Som anställd på Transport AB framåt i Göteborg så vad dom första lastbilarna man fick köra själv en Bedford TK860 med kapell och lift.
Tror distriktet hette Vasastan ett riktigt möögdistrikt inne i centrala Göteborg. Tog mig efter några veckor över till att köra till en annan körning vilket blev från kund till kund inom Göteborgsområdet.
Detta med en Bedford TK 1260 från 1977 med öppet flak och med bakgavellift.
Transport AB Framåts bruna svarta och röda färger.
Körde den i cirka 6 månader innan liften gick i totalkrasch.
Efter det hade jag en Volvo F84a från 1971 ett tag . även den brun svart och röd. Trots den bilen var så mycket äldre kändes den mycket nyare.
TK860 femväxlad låda.
TK1260 Femväxlad med norrlandsväxel.
Dom hade en svängradie så man kunde nog inte ens svänga runt på en fotbollsplan.
Extremt trötta motorer.
Inte tippbara hytter alltså extremt gammalmodiga!!
Dessutom trots någon form av servostyrning skulle man veva runt ratten 20 varv åt varje håll.
Bedford var verkligen ingen bra lastbil!!
Efter ett kort tag med F84an så fick jag en inhyrd Svelast F7a för att ett tag senare fick en Volvo F7a ASG DOL787. Internnummer 42.
Efter militärtjänst gick jag över till Volvo F6S internummer 25 och köra vanligt pallgods.
Hur som helst så var Bedford en riktigt oduglig och extremt gammalmodig lastbil!!!
Men visst det finns en viss charm att ha kört dom iaf

