Statistik registrerade Austin & Morris i Sverige...

Re: Statistik registrerade Austin & Morris i Sverige...

Inläggav färingsösoljeätare » 10 dec 2011, 15:52

:arrow:
Senast redigerad av färingsösoljeätare 28 maj 2012, 17:13, redigerad totalt 1 gång.
färingsösoljeätare
 
Inlägg: 404
Blev medlem: 31 aug 2011, 15:17

Re: Statistik registrerade Austin & Morris i Sverige...

Inläggav Stellan » 10 dec 2011, 15:57

Jag tror nog att vi förstår ändå. Det viktiga är ju inte att allt blir rätt, utan att det blir något alls :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Statistik registrerade Austin & Morris i Sverige...

Inläggav Lars-Gunnar » 11 dec 2011, 03:09

Reid Hulting skrev:BMC Austin/Morris 850, alltså den minsta hundkojan fanns ju som lätt lastbil i form av skåpbil och pic-up med ett axelavstånd som var lite längre än hundkojan. Så BMC har haft ett brett sortiment av lastbilar.
Reid.


Lätta lastbilar isåfall eller hur? Visst är det skillnad på lastbilar och lastbilar? Tycker det är viktigt att vi skiljer på detta. Om en Pickup är mycket mindre än en riktig lastbil så är de väl att hänföra till Pickuper och inte lastbil?

Annars blir det som i USA, deras små eller halvstora pickuper benämns Truck liksom en klass-8 lastbil kallas för Truck. Lite förvirrande minst sagt.

Lars-Gunnar :wink:
Lars-Gunnar
 

Re: Statistik registrerade Austin & Morris i Sverige...

Inläggav färingsösoljeätare » 11 dec 2011, 15:30

:arrow:
Senast redigerad av färingsösoljeätare 28 maj 2012, 17:14, redigerad totalt 1 gång.
färingsösoljeätare
 
Inlägg: 404
Blev medlem: 31 aug 2011, 15:17

Re: Statistik registrerade Austin & Morris i Sverige...

Inläggav Lars-Gunnar » 11 dec 2011, 23:09

färingsösoljeätare skrev:tja totalvikter runt 10 ton mellan 55- 65 som störst


Nu förstår jag inte?? Pratar du om GMC:s truckar i USA?

Lars-Gunnar :?
Lars-Gunnar
 

Re: Statistik registrerade Austin & Morris i Sverige...

Inläggav färingsösoljeätare » 11 dec 2011, 23:48

:arrow:
Senast redigerad av färingsösoljeätare 28 maj 2012, 17:15, redigerad totalt 1 gång.
färingsösoljeätare
 
Inlägg: 404
Blev medlem: 31 aug 2011, 15:17

Re: Statistik registrerade Austin & Morris i Sverige...

Inläggav färingsösoljeätare » 11 dec 2011, 23:57

:arrow:
Senast redigerad av färingsösoljeätare 28 maj 2012, 17:16, redigerad totalt 1 gång.
färingsösoljeätare
 
Inlägg: 404
Blev medlem: 31 aug 2011, 15:17

Re: Statistik registrerade Austin & Morris i Sverige...

Inläggav färingsösoljeätare » 12 dec 2011, 00:01

:arrow:
Senast redigerad av färingsösoljeätare 28 maj 2012, 17:16, redigerad totalt 1 gång.
färingsösoljeätare
 
Inlägg: 404
Blev medlem: 31 aug 2011, 15:17

Re: Statistik registrerade Austin & Morris i Sverige...

Inläggav färingsösoljeätare » 12 dec 2011, 00:05

:arrow:
Senast redigerad av färingsösoljeätare 28 maj 2012, 17:17, redigerad totalt 1 gång.
färingsösoljeätare
 
Inlägg: 404
Blev medlem: 31 aug 2011, 15:17

Re: Statistik registrerade Austin & Morris i Sverige...

Inläggav herrstina- » 12 dec 2011, 00:16

Lars-Gunnar skrev:
Reid Hulting skrev:BMC Austin/Morris 850, alltså den minsta hundkojan fanns ju som lätt lastbil i form av skåpbil och pic-up med ett axelavstånd som var lite längre än hundkojan. Så BMC har haft ett brett sortiment av lastbilar.
Reid.


Lätta lastbilar isåfall eller hur? Visst är det skillnad på lastbilar och lastbilar? Tycker det är viktigt att vi skiljer på detta. Om en Pickup är mycket mindre än en riktig lastbil så är de väl att hänföra till Pickuper och inte lastbil?

Annars blir det som i USA, deras små eller halvstora pickuper benämns Truck liksom en klass-8 lastbil kallas för Truck. Lite förvirrande minst sagt.

Lars-Gunnar :wink:


Ja det är ju viktigt att det blir rätt! Det bör ju vara så att fordon som av myndigheterna klassas som lastbil är en lastbil, eller?
Vissa gillar transportmopeder från västkusten, andra hyllar blindarbeten från Södertälje, det gemensamma intresset är så vitt jag förstår lastbilar och transporthistoria.

Under en längre tid har bristen på inlägg debatterats flitigt, nu har skrivandet kommit igång och genast letas något nytt upp att gnälla över. Det är inte konstigt att forumets medlemmar lägger ner pennan.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Statistik registrerade Austin & Morris i Sverige...

Inläggav herrstina- » 12 dec 2011, 00:17

Lars-Gunnar skrev:
Reid Hulting skrev:BMC Austin/Morris 850, alltså den minsta hundkojan fanns ju som lätt lastbil i form av skåpbil och pic-up med ett axelavstånd som var lite längre än hundkojan. Så BMC har haft ett brett sortiment av lastbilar.
Reid.


Lätta lastbilar isåfall eller hur? Visst är det skillnad på lastbilar och lastbilar? Tycker det är viktigt att vi skiljer på detta. Om en Pickup är mycket mindre än en riktig lastbil så är de väl att hänföra till Pickuper och inte lastbil?

Annars blir det som i USA, deras små eller halvstora pickuper benämns Truck liksom en klass-8 lastbil kallas för Truck. Lite förvirrande minst sagt.

Lars-Gunnar :wink:


Ja det är ju viktigt att det blir rätt! Det bör ju vara så att fordon som av myndigheterna klassas som lastbil är en lastbil, eller?
Vissa gillar transportmopeder från västkusten, andra hyllar blindarbeten från Södertälje, det gemensamma intresset är så vitt jag förstår lastbilar och transporthistoria.

Under en längre tid har bristen på inlägg debatterats flitigt, nu har skrivandet kommit igång och genast letas något nytt upp att gnälla över. Det är inte konstigt att forumets medlemmar lägger ner pennan.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Statistik registrerade Austin & Morris i Sverige...

Inläggav Stellan » 12 dec 2011, 00:33

Willeme är ju min absoluta favorit, den enda lastbilen jag vet med fotriktiga fönster :lol: Jag kommer ihåg att jag var väldigt fascinerad av att man gick in i hytten i det bakre hörnet, och just det att man kunde titta in i hytten vid golvet... en höjd som passade en liten parvel alldeles utmärkt :D

Det där med beteckningar och benämningar kan vara svårt. I Norge kallades i princip allt som hade flak för trailer, så att en chaufför som körde en vanlig tvåaxlig bil kallades för trailersjåfør. Detta fick jag erfara när jag började köra semitrailer på Norge och frågade om det gick att ta sig fram till en firma med en trailer. Jodå det är svære trailer här varenda dag, och när jag väl var där så kom jag ju självklart inte in... förman kommer ut och gör stora ögon, dæven da gutt det var en svær semi, som i Norge var den gängse beteckningen på mitt ekipage :lol:

Så skriv på bara, och kom gärna frågor och rättelser om något är oklart. Detta gäller dock inte modellbyggen som får göras klara av ägaren själv :P

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Statistik registrerade Austin & Morris i Sverige...

Inläggav färingsösoljeätare » 12 dec 2011, 00:35

:arrow:
Senast redigerad av färingsösoljeätare 28 maj 2012, 17:19, redigerad totalt 1 gång.
färingsösoljeätare
 
Inlägg: 404
Blev medlem: 31 aug 2011, 15:17

Re: Statistik registrerade Austin & Morris i Sverige...

Inläggav herrstina- » 12 dec 2011, 00:46

Du babblar inte för mycket, grejen är att man kan inte gnälla för att ingen skriver samtidigt som man gnäller när det skrivs. Är det inte fel på bokstävernas storlek är det den gramatiska lydelsen eller sakliga benämningen som utgör källan till anmärkning.
Det viktiga är ju att information utbytes, rättskrivning och gramatik är ett passerat stadium, i alla fall för mig.
Och för mig är en hundkoja med flak en alldeles särdeles charmig liten LASTBIL.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Statistik registrerade Austin & Morris i Sverige...

Inläggav gunnilse » 12 dec 2011, 09:32

herrstina- skrev:Du babblar inte för mycket, grejen är att man kan inte gnälla för att ingen skriver samtidigt som man gnäller när det skrivs. Är det inte fel på bokstävernas storlek är det den gramatiska lydelsen eller sakliga benämningen som utgör källan till anmärkning.
Det viktiga är ju att information utbytes, rättskrivning och gramatik är ett passerat stadium, i alla fall för mig.
Och för mig är en hundkoja med flak en alldeles särdeles charmig liten LASTBIL.

Stina.



Instämmer till fullo.. //Thomas
gunnilse
 

Föregående

Återgå till Engelska lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst