Sida 1 av 2

Austin

InläggPostat: 21 nov 2011, 00:00
av S-V L44
I denna tråd viewtopic.php?f=2&t=4158 ser vi ett mycket ovanligt men väldigt trevligt objekt som är väl värt att bevara. Priset är dessutom minst sagt mycket rimligt, men det kan ju bli svårt att hitta de reservdelsprylar som kanske kan behövas.

För att ge en fingervisning om bilens specifikationer då den var ny så lägger jag in denna annons saxad ur tidskriften Lastbilen nummer 11, 1954.
Antar att bilen i Blocket-annonsen är en modell 158 eller 180.
Lite ovanliga rekommendationer från Hans Osterman angående lämpliga köruppdrag, transportavstånd, etc..

Austin - Annons Lastbilen 11-1954 - LR.JPG
Austin - Annons Lastbilen 11-1954 - LR.JPG (193.82 KiB) Visad 28720 gånger

// Kjell N

Re: Austin

InläggPostat: 21 nov 2011, 00:50
av Stellan
Är man kunglig hovleverantör så kanske man kan kosta på sig lite pekpinnar, men jag reagerade lite på topphastigheterna... nästan 100 Km/h, de var ju snabbare än våra moderna lastbilar som bara får lov att göra 90 Km/h :mrgreen:

/Stellan

Re: Austin

InläggPostat: 21 nov 2011, 01:04
av Lars-Gunnar
Det var mycket vanligt förr. Hastighetsmätaren kunde vara graderad till 200 km/tim på en personbil men i verkligheten toppade den bara 120km/tim. Det måste ha vrit på samma sätt här och någon Kiensle färdskrivare fanns väl inte?

Lars-Gunnar :)

Re: Austin

InläggPostat: 21 nov 2011, 23:05
av färingsösoljeätare
:arrow:

Re: Austin

InläggPostat: 25 nov 2011, 21:35
av Stellan
Jag hittade den här annonsen med lite specifikationer från Osterman i en broschyr från Stockholms bilsalong 1956 som kanske kan passa här :D

Lite lustigt att det bara står "AU 5", men det kanske var så den hette? :?
Bild

/Stellan

Re: Austin

InläggPostat: 26 nov 2011, 13:47
av färingsösoljeätare
:arrow:

Re: Austin

InläggPostat: 27 nov 2011, 10:45
av Fredrik Klint
Ska försöka sammanställa listan och lägga ut den här, kanske är av intresse?

Re: Austin

InläggPostat: 27 nov 2011, 16:05
av Stellan
Det skulle absolut vara av intresse. Allt fordonshistoriskt material är intressant, speciellt sådant som är lite mer ovanligt ur ett svenskt perspektiv.

/Stellan

Re: Austin

InläggPostat: 27 nov 2011, 20:52
av färingsösoljeätare
Blir glad när jag ser andra intreserade av udda o mindre bilar man kanske skulle lägga in en presentation, o alla ni som är ute udda bilar små bilar o givetvis ford bedford
allt är intressant o jag kommer fylla upp mina nya utrymmen så mkt det går .

Re: Austin

InläggPostat: 27 nov 2011, 21:29
av Stellan
Vi är nog rätt så många som värnar om de mindres rätt i samhället :P För min egen del så blir det tyvärr mest i pappersform i och med att jag bor i lägenhet och inte har något garage, fast en P210 är ju inte det sämsta heller 8) :D

En presentation skulle vara spännande att läsa, och se vad det är för en underlig människa som bryr sig om gamla lastbilar :wink: :D

/Stellan

Re: Austin

InläggPostat: 27 nov 2011, 23:15
av Fredrik Klint
Listan kommer så småningom, det var ett sätt att dels stilla nyfikenheten, hur många det faktiskt finns (även om det säkert finns en del vrak runtom i landet som är avreggade sedan länge), men också då "Färingsö..." letar bil... :wink:

Det rör sig i alla fall om Bedford + Ford, årsmodell 1954-80, totalvikt 10 ton och uppåt.

Resultatet blev bara 15 Bedford (den äldsta var från 1961) och 108 Fordar (den äldsta var från -63). Det finns ju självklart äldre bilar men dessa är uppenbarligen mindre än tio ton vad gäller totalvikten.
Fordarna är till majoritet D-series "Custom Cab" men också ett gäng Transcontinentaler.

Re: Austin

InläggPostat: 27 nov 2011, 23:18
av Stellan
Nu är ju detta en tråd om Austin, men jag är ändå lite nyfiken på om man kan se någon skillnad på den äldre och den nyare modellen av Custom Cab.

/Stellan

Re: Austin

InläggPostat: 27 nov 2011, 23:27
av Fredrik Klint
Om du menar fordonsbeteckning så verkar gränsen gå mellan 1971/72;

Fram t.o.m. -71 står det "Custom Cab" i skrivstil på dörren och modellnamnen består av tre siffror, exempelvis D350, D500, D700 m.fl.
Från 1972 tillämpas fyra siffror och nu sitter beteckningen på dörren tillsammans med texten "Custom Cab" inramat i små fyrkanter. En bild skulle nog hjälpa till att visa skillnaden bättre. De två första siffrorna står för totalvikten i ton och de två sista anger motoreffekt, man får lägga på en nolla till, exempelvis D1210 (12 ton, 100 hästar).
Sen vet jag inte om det var 1978 eller 1979 som plastfronten kom, 1980 var i alla fall sista årsmodellen vad jag vet. 1981 kom Cargo, eller hur?

Re: Austin

InläggPostat: 27 nov 2011, 23:31
av Stellan
Kan man utläsa något i statistiken vid de olika brytpunkterna mellan de olika generationerna? Jag har fått för mig att det såldes en hel del Custom Cab under speciellt -70 talet... men det kan vi kanske ta under Ford-tråden senare :D

/Stellan

Re: Austin

InläggPostat: 27 nov 2011, 23:34
av Fredrik Klint
Absolut, man har i alla fall delat upp Ford i statikstiken som jag sitter på, att man skiljer på engelska, tyska och amerikanska Ford. Vi får starta en ny tråd... :wink:
Men som sagt, det inkluderar ju även lättare lastbilar, som Transit m.fl.