Sida 1 av 3

Commer

InläggPostat: 18 feb 2008, 09:42
av Anders Ason
Commer kom - och gick!

Vi hade en granne under min uppväxt som körde tankbil. Det var en Commer tankbil med stora BP-loggor. Bilen var annorlunda byggd och avvek i utseendet från andra bilar i trafiken. Påminde om hunden bulldogg, hytten var ovanligt hög och det gjorde att bilen såg större ut än den var. Bilen gick i många år och var ett välkänt inslag i staden. Minns knappt att jag sett någon annan likadan.

Min omvärld var ganska begränsad vid den tiden och jag vet då inte hur vanligt det märke var, hur de användes och vad som sedan hände med Commer(sen). Det närmaste jag Commer! med en bild är den här, men... mitt minne protesterar något mot bilden av BP bilen (men det ar ju sä länge sedan).

    Bild

(En konsekvens av tankbilskörandet var att det för några år sedan konstaterades i en seriös utredning att kvinnor gifta med tankbilsförare hade en avsevärt större benägenhet för underlivscancer. Gubben ut o kissade, bensin eller andra petroliumprodukter på fingrarna, rajtantajan på lörda´n och de aggressiva kolväteföreningarna hamnar på fel ställe. Förhoppningsvis är de hygieniska förutsättningarna bättre för denna yrkaeskategori i dag.)

/Anders

InläggPostat: 19 feb 2008, 16:30
av Kjell T
Commer och övriga Rootes bilar hade en 2-takts diesel som verkligen var avvikande. De hade två kolvar och 4 vevstakar per cylinder. Här fanns en lastbil av samma typ som den på bilden och en buss byggd på Commer chassi med samma motor, men den hade motorhuv.

InläggPostat: 19 feb 2008, 16:35
av Stellan
Hade inte Commer mindre bilar i samma storlek som Ford Transit? också? Jag har ett svagt minne av att en bilhandlare i Uddevalla hade en Commer skåpbil som paketbil...

/Stellan

InläggPostat: 19 feb 2008, 17:32
av arnfinn
Stellan skrev:Hade inte Commer mindre bilar i samma storlek som Ford Transit? också? Jag har ett svagt minne av att en bilhandlare i Uddevalla hade en Commer skåpbil som paketbil...

/Stellan


Det er også mitt eneste minne - en liten lastebil på størrelse av de største Transitene.

InläggPostat: 19 feb 2008, 20:34
av Anders Ason
arnfinn skrev:
Stellan skrev:Hade inte Commer mindre bilar i samma storlek som Ford Transit? också? Jag har ett svagt minne av att en bilhandlare i Uddevalla hade en Commer skåpbil som paketbil...

/Stellan


Det er også mitt eneste minne - en liten lastebil på størrelse av de største Transitene.


    Även jag har en minnsesbild av detta. Den tankbil som jag avser inledningsvis är inte riktigt den som är på bilden, vill minnas att skärmarna var mer markerade på grannens/nabons.

    Märket var nog inte direkt någon storsäljare i Sverige.

    /Anders

InläggPostat: 19 feb 2008, 20:49
av Stellan
Undrar om inte Commer campade ihop med andra brittiska märken här Sverige. Bilhandlaren i Uddevalla sålde BMC och något annat märke som jag inte commer ihåg vilket det var.

/Stellan

InläggPostat: 19 feb 2008, 21:55
av Lars-Gunnar
Kjell T skrev:Commer och övriga Rootes bilar hade en 2-takts diesel som verkligen var avvikande. De hade två kolvar och 4 vevstakar per cylinder. Här fanns en lastbil av samma typ som den på bilden och en buss byggd på Commer chassi med samma motor, men den hade motorhuv.


Det fanns en motortillverkare i England som hette Gardner och han levererade motorer till många biltillverkare för länge sedan. Så det kanske sitter en Gardner 2-strokes four cylinders engine i bilen en Perkins?

Lars-Gunnar :)

InläggPostat: 20 feb 2008, 00:28
av Lars-Gunnar
TS3 motorn såg dagens ljus

Motorn var en direkt verkande, snabb Diesel motor med 3 horisontala cylindrar där varje cylinder bestod av 2 kolvar. Varje cylinder hade speciellt designade öppningar för kontroll av lufttillförseln och utströmningen av gaser vilka kontrollerades via kolvarna. Kolvarna som kontrollerar lufttillförselns öppning är känd som komprimeringscylindern (på vänstra sidan av motorn) och den cylinder som kontrollerar avgasutströmningen är dekomprimeringskolvarna eller den som ser till att få ut gaserna.

Bilen som Anders har ”hittat” är en Commer Mark II 5 eller 7 tons Engelsk lastbil producerad 1952 – 1954.
Den är en vidareutveckling från Mark I som kom 1948 och hårdtestades i Skandinavien för att vara säkra på att den skulle klara av vårt hårda klimat och dåliga vägar.

Motorn är en 6 cylindrig motor med toppventiler lutande 66 grader
4,752 cc / 109 Hk och 311 Nm
4 läges mekanisk växelåda

Utmärkande kännetecken:
• Litet Commermärke
• 3 bakrutor
• Sidoljus på fotsteg
• Torkare över toppen av vindrutan
• Pressad kylarlock
• Modifierad bottensteg

De hade beteckningen R541 för 5 tons chassis
För 7 tons chassi kunde de ha siffrorna R741 vilket var ett 7 fot och 9 tum långt chassi.
En R741 var lika lång som 11 fot och 9 tum. R762 är lika med 13 fot och 6 tum långt. Med utgångspunkt från dessa siffror kan nog den Commer som Anders postat ”artbestämmas”. Ser att det är hål i taket där torkarna skall sitta.

Lars-Gunnar :D

Rootes

InläggPostat: 20 feb 2008, 16:21
av Kjell T
Rootes koncernen hade inte något att göra med BMC, Gardner eller Perkins. Rootes tillverkade förutom Commer, också Hillman, Singer, Sunbeam,Karrier och ev någon till möjligen Humber. Den minsta Commer jag känner till är i samma storlek som Ford Anglia Van. Det fanns också en skåpmodell som var ungefär i storlek med Transit. Den sistnämnda fanns också som Pick Up.
Rootes koncernen blev på 60-talet uppköpt av Chrysler.

InläggPostat: 28 feb 2008, 00:24
av Stellan
arnfinn skrev:
Stellan skrev:Hade inte Commer mindre bilar i samma storlek som Ford Transit? också? Jag har ett svagt minne av att en bilhandlare i Uddevalla hade en Commer skåpbil som paketbil...

/Stellan


Det er også mitt eneste minne - en liten lastebil på størrelse av de største Transitene.


Jag visste att jag hade en bild av en liten Commer, jag hittade ett gammalt vykort för några år sedan som jag fullständigt glömt bort. Enligt informationen bak på vykortet så är det en 1977 års modell...kan det verkligen vara möjligt? :shock: :?

Bild

/Stellan

InläggPostat: 28 feb 2008, 00:43
av arnfinn
Stellan skrev:Jag visste att jag hade en bild av en liten Commer, jag hittade ett gammalt vykort för några år sedan som jag fullständigt glömt bort. Enligt informationen bak på vykortet så är det en 1977 års modell...kan det verkligen vara möjligt? :shock: :?

Bild

/Stellan


Om jeg ikke husker helt feil så lanserte VW sin nye folkevognbuss i -77 (altså den siste som hadde bakmontert motor) så muligheten er vel til stede skulle jeg tro når gatene var fulle de gamle folkevognbussene.

Re: Rootes

InläggPostat: 28 feb 2008, 00:49
av arnfinn
Kjell T skrev:Rootes koncernen hade inte något att göra med BMC, Gardner eller Perkins. Rootes tillverkade förutom Commer, också Hillman, Singer, Sunbeam,Karrier och ev någon till möjligen Humber. Den minsta Commer jag känner till är i samma storlek som Ford Anglia Van. Det fanns också en skåpmodell som var ungefär i storlek med Transit. Den sistnämnda fanns också som Pick Up.
Rootes koncernen blev på 60-talet uppköpt av Chrysler.


Rootes...kjent fra fersk dialog om den lille tyske traktoren Hanomag Greif. Om du vet mer om dette "samarbeidet" Kjell så fortell gjerne. Spesielt at Rootes ladet en tysk traktor med :?

Re: Commer

InläggPostat: 28 feb 2008, 20:40
av Anders Ason
Anders Ason skrev:Commer kom - och gick!
...
/Anders


    Just nu finns det en liten Commer-pickis till salu på BLOCKET.

    /Anders

InläggPostat: 02 mar 2008, 20:08
av Kjell T
Hanomag tillverkade en liten traktor med tvåtaktsdiesel som hade kompressor av ROOTES typ ( eller kan det vara ROOTS ?) som spolpump. Denna typ av kompressor som spolpump var ganska vanlig i tvåtaktsdieslar av flera olika märken, bla Detroit diesel 2-71, 3-71, 4-71 och 6-71. Vem som tillverkade spolpumparna vet jag inte, men det kunde vara motortillverkarna själva?

InläggPostat: 02 mar 2008, 20:56
av arnfinn
Her er anledningen til at Kjell og jeg prater om dette...så nå er dere ikke holdt utenfor :wink:

http://fordson.se/phpBB2/viewtopic.php?t=4177