper upp i hytten, och söla i bästa sängkläderna. :?

/Stellan


Det kom på Alphyddan sedan vet jag inte exakt när dom kom på bättre tankar. Jag kan ju tänka mig vad föraren tänker när tempen börjar stiga och vattnet plötsligt sprutar i hela hytten. För bilar kokte väl även på den tiden?

Undrar hur man tänkte när man valde placering, det är ju logiskt att ha kärlet högt, men det kunde ja suttit på utsidan.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

FöregåendeNästa

Återgå till Engelska lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster