Sida 1 av 1

Scammell och Thornycroft...

InläggPostat: 06 dec 2011, 21:25
av Fredrik Klint
Två betydligt mer ovanliga märken som såldes i fåtal i Sverige, eller togs sannolikt in på egen hand.
De som är reggade på 40-talet kan mycket väl vara begagnade krigsfordon.

Scammel

1946: 1st
1947: 1st
1948: 1st
1949: 1st
1951: 3st
1952: 1st
1953: 1st
1954: 3st
1958: 1st
1961: 1st
1962: 1st
Tyvärr saknas det minst två bilar, de som Sellbergs köpte 1967. Dessa verkar ha hamnat under "Ej specificerat" vilket är 31st lastbilar just detta år.


Thornycroft

1953: 5st
1954: 3st
1955: 6st

Re: Scammell och Thornycroft...

InläggPostat: 10 dec 2011, 04:01
av Lars-Gunnar
Vattenfall var en köpare av Tornycroft då de byggde kraftverket i Jämtland. Vad det hette vet jag inte men kanske Thomas vet?

Finns en bild på den på http://bildarkivet.jamtli.com/default.aspx

Lars-Gunnar :)

Re: Scammell och Thornycroft...

InläggPostat: 10 dec 2011, 19:17
av Thomas Almen
Den var väl med på flera anläggen, men främst Stadsforsen, i Bispgården. Kraftverken ligger ganska tätt i Inälvsdalen, förlåt Indalsälven. Från Järpen till Bergeforsen kan jag påminna mig 9 st. En sträcka på ca 20 mil.

Re: Scammell och Thornycroft...

InläggPostat: 10 dec 2011, 19:50
av Sudde52
Thomas Almen skrev:Den var väl med på flera anläggen, men främst Stadsforsen, i Bispgården. Kraftverken ligger ganska tätt i Inälvsdalen, förlåt Indalsälven. Från Järpen till Bergeforsen kan jag påminna mig 9 st. En sträcka på ca 20 mil.

Inälvsdalen!! Den va bra :lol:

Re: Scammell och Thornycroft...

InläggPostat: 11 dec 2011, 21:12
av faun v12
Thornycroften Lars- Gunnar syftar på är med all sanolikhet Krångede -krafts bil, ett kraftbolag som ägdes av Stockholms stad. Bilen byggdes i mitten av 1930-talet och var en av 2 lastbilar kraftverket ägde,den andra var en Tdaholm torpedbyggd boggi-bil.

Re: Scammell och Thornycroft...

InläggPostat: 11 dec 2011, 21:19
av Anders
Har inte dessa bilar funnits med här? Eller var det i klassiska lastbilar?
Vet att jag sett bilder av dem.

Anders

Re: Scammell och Thornycroft...

InläggPostat: 11 dec 2011, 22:58
av Lars-Gunnar
faun v12 skrev:Thornycroften Lars- Gunnar syftar på är med all sanolikhet Krångede -krafts bil, ett kraftbolag som ägdes av Stockholms stad. Bilen byggdes i mitten av 1930-talet och var en av 2 lastbilar kraftverket ägde,den andra var en Tdaholm torpedbyggd boggi-bil.


Jo, du har rätt faun v12. Jag kikade i bildbanken igen och det var Krångede det gällde. Det måste ha varit tungt för det var grusväg och så hade trailern massiva gummihjul alltså utan luft och bara gummiskodd. På bilden ser man en bil som skjuter på men det går inte se om det är en Scania-Vabis eller Tidaholmare men jag lutar mest åt den senare. Tidigt på 30-talet hade vägföreningarna Tidaholmare i tjänst. Det var nog en mycket kraftig och bra lastbil för den tiden. Om bara märket överlevt.....

Lars-Gunnar :)

Re: Scammell och Thornycroft...

InläggPostat: 24 feb 2012, 18:11
av S-V L44
Jag tror att bilen som finns i denna HIAB-annons införd i Lastbilen Nr 1-1952 förmodligen är en Thornycroft.
Det är en hel del detaljer på bilen som talar för detta, men jag är inte helt säker. Det är också svårt att avgöra om bilderna är tagna i Sverige.
Den som vill spekulera kring bilderna eller som vet mer får gärna skriva.

Hiab - Annons Lastbilen Nr 1-1952 - LR.JPG
Hiab - Annons Lastbilen Nr 1-1952 - LR.JPG (201.35 KiB) Visad 32636 gånger

// Kjell N

Re: Scammell och Thornycroft...

InläggPostat: 27 feb 2012, 01:23
av Lars-Gunnar
Det måste vara från England för där körde de med treaxlad släpvagn som drogs av en AEC eller annat märke. Alltså bilen hade ingen last utan drog bara släpvagnen. Hade det varit i Sverige hade man använt lyftkrok men dessa herrar kör med bara händerna och så har de keps vilket inte var arbetsmössan i vårt land.

Lars-Gunnar :)

Re: Scammell och Thornycroft...

InläggPostat: 29 feb 2012, 15:26
av Anders
Jag är ju alls icke någon kännare av engelska lastbilar :oops: men min spontana reaktion hade nog varit att det var en AEC på bilden?
Hade varit roligt att få veta vad det är som talar för Thornycroft, alltid bra att få lära sig något nytt :)

Anders

Re: Scammell och Thornycroft...

InläggPostat: 04 mar 2012, 01:54
av Lars-Gunnar
Denna frambyggda lastbil är ingen Tornycroft utan en AEC som var 4-hjulsdriven. SJ hade någon liknande modell som drog vagnbjörnar. S-V 44 säger förmodligen så det betyder att han själv är osäker om märket.

Lars-Gunnar :)

Re: Scammell och Thornycroft...

InläggPostat: 30 sep 2015, 23:30
av S-V L44
Jag har noterat att Svenska BP hade åtminstone en, kanske flera, Bedford-Scammell dragbil med "specialkoppling" sannolikt liknande en av dessa avbildade.

IMG_5807 - Bedford SAG - 1952 - Ch # 8135 - Med Scarab för 14350 kg Totalvikt - 02.JPG
IMG_5807 - Bedford SAG - 1952 - Ch # 8135 - Med Scarab för 14350 kg Totalvikt - 02.JPG (195.52 KiB) Visad 29567 gånger

IMG_5832 - Scammel - 1956 - Ch # 8352-6-834 - Med Scarab för 6 ton.JPG
IMG_5832 - Scammel - 1956 - Ch # 8352-6-834 - Med Scarab för 6 ton.JPG (154.89 KiB) Visad 29567 gånger

Svenska BP:s Bedford-Scammell var av 1942-års modell och först inregistrerad i Göteborgs- och Bohus län (troligen 1946) innan den 1948 hamnade i Helsingborg.

Vilka andra företag i Sverige hade dragbilar försedda med en s.k. Scarab-koppling eller Scammel Automatic Coupling Gear?
SJ, Svenska Lastbil AB, ...........?
Någon som vet?
Finns det några bilder på svenska ekipage med denna specialkoppling?

// Kjell N

Re: Scammell och Thornycroft...

InläggPostat: 01 okt 2015, 07:47
av Malte. E
Scammell.

Även Kooperativa Förbundet använde ett antal av dessa fordon, i varje fall vid lagret i Västerås. Kanske på
fler orter. Upplägget var att chauffören återkom till lagret med en tom trailer, ställde av denna mot lastkajen
och kopplade en färdiglastad trailer som drogs iväg för lossning vid butikerna. Dessa var avsevärt fler till antalet
förr. När denna trailer var lossad och tom, åter till lagret för att byta till en trailer som lagerpersonalen hade
lastat, och förloppet upprepades.
Malte E.