Bedford

Bedford

Inläggav mats-oh » 18 okt 2020, 17:19

Hej
Som anställd på Transport AB framåt i Göteborg så vad dom första lastbilarna man fick köra själv en Bedford TK860 med kapell och lift.
Tror distriktet hette Vasastan ett riktigt möögdistrikt inne i centrala Göteborg. Tog mig efter några veckor över till att köra till en annan körning vilket blev från kund till kund inom Göteborgsområdet.
Detta med en Bedford TK 1260 från 1977 med öppet flak och med bakgavellift.
Transport AB Framåts bruna svarta och röda färger.
Körde den i cirka 6 månader innan liften gick i totalkrasch.
Efter det hade jag en Volvo F84a från 1971 ett tag . även den brun svart och röd. Trots den bilen var så mycket äldre kändes den mycket nyare.
TK860 femväxlad låda.
TK1260 Femväxlad med norrlandsväxel.
Dom hade en svängradie så man kunde nog inte ens svänga runt på en fotbollsplan.
Extremt trötta motorer.
Inte tippbara hytter alltså extremt gammalmodiga!!
Dessutom trots någon form av servostyrning skulle man veva runt ratten 20 varv åt varje håll.
Bedford var verkligen ingen bra lastbil!!
Efter ett kort tag med F84an så fick jag en inhyrd Svelast F7a för att ett tag senare fick en Volvo F7a ASG DOL787. Internnummer 42.

Efter militärtjänst gick jag över till Volvo F6S internummer 25 och köra vanligt pallgods.
Hur som helst så var Bedford en riktigt oduglig och extremt gammalmodig lastbil!!!

Men visst det finns en viss charm att ha kört dom iaf :D :D
mats-oh
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 17 apr 2012, 18:33

Re: Bedford

Inläggav peterhummel » 19 okt 2020, 00:23

Detta inlägg väckte ett gammalt minne från min tid som grusbilschaufför i Gunnilse, strax nordost om Göteborg. En dag i slutet på sextiotalet kom ett par försäljare till grusgropen med en Bedford demonstrationsbil. Jag kommer ihåg att det var text på sidolämmarna. Lasta hela tio ton stod det, vilket måste ha betytt att tjänstevikten bara var 6 ton, mycket lättare än de enkelaxlade bilarna vi hade (en Volvo Viking och tre Mercedes 1413). Jag hörde aldrig att någon köpte Bedford för gruskörning, men man såg ju en och annan i distributionstrafik, kanske till och med de mats-oh beskriver. Jag har kört många uddamärken under årens lopp, men Bedford har jag aldrig fått äran att styra
peterhummel
 
Inlägg: 100
Blev medlem: 04 jul 2018, 08:15
Ort: Australien

Re: Bedford

Inläggav mats-oh » 19 dec 2020, 19:47

Hehe Nä Bedford var verkligen ingen höjdare.
Senare körde jag nån Mercedes 2534 helt oduglig och omodern inredning som en dålig sjuttitalare.
En av dom mest idiotiska växellådorna jag varit med om.
Koppling fanns man var tvungen att flytta en växelspak fast bara framåt och bakåt.

Nästa skräckbil jag körde var några rundor med en Iveco.
Ingen servo assisterad koppling
åttaväxlad rangelåda fast man det fanns ingen liken enkelt vippreglage utan man skulle slå växelspaken i sidled för att få i högrange.
Iveco var iaf en riktigt usel lastbil.

Volvo F84an från 1971 var mycket bättre bil än alla Mercedes .Bedord Iveco och vad det kan va.
Som jag har sagt Volvo och Scania är verkligen outstanding.
Daf gillade jag däremot helt ok bil.
mats-oh
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 17 apr 2012, 18:33


Återgå till Engelska lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron