Commer

Commer

Inläggav Anders Ason » 18 feb 2008, 09:42

Commer kom - och gick!

Vi hade en granne under min uppväxt som körde tankbil. Det var en Commer tankbil med stora BP-loggor. Bilen var annorlunda byggd och avvek i utseendet från andra bilar i trafiken. Påminde om hunden bulldogg, hytten var ovanligt hög och det gjorde att bilen såg större ut än den var. Bilen gick i många år och var ett välkänt inslag i staden. Minns knappt att jag sett någon annan likadan.

Min omvärld var ganska begränsad vid den tiden och jag vet då inte hur vanligt det märke var, hur de användes och vad som sedan hände med Commer(sen). Det närmaste jag Commer! med en bild är den här, men... mitt minne protesterar något mot bilden av BP bilen (men det ar ju sä länge sedan).

    Bild

(En konsekvens av tankbilskörandet var att det för några år sedan konstaterades i en seriös utredning att kvinnor gifta med tankbilsförare hade en avsevärt större benägenhet för underlivscancer. Gubben ut o kissade, bensin eller andra petroliumprodukter på fingrarna, rajtantajan på lörda´n och de aggressiva kolväteföreningarna hamnar på fel ställe. Förhoppningsvis är de hygieniska förutsättningarna bättre för denna yrkaeskategori i dag.)

/Anders
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Inläggav Kjell T » 19 feb 2008, 16:30

Commer och övriga Rootes bilar hade en 2-takts diesel som verkligen var avvikande. De hade två kolvar och 4 vevstakar per cylinder. Här fanns en lastbil av samma typ som den på bilden och en buss byggd på Commer chassi med samma motor, men den hade motorhuv.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Inläggav Stellan » 19 feb 2008, 16:35

Hade inte Commer mindre bilar i samma storlek som Ford Transit? också? Jag har ett svagt minne av att en bilhandlare i Uddevalla hade en Commer skåpbil som paketbil...

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Inläggav arnfinn » 19 feb 2008, 17:32

Stellan skrev:Hade inte Commer mindre bilar i samma storlek som Ford Transit? också? Jag har ett svagt minne av att en bilhandlare i Uddevalla hade en Commer skåpbil som paketbil...

/Stellan


Det er også mitt eneste minne - en liten lastebil på størrelse av de største Transitene.
Användarvisningsbild
arnfinn
 
Inlägg: 463
Blev medlem: 28 sep 2007, 18:27
Ort: Tromsø i Norge

Inläggav Anders Ason » 19 feb 2008, 20:34

arnfinn skrev:
Stellan skrev:Hade inte Commer mindre bilar i samma storlek som Ford Transit? också? Jag har ett svagt minne av att en bilhandlare i Uddevalla hade en Commer skåpbil som paketbil...

/Stellan


Det er også mitt eneste minne - en liten lastebil på størrelse av de største Transitene.


    Även jag har en minnsesbild av detta. Den tankbil som jag avser inledningsvis är inte riktigt den som är på bilden, vill minnas att skärmarna var mer markerade på grannens/nabons.

    Märket var nog inte direkt någon storsäljare i Sverige.

    /Anders
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Inläggav Stellan » 19 feb 2008, 20:49

Undrar om inte Commer campade ihop med andra brittiska märken här Sverige. Bilhandlaren i Uddevalla sålde BMC och något annat märke som jag inte commer ihåg vilket det var.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Inläggav Lars-Gunnar » 19 feb 2008, 21:55

Kjell T skrev:Commer och övriga Rootes bilar hade en 2-takts diesel som verkligen var avvikande. De hade två kolvar och 4 vevstakar per cylinder. Här fanns en lastbil av samma typ som den på bilden och en buss byggd på Commer chassi med samma motor, men den hade motorhuv.


Det fanns en motortillverkare i England som hette Gardner och han levererade motorer till många biltillverkare för länge sedan. Så det kanske sitter en Gardner 2-strokes four cylinders engine i bilen en Perkins?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Inläggav Lars-Gunnar » 20 feb 2008, 00:28

TS3 motorn såg dagens ljus

Motorn var en direkt verkande, snabb Diesel motor med 3 horisontala cylindrar där varje cylinder bestod av 2 kolvar. Varje cylinder hade speciellt designade öppningar för kontroll av lufttillförseln och utströmningen av gaser vilka kontrollerades via kolvarna. Kolvarna som kontrollerar lufttillförselns öppning är känd som komprimeringscylindern (på vänstra sidan av motorn) och den cylinder som kontrollerar avgasutströmningen är dekomprimeringskolvarna eller den som ser till att få ut gaserna.

Bilen som Anders har ”hittat” är en Commer Mark II 5 eller 7 tons Engelsk lastbil producerad 1952 – 1954.
Den är en vidareutveckling från Mark I som kom 1948 och hårdtestades i Skandinavien för att vara säkra på att den skulle klara av vårt hårda klimat och dåliga vägar.

Motorn är en 6 cylindrig motor med toppventiler lutande 66 grader
4,752 cc / 109 Hk och 311 Nm
4 läges mekanisk växelåda

Utmärkande kännetecken:
• Litet Commermärke
• 3 bakrutor
• Sidoljus på fotsteg
• Torkare över toppen av vindrutan
• Pressad kylarlock
• Modifierad bottensteg

De hade beteckningen R541 för 5 tons chassis
För 7 tons chassi kunde de ha siffrorna R741 vilket var ett 7 fot och 9 tum långt chassi.
En R741 var lika lång som 11 fot och 9 tum. R762 är lika med 13 fot och 6 tum långt. Med utgångspunkt från dessa siffror kan nog den Commer som Anders postat ”artbestämmas”. Ser att det är hål i taket där torkarna skall sitta.

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar
 

Rootes

Inläggav Kjell T » 20 feb 2008, 16:21

Rootes koncernen hade inte något att göra med BMC, Gardner eller Perkins. Rootes tillverkade förutom Commer, också Hillman, Singer, Sunbeam,Karrier och ev någon till möjligen Humber. Den minsta Commer jag känner till är i samma storlek som Ford Anglia Van. Det fanns också en skåpmodell som var ungefär i storlek med Transit. Den sistnämnda fanns också som Pick Up.
Rootes koncernen blev på 60-talet uppköpt av Chrysler.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Inläggav Stellan » 28 feb 2008, 00:24

arnfinn skrev:
Stellan skrev:Hade inte Commer mindre bilar i samma storlek som Ford Transit? också? Jag har ett svagt minne av att en bilhandlare i Uddevalla hade en Commer skåpbil som paketbil...

/Stellan


Det er også mitt eneste minne - en liten lastebil på størrelse av de største Transitene.


Jag visste att jag hade en bild av en liten Commer, jag hittade ett gammalt vykort för några år sedan som jag fullständigt glömt bort. Enligt informationen bak på vykortet så är det en 1977 års modell...kan det verkligen vara möjligt? :shock: :?

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Inläggav arnfinn » 28 feb 2008, 00:43

Stellan skrev:Jag visste att jag hade en bild av en liten Commer, jag hittade ett gammalt vykort för några år sedan som jag fullständigt glömt bort. Enligt informationen bak på vykortet så är det en 1977 års modell...kan det verkligen vara möjligt? :shock: :?

Bild

/Stellan


Om jeg ikke husker helt feil så lanserte VW sin nye folkevognbuss i -77 (altså den siste som hadde bakmontert motor) så muligheten er vel til stede skulle jeg tro når gatene var fulle de gamle folkevognbussene.
Användarvisningsbild
arnfinn
 
Inlägg: 463
Blev medlem: 28 sep 2007, 18:27
Ort: Tromsø i Norge

Re: Rootes

Inläggav arnfinn » 28 feb 2008, 00:49

Kjell T skrev:Rootes koncernen hade inte något att göra med BMC, Gardner eller Perkins. Rootes tillverkade förutom Commer, också Hillman, Singer, Sunbeam,Karrier och ev någon till möjligen Humber. Den minsta Commer jag känner till är i samma storlek som Ford Anglia Van. Det fanns också en skåpmodell som var ungefär i storlek med Transit. Den sistnämnda fanns också som Pick Up.
Rootes koncernen blev på 60-talet uppköpt av Chrysler.


Rootes...kjent fra fersk dialog om den lille tyske traktoren Hanomag Greif. Om du vet mer om dette "samarbeidet" Kjell så fortell gjerne. Spesielt at Rootes ladet en tysk traktor med :?
Användarvisningsbild
arnfinn
 
Inlägg: 463
Blev medlem: 28 sep 2007, 18:27
Ort: Tromsø i Norge

Re: Commer

Inläggav Anders Ason » 28 feb 2008, 20:40

Anders Ason skrev:Commer kom - och gick!
...
/Anders


    Just nu finns det en liten Commer-pickis till salu på BLOCKET.

    /Anders
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Inläggav Kjell T » 02 mar 2008, 20:08

Hanomag tillverkade en liten traktor med tvåtaktsdiesel som hade kompressor av ROOTES typ ( eller kan det vara ROOTS ?) som spolpump. Denna typ av kompressor som spolpump var ganska vanlig i tvåtaktsdieslar av flera olika märken, bla Detroit diesel 2-71, 3-71, 4-71 och 6-71. Vem som tillverkade spolpumparna vet jag inte, men det kunde vara motortillverkarna själva?
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Inläggav arnfinn » 02 mar 2008, 20:56

Her er anledningen til at Kjell og jeg prater om dette...så nå er dere ikke holdt utenfor :wink:

http://fordson.se/phpBB2/viewtopic.php?t=4177
Användarvisningsbild
arnfinn
 
Inlägg: 463
Blev medlem: 28 sep 2007, 18:27
Ort: Tromsø i Norge

Nästa

Återgå till Engelska lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst