Sida 1 av 1
Fageol Cargo Liner

Postat:
15 mar 2018, 07:47
av Dieselsven

- Fageol 1950 TC Cargoliner.jpg (98.27 KiB) Visad 28848 gånger
Joo jag vet inte om ni har haft med det här märkliga fordonet förut. Måste ha haft en intressant styrning
Här är mer om historien bakom:
http://theoldmotor.com/?p=138179
Re: Fageol Cargo Liner

Postat:
15 mar 2018, 10:07
av Anders Ason
Aldrig sett tidigare. Intressant design och konstruktion. Med dåtidens säkerhetstänkande, eller brist på, skulle det inte förvåna om om lastutrymmet var avskilt från hytten enbart med en enkel plywoodskiva. Växellådan mycket långt bak och motorn under golvet.

- fa4-1024x598 (Custom).jpg (63.73 KiB) Visad 28830 gånger
Fordonet är nog ungefär samtida med GM Futurliner och har nog förmodligen samma lösning när det gäller att minska friktionen på hjulen när man svänger. D v s de båda hjulen fram har var sin separata lagring och kan rotera fritt från varandra. Vid fullt rattutslag blir det ju stor skillnad på rullsträckan.

- futurefram_700.jpg (122.47 KiB) Visad 28831 gånger
Re: Fageol Cargo Liner

Postat:
15 mar 2018, 12:47
av StefanM
Amerikansk formgivning när den är som bäst........

Re: Fageol Cargo Liner

Postat:
15 mar 2018, 13:28
av Per Thomson
Verkligen intressant!

Re: Fageol Cargo Liner

Postat:
15 mar 2018, 16:17
av herrstina-
Är Futurelinerns framhjul verkligen individuellt lagrade??? Fiffigt i så fall, finns det någon skiss eller ritning så man kan se hur dom löste det?
På den här skapelsen lär det inte vara så, jag har läst om den här tidigare och det fanns andra fordon med liknande koncept.
På den här är framaxeln lagrad i en vändkrans, ungefär som på en släpvagn. I det här fallet kan inte hjulen rotera fritt, på bilderna syns att trilexhjulen sitter hopspända på vanligt vis.
Stina.
Re: Fageol Cargo Liner

Postat:
15 mar 2018, 20:01
av Anders Ason
herrstina- skrev:Är Futurelinerns framhjul verkligen individuellt lagrade??? Fiffigt i så fall, finns det någon skiss eller ritning så man kan se hur dom löste det?
På den här skapelsen lär det inte vara så, jag har läst om den här tidigare och det fanns andra fordon med liknande koncept.
På den här är framaxeln lagrad i en vändkrans, ungefär som på en släpvagn. I det här fallet kan inte hjulen rotera fritt, på bilderna syns att trilexhjulen sitter hopspända på vanligt vis.
Stina.
Har nu tittat ordentligt på länken och visst har du rätt Stina (som vanligt!).

- framvagn (Custom).jpg (84.3 KiB) Visad 28790 gånger
Så här ser navet ut på Futurlinernens(?) framhjul. Pratade med ägaren till den svenska bilen på någon träff om det.
Vetesjutton hur de gjorde med bromsarna? Yttre däcket mindre?

- 03_5_615.jpg (42.02 KiB) Visad 28790 gånger
Re: Fageol Cargo Liner

Postat:
15 mar 2018, 23:23
av herrstina-
Visst är det märkligt, vissa lär sig aldrig. Jag har ju alltid rätt, i alla fall nästan, för det mesta...
Jag ser inget problem med bromsarna, dom ser ut att enbart verka på innerhjulet, ytterhjulet är sannolikt obromsat. Annars bör det vara fråga om kapslade skivbromsar som på min limo och dubbla axlar till ytterhjulet. Det verkar inte troligt i det här fallet.
Stina.
Re: Fageol Cargo Liner

Postat:
16 mar 2018, 08:56
av Kjell T
Även GMC CCKW (Studebaker) kunde i vissa fall vara utrustade med dubbla framhjul.
Re: Fageol Cargo Liner

Postat:
16 mar 2018, 21:52
av magirus
Kjell T skrev:Även GMC CCKW (Studebaker) kunde i vissa fall vara utrustade med dubbla framhjul.
Jupp, och jisses va tungstyrt de är!!

Re: Fageol Cargo Liner

Postat:
17 mar 2018, 09:11
av Malte. E
Individuellt lagrade hjul.
Man behövde nog inte fara över Atlanten för att hitta något sådant.
På en mässa i Stockholm under sent 1950-tal visade Kässbohrer upp
en släpvagn med denna "finess". Man hade hissat upp ett hörn av
vagnen där den som ville kunde snurra hjulen motroterande av
hjärtans lust. Om båda hjulen bromsades? Minns ej. Försäljningsargument= Det rullar lättare och däckslitaget minskas !
Malte E.
Re: Fageol Cargo Liner

Postat:
17 mar 2018, 12:38
av herrstina-
Jag tvivlar på att det rullade lättare, där blir mer roterande massa som ska drivas runt och dubbel uppsättning lager, så det borde bli tvärtom. Däremot borde däckslitaget minska radikalt, i princip all form av radering försvinner med den här lösningen.
Stina.
Re: Fageol Cargo Liner

Postat:
19 mar 2018, 10:12
av Per Thomson
Det är just vid kurvtagning det rullar lättare, vid kurvtagning har hjulen olika radier och därmed olika sträckor att avverka.
Man kan översätta detta till dagens supersingle på styrdäck, däckens ytterkanter får bromsning/radering åt motsatta håll kringdäckets mittpunkt.
Re: Fageol Cargo Liner

Postat:
19 mar 2018, 10:39
av herrstina-
Så är det naturligtvis, men det är ytterst tveksamt om man får igen kostnaden för konstruktion och underhåll av komplicerade konstruktioner för att kompensera merslitaget det handlar om.
Det är samma fråga som ska ställas när det handlar om styrbar boggie, i de allra flesta fall är det en merkostnad som aldrig kommer tillbaka. Den styrbara boggien kan vara avgörande för om upplägget över huvud taget är möjligt, men i många, eller rentav de flesta fallen vore det billigare att byta dom där däcken extra.
Jag har haft ett antal bilar med styrbar boggie, och det är inga billiga grejor...
Stina.
Re: Fageol Cargo Liner

Postat:
19 mar 2018, 10:42
av Per Thomson
Jag delar dina åsikter fullt.